OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Socialdokumentation Består av två delar!
Miljonprogram 2.0 med tillgängliga bostäder? Professor, leg. arbetsterapeut Susanne Iwarsson.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
En hållbar organisation
Fossilbränslefritt Kronoberg
Svenska som andraspråk 1
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Mål HeLP 2016.
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Kortsiktig /Långsiktig effekt
En kort presentation av Tillväxtverket
Leda och utveckla en förening
Analysseminarium – ÖK februari
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Individuellt lärande tillsammans
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid.
Välkomna!.
Smartare möten – effektivare uppföljning
Medarbetareinformation
Nästa steg regionkalmar.se.
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Supportstuga: Terminsstart och -slut
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Introduktion till projektledning
Lärande (i) organisationer
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Kontinuitetshantering
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk Ledarskap !? OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk Fredrik Björk, Dept. Urban Studies, Malmö University || fredrik.bjork@mau.se || 2018-10-29 ||

Ledarskap Skillnaden mellan ledning och ledarskap? Ledning – funktion/struktur Ledarskap – ofta personligt Skillnaden mellan ledning och styrning?” ”Rattmetaforen”: Ledning är att se till att bilen har en ratt Styrning är att hålla i den

Management & Leadership

Ledarskapsstilar ”Demokratiskt ledarskap” ”Låt gå” Auktoritärt Organisationskultur? Formalisering/centralisering?

Hur skall en bra ledare vara? Förslag från en ledarskapsbok: God lyssnare Stödjande Undanröja hinder Skapa gruppsammanhålling Återkoppling Kommunikativ Synlig Delegera Förtroendeingivande Bra på att skapa organisation/struktur/dokumentation

’Management by messiah’ Svårt att leva upp till bilden av ledaren som ”superhjälte” ”Management by messiah” - mer om (projekt-)ledaren som person än om verksamheten och dess förutsättningar

Tankefällor för ledare Egocentrism – allt handlar om mig! Omniscience – jag vet allt! Omnipotence – jag gör vad jag vill! Invulnerability – ingenting kan hända mig!

Ledningsbar Ledning är en social process Viktigt att se ledningen av teamet som en angelägenhet för HELA teamet Att göra sig ledningsbar Kan jag lösa uppgiften? Vill jag lösa uppgiften? Ledningen av gruppen bygger på en gemensam överenskommelse

Situationsanpassat ledarskap Ledningen måste vara anpassad till verksamheten Kontexten Uppgiften Strategin Gruppen

Innovationsledning Övervinna motstånd mot förändring ”Pathfinderledning” Utgångspunkt från både strategisk och kommunikativ ledning Ledning som funktion och process

Strategisk och kommunikativ ledning

Reflexivitet Graden av social reflexivitet resp. uppgiftsreflexivitet Reflektera över socialt klimat, konflikthantering och stöd för gruppen/teamet resp. reflektera över uppgiften, strategier, processer och arbetsmetoder

Ledning i projekt – och andra verksamheter Tidsbegränsning och uppgiftsorientering utmärker projekt Skiljer detta ut ledning av sådana från ledning av andra verksamheter/organisationer?

Paradoxer vid projekt Förändring Innovativt Löst och öppet Nytänkande och utveckling Flexibelt Möjlighet att lära nytt Rationellt Mätbart Styrbart Synliga resultat Skapa effekt Planeras o genomföras inom tid och budget

Projektledarens uppgifter Ansvar (metoder, personal, budget etc.) Ledning (styrning, motivation, delegering) Samordning Kommunikation (inåt-utåt) Avrapportering (deadlines-milstolpar) Hantera störningar (inre-yttre) Dokumentation Ansikte utåt

Teamwork Fyra typer av team: Fully functioning Cold efficiency Dysfunctional Cosy

’The paradox of teamwork’ Stora fördelar med teamarbete (ex skapa mönster/personkännedom inför framtida insatser), men Även negativa effekter vad gäller insats, beslutsfattande och kreativitet. Allt görs inte bättre i grupp! Det gäller att hitta former för team arbete där man utnyttjar fördelarna men undviker de negativa sidorna (dvs både äta kakan och ha den kvar…) Kräver viss kännedom om gruppmedlemmarna och om uppgiften – vad gör vi bäst tillsammans resp. individuellt

Barriärer för effektivt teamarbete Hiearki-effekter Personlighetsbaserade motsättningar ”Social loafing” / ”Free-riding” Vi utnyttjar bara 75% av vår egen förmåga i gruppsituationer… Om andra gör mindre gör jag mindre... Bortkastad energi (”process losses”) beroende på koordinations- och kommunikationsproblem Dålig problemlösning (!) & beslutsfattande Låg kreativitet

Hur bygger vi effektiva Team? Teamet skall ha intressanta – och utmanande arbetsuppgifter Individerna ska känna sig betydelsefulla för verksamhetens resultat Individerna ska ha intressanta arbetsuppgifter Klara målsättningar för teamet Feedback

’Fem farliga fällor’ Kallas för team, men individuella insatser belönas För mycket eller för lite auktoritet Stora grupper utan struktur (för kommunikation etc) och klar ansvarsfördelning Utmanande mål, men otillräckligt stöd (resurser/kompetens i gruppen) Anta att gruppens medlemmar redan har de förmågor som krävs för att arbeta effektivt som team…

SLUT [Change formatting by using the indentation buttons.] [Change background color with Format > Slide Background... ]