SKL 1 september 2018 Arbetsmaterial

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Psykiatridelegationens arbetsgrupp för samverkan kring barn och unga.
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Samordnad individuell plan
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
Uppdrag: Att utarbeta förslag till riktlinjer för barn med språkstörning för att tydliggöra uppdrag och ansvarsgränser Syfte: Att kartlägga hur många och.
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa
Barn som anhöriga Barn känner på sig allvaret, fantasier kan vara otäckare än sanningen Barn behöver information och stöd Ofta handlar det om att stödja.
Överenskommelse om samordning kring barn
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Gävleborg/Hudiksvall
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Samverkan barn- och unga Syfte nå en effektiv samverkan i frågor som berör samtliga parter Generellt uppdrag Samverkansgruppen ska stimulera, bevaka och.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Västbus Samverkan barn och unga Västbus
Uppdragpsykiskhälsa.se
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Information om VästBus/SIP till nyanställda. Skaraborgs Sjukhus Aktivitetsplan Genomförandeplan Vårdplan Handlingsprogram MVC & BVC HABILITERINGEN BUP.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Västbus Samverkan barn och unga Västbus
Ny Remissrutin till BUP
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Familjecentral som arena för föräldraskap och familjestöd Varför ska samhället ge barn och föräldrar den service och det samlade stödet som finns tillgängligt.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Uppdrag Psykisk hälsa – hur skulle vi vilja ha det
Sociala investeringsmedel, spår 2
Samordnare samsjuklighet
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Länsenheten Föräldra- och Barnhälsan Region Norrbotten
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Universellt preventionsarbete – tidigt främjande insatser
Presentationens avskrift:

SKL 1 september 2018 Arbetsmaterial Tankar kring en samordnad/samlad barn och ungdomshälsa - bakgrund till vårt pilotarbete SKL 1 september 2018 Arbetsmaterial

Vi behöver: 1. Främja psykisk hälsa generellt, det vill säga förändra barn och ungas livsvillkor så att de främjar psykisk hälsa och lära föräldrar, barn och unga hur man skyddar sig mot att överbelasta hjärnan och mot psykisk ohälsa. 2. Lättillgängliga insatser för barn och unga med risk för eller tecken på psykisk ohälsa 3. Effektiva och sammanhållna insatser för barn och unga med psykisk ohälsa som riskerar att bli allvarlig eller som har psykiska sjukdomar eller psykiska funktionsnedsättningar/variationer som behöver behandling och eller stöd och anpassning.

Det är en stor utmaning att skapa en modell, ett erbjudande från välfärdssystemen, som verkligen utgår från barn och unga och utformas efter deras behov. Vision: -att det finns ett hälsofrämjande stöd för det lilla barnet från mammas mage upp tills det blivit ung vuxen vid 25 år.

Samlad eller samordnad Svårt och tar tid att ändra lag Går att göra bättre snabbt med det vi redan har Vi föreslår därför att den första etappen i ett förbättrat stöd till barn och unga är en samordnad barn och ungdomshälsa, det vill säga att de verksamheter som finns redan idag knyts tätare ihop och har sin bas i elevhälsan (bas i annan verksamhet o huvudman möjligt).

Minska Hälsoskillnaderna (SKL): ”De resurser, kunskaper och kompetenser som finns inom primärvård, barn- och ungdomspsykiatri och socialtjänst når inte alla och behöver därför bättre anpassas och utformas utifrån flickor och pojkar med störst behov. Det är därför viktigt att utveckla elevhälsan på ett sätt så att flickor och pojkar kan få stöd och hjälp i ett tidigt skede och på ett lättillgängligt sätt. Det är inte ovanligt att skolan ser behoven av behandlande insatser men inte har kapacitet eller befogenheter att stå för sådana insatser. Detsamma gäller för elever med hög skolfrånvaro (s.k. hemmasittare). Elevhälsan bör därför i högre grad utgöra en bas i samverkan med relevanta funktioner inom skola, hälso- och sjukvård och socialtjänsten som utifrån sina respektive uppdrag bör finnas tillgängliga i skolmiljön. En sådan samverkansmodell bör testas.” (s 13)

Förslag: Vad ska en samlad barn- och ungdomshälsa kännetecknas av och kunna leverera. 1. Generella hälsofrämjande insatser till alla barn och unga från ”mammas mage och fortsatt upp under utveckling och vuxenblivandet. Det främjande arbetet ska ha en tydlig plats, omfatta även psykisk hälsa och vara klart vad som ingår för olika åldrar för barn och för föräldrar. 2. Det hälsofrämjande arbetet att behöva utformas olika. Begreppet proportionell universalism innebär att insatserna utformas utifrån individernas behov även när det handlar om generella hälsofrämjande insatser som ska ges till alla som vaccinationer, stöd för goda levnadsvanor och språkutveckling osv.

3. Vara lättillgängligt för alla barn 3. Vara lättillgängligt för alla barn. Verksamheterna ska lokaliseras och utformas så att alla barn så tidigt som möjligt i ålder själv ska kunna ta del av hälsofrämjande insatser och på egen hand kunna söka hjälp vid behov. 4. Utgår från det enskilda barnets behov oavsett kronologisk ålder och fästa stor vikt vid barnets beskrivning av sin situation och sina behov. Prioritera att skapa verksamheter som lyssnar på barn och unga själva och ger dem möjlighet att utifrån sina förutsättningar vara med i alla beslut om deras liv.

5. Kunna erbjuda förstalinjesinsatser för sociala, psykologiska och medicinska behov i barnets närmiljö. Eftersom alla barn och unga finns i förskola, skola är det en naturlig arena att erbjuda insatser på men det behöver också finnas andra dörrar in om föräldrar, barnet eller den unge vill välja en annan kontakt väg och arena för insatser. 6. Kunna erbjuda långsiktiga insatser när det finns behov av detta och då kunna följa barnet och den unge under hela uppväxten. Kunna variera mellan vidmakthållande och aktiva insatser efter behov utan att släppa taget och tillse att insatserna ”växer med barnet” så att riskfyllda övergångar i ålder eller mellan verksamheter undviks.

7. Mål för insatserna till barnet och den unge är att stödja den att bli en trygg och självständig individ med god hälsa och framtidstro som klarar skola och att komma in i arbetslivet utifrån sina förutsättningar och bästa potential. 8. Kompetens att tidigt identifiera barn och unga som behöver extra stöd och kunna initiera anpassning av förskola, skola och föräldrastöd efter detta och att kunna initiera insatser på specialistnivå när det behövs 9. Upparbetade kontaktvägar och tydliga samarbetsformer för barn med allvarliga tillstånd som kräver utredning och behandling på specialistnivå.

10. Välfungerande samverkan kring enskilda individer och familjer med tydliga rutiner kring SIP (Samordnad Individuell Plan) och möjlighet att erbjuda personlig samordnare i situationer där det krävs omfattande samordning eller när barnet ungdomen saknar nätverk som kan ge stöd och delta i samordning. 11. Rutiner och metoder för att säkerställa och bidra till att även barn med tillstånd som kräver specialistinsatser får del av de generella hälsofrämjande insatserna och att de får möjlighet att klara sin skolgång. 12. Erbjuda lättillgängliga föräldraskapsstödsinsatser anpassade efter familjens behov och förutsättningar för att på detta sätt hjälpa barn och unga.

BUP Ungdomsverksamhet Fritidsgårdar Elevhälsa Primärvård SiS Tandvård Socialtjänst Öppenförskola Ungdomsmott BVC MHV Vuxenpsykiatri HVB Polis Frivilligorganisationer Skola

En sammanhållen barn- och ungdomshälsa BUP Socialtjänst Habilitering, Barnmedicn Första linje + Förebyggande Främjande Barnhälsan Primärvården Mini-Maria Familjecentral Socialtjänst råd och stöd MVC BVC Elevhälsa Ungdomsmottagning ÅR 1 25

Ett nära samarbete med tydliggjorda sammarbetsvägar med specialistnivån som också kan komma ut till barnet BUP, Socialtjänst Habilitering, Barnmedicin Barnhälsan Primärvården Mini-Maria Familjecentral Socialtjänst råd och stöd MVC BVC Elevhälsa Ungdomsmottagning 1 25 ÅR

SIP En samordnad barn- och ungdom – Vi bygger med det vi redan har… Pr imärv MVC BVC Fa i l J ec Fö r s ko l a E l evhä l S a Sko l a Ungdomsm Socialtjänst Samt a l sm Barnh Tandvård 0 år 25 år Kunskaps och metodstöd från myndigheter SIP Gemensamt uppdrag Överens-kommelser

www.uppdragpsykiskhälsa.se

Invändningar: Åldersgräns elevhälsa är för 6-20 år i normalfallet Elevhälsan ska vara en del av skolan Skolan arbetar med utbildning inte behandling. Elevhälsan är rektors resurs, Fristående skolhuvudmännen, Områdesansvar omöjligt med skolval Arbetsterapeuter borde lyftas fram Risk tappa bort det medicinska. BUP borde ha mer inflytande

Plus Ser ett spännande och bra förslag som helhet, med ett par svårigheter och många möjligheter! För att säkerställa att alla barn och unga blir uppmärksammade och får de hälsofrämjande och behandlade insatser de behöver är det av stor vikt att återskapa ett områdesansvar. Det innebär att alla verksamheter måste anstränga sig extra för att skapa likvärdiga livschanser för alla barn. Viktigt att glappen fylls mellan elevhälsa o BUP då det gäller utredningar. För oss som arbetar som första linjemottagning blir det tydligt att elevhälsan både måste få och ta mandatet att möta barnets problem oavsett om de når skolans mål eller ej! - kan bidra med högre tillgänglighet för sin målgrupp.

Vem ska bestämma? Var ska den ligga? Varför har vi inte redan gjort det? Hur går vi från ord till handling? Hur får vi en helhet? Hur ska vi få en hög tillgänglighet? Hur får vi likvärdiga insatser över landet? Vilka risker finns?