Mobil incheckning och betalning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Väntrums-TV på Akademiska sjukhuset Beskrivning av väntrums-tv.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Med efterföljande After Work. Repetition från tidigare samt nyheter och fördjupning Intresseinriktningarna och kunskaperna är olika. Möjlighet till att.
Region Östergötland Utbildning E-frikort
Information om datasystem för vård och omsorg
Mina vårdkontakter blev 2015……
Leila Chanko Färre besök på akuten
Visning av webbtidboken i Cosmic via Mina vårdkontakter
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Region Gävleborg Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Arbetssökning vid arbets- och näringsbyrån
Lärarstöd för att använda 1177.se
Ny DEP-relaterad funktionalitet i Ustart
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Extra chefsträff, Kiruna
Hämtning och installation av nytt program till din dator
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Förändrat arbetssätt i TakeCare i samband med införande av Infektionsverktyget
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
3.1 Hur se uppgifter/besök från andra vårdgivare?
Personcentrerade E-tjänster
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Tips när verksamheter startar sina piloter
Information till alla regionens medarbetare
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Självbetjäningsterminal i primärvården
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Hjälpmedelsförskrivning
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
En välinformerad patient är en trygg patient
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Nationell patientöversikt - NPÖ
Läkemedelsanvändning hos äldre
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Nationell patientöversikt
Nationell Patient Översikt
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Journal via nätet - en av e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Webbtidbokning – nu kör vi igång!
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Förstärkt vårdgaranti inom Primärvården
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Ersättningskollen.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Led- och muskelmottagning
1177 Vårdguidens e-tjänster Halland
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Blodomloppet för vården
PPM mätningar 2019 Närsjukvården
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Ny betavy: hantera resultat för enskild student
Presentationens avskrift:

Mobil incheckning och betalning

Nyttig tjänst både för patient och vårdgivare Ingen kötid Förstärkt integritet Minskad stress Insparad tid i kassor frigör tid till vårdarbete Mindre stress då personal inte behöver avbryta sitt vårdarbete Frigör utrymme som kan användas till annat Ökat stöd till patienten genom att personalen kan ta sig tid med patienten när så behövs Minskat hanterande av kontanter

Syfte och mål Syfte: Snabbare mottagande och bättre service Frigöra resurser som idag jobbar med kassauppgifter Mål: 30 procent av alla incheckade/betalande patienter gör det via mobilen efter ett år i drift 50 procent av alla incheckade/betalande patienter gör det via mobilen efter två år i drift

Införandeplan Kiruna 18/3 Gällivare 1/4 Kalix 15/4 Piteå 19/8 Sunderbyn 1/9 Mars 2019 Juni-Aug 2019 December 2019

Vad krävs för att kunna använda tjänsten Svensk personnummer Smartmobil, surfplatta eller annan datorenhet Mobilt Bank-ID

Uppdrag till införandegruppen Säkerställer att: de som bokar besök följer regelverket för vårdkontaktsregistrering sms-påminnelse aktiveras arbetsätt ses över och nödvändiga förändringar genomförs

Hur kommer det att fungera SMS-påminnelse måste vara aktiverat för mottagningen Riktlinje för sms-påminnelse i VAS för Region Norrbotten Viktigt att vårdkontaktsunderlaget i bokningen är rätt ifyllt för att det ska fungera (besökstyp, besöksform, avgiftstyp med mera) Regelverk för vårdkontaktsregistrering

Hur fungerar det för patienten och vad krävs för att kunna använda tjänsten Vanlig SMS-påminnelse 1-3 dagar innan besöket SMS-påminnelse samma dag som besöket med en klickbar länk som aktiveras 30 minuter innan besöket Checkar in och betalar via länken Ett uppropsnummer syns på mobilen Ett digitalt kvitto syns som kan sparas i mobilen genom att ta en skärmdump. Om fysiskt kvitto krävs måste kassan besökas Tjänsten är kopplad till regionens dokumentationssystem vilket innebär att patienten inte betalar om hen inte ska betala sitt besök

Så här ser startbilden ut i mobil eller padda

Diskussionsunderlag Vad innebär den nya tjänsten på vår enhet? Vad behöver vi göra för att få det att fungera? Hur kommer tjänsten att påverka oss nu och framöver? Vilka fördelar ser vi med tjänsten? Ser vi några problem med tjänsten? Hur kan vi hjälpa nya mottagningar som ska införa tjänsten? Mer information om mobil incheckning och betalning finns här: Insidan > Vårdens arbetssätt > Invånartjänster 1177 > Mobil incheckning och betalning > Mobil incheckning och betalning - införande

Följ invånartjänster på Insidan Klicka på sidsymbolen för att få nyheter om invånartjänster Här kan vårdpersonal hålla sig informerad om nyheter för 1177 Vårdguiden.