ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen DENNA PRESENTATION GÅR IGÅNG AUTOMATISKT – SKRUVA BARA UPP DINA.
Advertisements

Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Föräldramöte P/FXX. Vårt fantastiska lag ! Kalle Pelle Lisa NN.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Induktionsspis En induktionsspis fungerar helt annorlunda än andra värmekällor. På en sådan spis är det nämligen bara grytan eller stekpannan som blir.
Mål, värderingar, syfte och förhållningssätt för Askim IK F97 Detta dokument beskriver hur vi, Askims IK flickor 97, ser på vårt fotbollsspelande.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Välkommen! Nu ska vi skapa smarta, roliga eller knasiga program!
Hur man använder EasyWorship del 1
En hållbar organisation
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
NSFs landskonferanse i veiledning 2017 Drammen
Återberättande text Kurs C.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Huvudsats och huvudsats
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
På söndag blir det sommartid Men först kollar vi på vecka
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Leda och utveckla en förening
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Vad är det som ska hända? Kärnan!
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
JONAS Hej! Jag heter X och det här är min kollega Y.
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Iris Rosengren Larsson
Information till alla regionens medarbetare
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Öka effektiviteten och produktiviteten
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Kom igång med Disgen 2016 Kom igång med Disgen 2016
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Träff 10 Välkomna!.
Lions Pass the Plate #lionspasstheplate
CASE Jolanda Riissanen
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
PrimärvårdsKvalitet Introduktion
Träff 5 Välkomna!.
Min läsportfolie.
Källkritik och historiska källor
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
God praxis i handläggningen
Öka effektiviteten och produktiviteten
DATUM & TIDER Räv 4–6 år.(Ny grupp)
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
PrimärvårdsKvalitet Introduktion Rehab
ÅP / Lektion 5 Socialt tryck att dricka och droga
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
ÅP / Lektion 6 Att kanske förändra vilka man umgås med
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Vad tänker du om alkohol och andra droger?
Presentationens avskrift:

ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger 2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing

Agendan Hemuppgiften Tankar på alkohol eller narkotika som ökar risken för återfall Sätt att hantera sådana tankar En handlingsinriktad sammanfattning Val av hemuppgift Feedback

Hemuppgiften Hur har du gjort din hemuppgift? Vad blev tydligare? Vad lärde du dig?

Tankar på alkohol eller narkotika som ökar risken får återfall Finns särskilda tankar som verkar spela roll före dina återfall? Vilka är i så fall tankarna?

Tankar på alkohol eller narkotika som ökar risken får återfall Sug efter att dricka eller droga kan triggas igång av tankar om rimligheten och kanske till och med nödvändigheten att dricka eller droga igen Också tankar om att vara värdelös, att allt ändå går åt skogen, eller att man förtjänar att dricka eller droga spelar roll Är inlärda tankar som dyker upp på ett närmast automatiskt sätt i särskilda situationer Tankar av detta slag kallas för tankefällor

Tankar på alkohol eller narkotika som ökar risken får återfall Hur stämmer detta med dina erfarenheter? Har du någon fråga? Vad vill du lägga till?

Sätt att hantera sådana tankar Vad gör du för att hantera tankar på alkohol eller droger som är riskabla för dig? Vad fungerar bra? När är det svårare?

Sätt att hantera sådana tankar En idé i ÅP är att utmana sina tankefällor Att hitta något att säga till sig som tar udden av tanken Det handlar mycket om att med logiska resonemang och kunskap kullkasta rimligheten i tankefällorna

Övning, Sätt att hantera sådana tankar Låt oss arbeta med att hitta och utmana tankefällor utifrån arbetsbladet som finns i arbetsboken

Övning, Sätt att hantera sådana tankar En annan färdighet är att använda ett stoppkort På ena sidan skriver man nackdelarna av drickandet och drogandet På andra sidan skriver man vinsterna av nykterheten och drogfriheten Låt oss börja göra ett stoppkort utifrån arbetsbladet i arbetsboken

Mitt Stoppkort! 12 oktober förra året Fattig! Saknaden! Hel och ren! Stolt! Mia och Pelle! Skattebetalare

Och så gör vi en handlingsinriktad sammanfattning av lektionen Vad har vi gjort idag? Vad behöver jag göra tydligare? Vad tar du särskilt med dig? Vad kommer du att använda dig av?

Val av hemuppgift Att vara uppmärksam på tankefällor som dyker upp närmaste dagarna Att fortsätta att skriva på stoppkortet Eller gör din egen hemuppgift

Feedback Vad kan jag / vi göra annorlunda i mitt / vårt arbetssätt för att underlätta för dig att lära dig ÅP? Vad gör jag / vi redan som fungerar bra, som jag / vi kan fortsätta att göra? Hur ser du på användbarheten av det som vi gjort idag?

Nästa lektion Handlar om att bli ännu bättre på att hantera problem