Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors Enhetschef Elevhälsan Umeå kommun
Elevhälsan i lagen En samlad elevhälsa som ska underlätta för eleverna att klara studierna! Undanröja hinder för elevens utveckling och lärande. - Skolläkare, skolsköterska, psykolog, kurator och personal med sådan kompetens att elevernas behov av specialpedagogiska insatser tillgodoses.
Främst hälsofrämjande och förebyggande -”Främst” betonar att elevhälsan inte är vårdande och behandlande. - Förr elevvård, nu elevhälsa. Begreppet skolhälsovård finns inte längre har ersatts med begreppet elevhälsans medicinska insats, EMI
- Förebyggande arbete utgår i högre grad från på ett eller annat sätt identifierade riskfaktorer som kan bidra till att elevers hälsa, lärande och utveckling hotas. - Hälsofrämjande arbete är mer generella insatser som stimulerar hälsa för en större grupp. Båda kräver en förmåga att kliva ur det vardagliga arbetet på åtgärdande nivå och analysera mönster över tid.
Behov? Många elever känner stress! Psykisk ohälsa har ökat kraftigt det senaste 10 åren i Sverige!
Elevhälsan börjar i klassrummet ”Barn väcker starka känslor” (Psykologi i klassrummet av Tarja Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin)
Anknytningssystemet – vår utveckling till individ
Skapa relationer till eleverna!
Social kontext Utanförskap – smärta i samma område som fysisk smärta!
Ta hjälp av varandra och elevhälsan - Kollegialt lärande - Finns möjlighet till handledning av Elevhälsans personal? - Börja med att basera era antagande på fakta – analyser, enkäter m.m.
Zooma in eller ut?