Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket, 2019-01-16
Ledarskap + Kollegialt lärande + Systematiskt kvalitetsarbete = Förbättrad kvalitet i undervisningen = Förbättrade resultat
Eftergymnasial utb. Förgymnasial utb. Meritvärde 2018: 244 159 Meritvärde 2008: 231 163 Behörighet 2018: 93,5% 51,3% - Behörighet 2008: 95,3% 66,9%
Meritvärdespoäng för elever med minst fördelaktig socioekonomisk bakgrund C-skola B-skola A-skola År 2000 163 167 173 År 2015 170 179 199
Hur motverka segregationens negativa effekter? Hur reducera det social arvets betydelse för elever med låg socioekonomisk bakgrund? Hur stödja en likvärdig skola?
Skolverkets sex prioriterade områden Skolsegrationen Riktade insatser Samverkan för bästa skola Stärka samarbetet med skolcheferna och initiera nätverk Styrningen Utbildningspaket för nämnder/styrelse Utbildning för skolchefer Lärarförsörjningen Stöd för introduktion Stöd för outbildade Stärka samarbetet med skolcheferna och initiera nätverk Ämnes – och kursplaner Revidera kursplaner i grundskolan Utveckla implementeringsinsatser Digitalisering Digitala nationella prov Nationella strategin för skolans digitalisering Statsbidragen Bidra till regeringens översyn av statsbidragen
Systematiskt kvalitetsarbete Sammanhang Krav Vad och hur Skolans sammanhållna uppdrag Nulägesbild – Analys – Åtgärder
Nulägesbild Det kvantifierbara: Mätbara resultat Betyg Nationella prov Kvalitéer: Som påverkar det mätbara Ledarskap Kulturen Mål- och resultatstyrning Undervisningen Lärarnas kompetens Ledarskapskompetens Relationell kompetens Ämneskompetens Didaktisk kompetens Elever Värderingar Beteenden Förhållningssätt
Analys: Perspektiv som kan förklara nuläget Ledarskap Organisation Kultur Metodik Kompetens Resurser Elevsyn
Åtgärder: Förändrat beteende Relation: Nulägesbild + Analys Ansvarstagande i linjen Forskning och beprövad erfarenhet
Brister Förståelse och helhetsperspektiv Nulägesbild Analys Fokus och prioriteringar Styrning och ledarskap Ansvarskultur Strukturer