Styrning kräver både tydliga mål och en resultatkultur gunnar.gidenstam@skl.se
Vad behöver vi arbeta med för åstadkomma goda resultat? Hur organiserar vi oss? Vem ska göra vad? Hur samordna? Hur fattar vi beslut? Vem utför? Hur styr vi? Styr- och uppföljningssystem Budgetprocess Mål- och resultatkedjan Regler/policydokument Mått och uppföljning Verksamhetsplaner Vilken arbetsgivarpolitik har vi? Ledarskap Medarbetarskap Värderingar Värdegrund Lärande Delaktighet Engagemang Resultatkultur?
Bra arbetsgivare skapar bra verksamhet Örjan Lutz Avdelningen för arbetsgivarpolitik Sveriges Kommuner och Landsting
Framgångsrik arbetsgivarpolitik Styrmedel för att skapa bra verksamhetsresultat. Samlingsnamn för de processer som arbetsgivaren har till sitt förfogande för att ”styra” medarbetarna. Att skapa goda förutsättningar för medarbetarna att göra ett bra jobb – dvs skapa bra verksamhet. Kopplingen till verksamheten är central – det går inte att vara en bra arbetsgivare utan att något vettigt kommer ur verksamheten.
Från resurser till verksamhetsresultat
Resurser - resultat
Från resurser till verksamhetsresultat ? VERKSAMHET
Från resurser till verksamhetsresultat - AG-politik - Medarbetare - …? VERKSAMHET
Arbetsgivarpolitik som styrmedel Kommunens jobb är viktigt!
Vad skapar medarbetar-engagemang? Betydelsefullt arbete med och klart syfte och mening Förståelse för organisationens värden och mål Utmaningar och möjligheter att lära nytt Förtroende och eget ansvar Uppskattning från chefer Alla vill göra ett bra jobb!
HME Motivation Styrning Ledarskap 1a. Mitt arbete känns meningsfullt 1b. Jag lär nytt och utvecklas i mitt dagliga arbete 1c . Jag ser fram emot att gå till arbetet Motivation Styrning Ledarskap HME 2a. Min närmaste chef visar uppskattning för mina arbetsinsatser 2b. Min närmaste chef visar förtroende för mig som medarbetare 2c. Min närmaste chef ger mig förutsättningar att ta ansvar i mitt arbete 3a. Jag är insatt i min arbetsplats mål 3b. Min arbetsplats mål följs upp och utvärderas på ett bra sätt 3c. Jag vet vad som förväntas av mig i mitt arbete
HME i Årets kvalitetskommun 2017 HME Totalt kommunen HME i Årets kvalitetskommun 2017 HME Totalt kommunen. Staplarna avser resultat för år 2016. Linjerna avser snittet för samtliga redovisade kommuner under år 2016.
Bra arbetsgivare skapar bra verksamhet Medarbetarengagemang – för bättre välfärd www.skl.se/hme Örjan Lutz Avdelningen för arbetsgivarpolitik Sveriges Kommuner och Landsting orjan.lutz@skl.se tfn: 08-452 74 82
Leda för resultat Palle Lundberg, stadsdirektör
Unga och olika 145 000 invånare 165 nationaliteter 50% under 40 år Helsingborg växer rekordsnabbt Summering av 2017: 143 204 invånare 2757 nya invånare 165 nationaliteter Vi blir yngre Det är framförallt unga som väljer att flytta till Helsingborg. Ser man till statistiken är det fler unga som flyttar till staden än härifrån. Åldersgruppen 20-24 år står för det största flytt nettot. De två största åldersgrupperna är 20-29 år och 40-49 år. Vi kommer i arbete I relation till befolkningsutvecklingen går det att se en stabil utveckling av den förvärvsarbetande nattbefolkningen (boende i kommunen) 16+ år under perioden 2000-2016. Sysselsättningstillväxten har utvecklats kraftigare än befolkningstillväxten under 2000-talet, och har accelererat under de senaste åren. I förvärvsstatistiken saknas runt 1 180 helsingborgare som arbetar i Danmark, vilket hade höjt nivån än högre. Vi utbildar oss Utbildningsnivån. Campus Helsingborg Lunds universitet, som etablerades år 2000, har varit viktig för att stärka utbildningsnivån i staden och regionen. Majoriteten av landets städer med fler än 100 000 invånare har ett universitet, högskola eller campus som har funnits en längre tid på orten, medan Campus Helsingborg är ett av de mer nyetablerade. När Campus Helsingborg öppnade hade 29 procent av befolkningen 25-64 år i Helsingborg en eftergymnasial utbildning. Idag är motsvarande siffra över 41 procent. Ökningen beror även på en generell utbyggnad av antalet utbildningsplatser, högre övergång till högre utbildningar bland yngre, att äldre med kortare utbildningar har lämnat yrkeslivet och att allt fler yrken kräver eftergymnasial utbildning. 50% under 40 år
En stad i utveckling 1500 nya bostäder 1000 nya företag
Resultat!
Tillgänglighet via telefon 2017 94% 2016 90% Resultatet visar andelen av invånarna som tar kontakt med kommunen via telefon och får ett direkt svar på en enkel fråga (procent). 2015 låg vi i botten. 2016 var vi bäst. Ytterligare förbättring 2017 och fortfarande bäst i landet. Vi har även topp-resultat inom bemötande (92 %) och att besvara e-post inom två dagar (100 %). 2015 19%
Demokrati – Brukarfokus – Politisk styrning – Ledarskap – Effektivitet – Personalpolitik – Ständiga förbättringar - Samhällsbyggare 668
Sveriges IT-kommun 2015 Årets Tillväxtkommun 2016 Sveriges Miljökommun 2017 Årets Nybyggarkommun 2017 Sveriges Kvalitetskommun 2017 Sveriges Miljökommun 2018
Den offentliga sektorns största utmaning?
Felrädsla
Jan 2012
Nov 2012 Helsingborg 2035 Staden för dig som vill något
Visionsfonden Här får invånare stöd för stora och små idéer
NYTÄNKANDE MOD STOLTHET KÄNSLA INNOVATIONER LEKFULLHET HELHET SAMSPEL MÅNGFALD
Palle Medarbetardagar
Från strategier och planer till tester och lärdomar
Mod
Våga Testa Gör
Idéslussen Varje medarbetare är en möjlig innovatör
Har vi med oss våra 10 000 medarbetare?
HME 2017 82 2016 81 2015 80
Styrning 2017 83 2016 82 2015 82 2014 81
Ledarskap 2017 82 2016 81 2015 79 2014 78 Positiv utveckling av ledarindex (i medarbetarenkäten) Gruppen större stad: 77 alla åren
Träningsläger
Samspela
RESULTAT STRUKTUR UPPDRAG KULTUR Styrsystem Vision Mål- och resultatstyrning Målkedja Uppföljning Vision Medarbetar- och ledarpolicy Trend- och omvärldsanalys Medarbetar-undersökning Organisation Schema Roller Ansvar och befogenheter Bemanning Mål, strategier och aktiviteter Inspiration och förankring Chefsdagar Medarbetardagar Träningsprogram Ledarskap Medarbetarskap Ledningsgrupper RESULTAT
Våra framgångsfaktorer 1. Tydlig och levande målbild 2 Våra framgångsfaktorer 1. Tydlig och levande målbild 2. Träna ledarskapet 3. Fokus på samspel
Nästa steg
2022 är Helsingborg en av Europas mest innovativa städer Målbild 2022 är Helsingborg en av Europas mest innovativa städer
Styra bättre = styra mindre Mer tillit, mindre rapportering
1. Få och tydliga politiska mål 2. Angelägna verksamhetsplaner 3 1. Få och tydliga politiska mål 2. Angelägna verksamhetsplaner 3. Regelbundna resultatdialoger
H55 H99 H22 Från bomässa till stadsmässa
H22 fokus Livskvalitet - Livet i staden och livet mellan husen
H22 fokus Arkitektur Innovation Digitalisering
H22 fokus Ledarskap för framgångsrik stadsutveckling
35 dagar Juni/juli 2022 Du är inbjuden!