Att håll och utvecklas som ledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vad menas med ett ämnes egenskaper?
Utvärdering av projekt
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
AU Digital samverkan LO Process
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Konsten att leda sig själv
Hamnskydd Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
Övning nationella prov svenska
1. Uppgiften presenteras
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Skriva noveller.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Introduktion - pedagogisk
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Coaching.
Kreativa verktyg och metoder
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Förändringsarbete.
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Mail med länk.
DENSITET Starta BILDSPELs-vy NU ! Ett annat ord för TÄTHET.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Träff 11 Välkomna!.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Helhet och allsidighet
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Träff 16 Välkomna!.
Träff 14 Välkomna!.
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Att vara idrottsförälder
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
ÅP / Lektion 6 Att kanske förändra vilka man umgås med
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Att håll och utvecklas som ledare Ny som ledare Att håll och utvecklas som ledare Block D www.ledarcenter.se info@ledarcenter.se

www.ledarcenter.se info@ledarcenter.se Reflektionsövning D3 Att kunna reflektera kontinuerligt är för oss på Ledarcenter en förutsättning för att kunna utvecklas till och bli ännu bättre ledare, och att hålla som ledare under många år. Just reflektion som egenskap är för somliga en naturlig del av personligheten redan idag, för andra är den mera osäker och ny. Mycket handlar om att se till att reflektionen blir av, och att den blir kontinuerligt. För att komma igång, och göra det till en ihållande och naturlig del av livet, ta fram LedarKompassens Checklista för att hålla som ledare (se kommande sida). Ta dig igenom hela materialet, och avsluta med att lägga in en aktivitet i din kalender en månad bort, där du har som uppgift att göra om samma övning en gång till, samt att planera in nästa genomgång av övningen. På detta sätt kommer du igång, och ser till att du håller det igång och gör det till en vana. Block D Del 2 www.ledarcenter.se info@ledarcenter.se

Verktyg- LK Att hålla som ledare Reflektionsövning Ledarkompassens verktyg för reflektion utgår ifrån att just reflektion är något som bejakar ledarens utveckling till mycket stor del. För att få så stor utväxling som möjligt är det viktigt att sätta ord på sina tankar, och att reflektionstillfällena är återkommande och kontinuerliga. Med hjälp av reflektionen kan du ändra ditt beteende, vilket kan förändra hur du lyckas i din roll som ledare. Nedan beskriver vi delar som är förutsättningar och som syftar till att varje tillfälle för reflektion ska bli till stor nytta, men även förslag på frågeställningar som kan föra ledarskapet framåt utifrån de reflektioner som ledaren kommer upp med. Förutsättningar Dokumentera när du reflekterar Bedöm inte. Reflektionen handlar inte om bra eller dåligt, utan om vad du tänker och känner Det finns sällan några rätt eller fel, bara upplevelser och bilder av verkligheten Fokusera på dig och vad du känner, inte vad du tror att andra tänker, känner eller tycker Placera dig själv i en miljö där du har möjlighet att vara tillsammans med bara dig, och där dina tankar jobbar utan att bli avbrutna www.ledarcenter.se info@ledarcenter.se

Verktyg- LK Att hålla som ledare Reflektionsövning Exempel på reflektionsfrågor kring ditt reflekterande När är det lättast för dig att reflektera? Hur kommer det sig att just denna situation är bättre än andra? Kan du medvetet återskapa denna situation gång efter gång, på ett kontinuerligt sätt för att hitta en god och varaktig rutin för reflektion? I så fall hur? När du sätter ord på dina tankar, är det enkelt/svårt att inte bedöma/döma? Hur kommer det sig? Nu påminner vi igen, glöm inte skriva ner dina tankar. Det hjälper dig att förstå mer av dig själv och på vilket sätt just du kan utvecklas. www.ledarcenter.se info@ledarcenter.se