OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Advertisements

Viktorija Kalonaityte
Klassiker, plattformen för dagens OT Välkommen till kursens första föreläsning med Gunilla.
Organisera företaget.
Klassisk organisationsteori
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker.
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad är uppsatsskrivande för nåt? Charlotta Bay. Vad kommer jag prata om? Vad är en uppsats? Vad är er uppgift? ”Vad kommer på tentan?” Vad måste ni komma.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Vad är ekonomistyrning? Karin Brunsson. Sex frågor: Vad? Hur? Varför? Vem? Var? När?
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
Organisationsteori: Introduktion
Svenska som andraspråk 1
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
Entreprenörskapsforum
Medarbetarskapets innebörd
Organisationsteori: Introduktion
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
på personer i behov av hjälp
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Föreläsning 7 Klassiska organisationsskolor
Organisera företaget.
Verktyg (analysfrågor) i det strukturella perspektivet
Kritiskt förhållningssätt
Gymnasiearbete 100 p.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Riksrevisionen Årlig Revision
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kanslimöte
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Föreläsning 7 Klassiska organisationsskolor
Övergripande struktur för
OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Introduktion till projektledning
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Gymnasiearbete 100 p.
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Lärande (i) organisationer
Angereds unga stadsutvecklare
Scandinavian Management
Uppgifter inför samskapande dialog
Presentationens avskrift:

OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk Organisationsteori OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk Fredrik Björk, Dept. Urban Studies, Malmö University || fredrik.bjork@mau.se || 2018-10-29 ||

Varför relevant med organisationsteoretiska perspektiv? Alternativa perspektiv – möjliggöra utveckling Kritisk analys Förståelse av egen praktik

Föreläsningens innehåll Varför finns det organisationer? Klassisk organisationsteori Några exempel på nyare organisationsteori (mycket kommer från Bolman & Deal, Nya perspektiv på organisation och ledarskap)

Varför organisering? Samordning (system) Gemensamma värderingar/världsbild (kultur) Ex. myndigheter, företag, föreningar (formella); nätverk (informella)

Processer under efterkrigstiden Militära organisationsnormer – nedtonas Ledarskap/organisation/management – blir till vetenskap Delegering/”Outsourcing” Diskussion kring relationen individ - organisation Teknologiutveckling

Klassisk organisationsteori Frederick Taylor: “Scientific management” Max Weber: Byråkratin Henri Fayol: Administration Eldon Mayo: “Human Relations”

Taylor/scientific manag. Arbetsuppgifterna skall utformas efter vetenskapliga metoder (tidsstudier) Den bäste arbetaren för uppgiften Företagsledaren är en rationell beslutsfattare Gott samarbete mellan arbetare och ledning (lydnad) Arbetsuppgifter och ansvar skall delas mellan ledning och arbetare på ett funktionellt sätt

Weber/Byråkratin Makt = tvång till lydnad; Auktoritet = frivillig lydnad (skillnaden mellan chef och ledare) Hierarkisk organisationsuppbyggnad i enlighet med Taylor och Fayol Relationerna i organisationen måste vara opersonliga Effektivitet uppnås genom formella regler, rapporter och kommunikationskanaler.

Fayol/Administrativa skolan Ledarskap = tekniska, kommersiella, finansiella, administrativa mfl aktiviteter/funktioner. Administration: Planering, organisation, ordergivning, samordning kontroll. Informationsspridning tjänstevägen/lodrätt! Begränsat kontrollspann: Inte mer än 6-8 direkt underställda (enkla aktiviteter: max 30 st)

Mayo/Human relations Hawthornestudien: Själva intresset från ledningens sida ökade arbetarnas motivation Arbetsgruppens värderingar viktigare för produktiviteten än ekonomiska incitament Vid sidan om den formella organisationen existerar en informell organisation Formell ledare anger minimiprestationer, informell ledare maximiprestationer Arbetssociologer och arbetspsykologer

Nyare org.teorier/”skolor” Beslutsskolan Kontingens Kultur Kunskapsorganisationen Projekt Entreprenörskap /Både normativa och analytiska aspekter/

Beslutsskolan Herbert Simon, James G March Kritik mot föreställningen om rationellt besutsfattande Begränsad rationalitet - fåtal lösningar övervägs tidigare lösningar på liknande problem väljs ofta lösningen ofta klar innan problemet specifierats “Garbage can” - modellen

Kontingens (contingency) Organisationsstrukturen beror av den omgivande situation organisationen befinner sig i Stabil omgivning => Byråkratisk, mekanistisk struktur Turbulent omgivning => platt, organisk struktur Kan förklara både likheter och skillnader inom exempelvis en bransch

Kultur-teori Organisationen har en kultur som skapas och upprätthålls av medlemmarna Kulturen yttrar sig i attityder, språkbruk, traditioner, symboler, riter, myter, gemensam historia Kulturens styrka och utbredning i organisatione är avgörande för effektiviteten/framgången

Kunskapsorganisationen Tjänster/kunskap allt viktigare del av ekonomin produceras samtidigt som de konsumeras => höga krav på personalen Personalens kunskap organisationens viktigaste resurs Ledningen måste få personalen att stanna i organisationen Personliga nätverk utanför organisationen lika viktiga som vänskap inom organisationen (org gränser otydligare)

Samt… Projekt: ”temporära organisationer” Entreprenörskap

SLUT [Change formatting by using the indentation buttons.] [Change background color with Format > Slide Background... ]