Individuell utveckling för ledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Advertisements

Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
De sju intelligenserna
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Föräldramöte BHC U11/U12 (Team -05)
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Formativt lärande.
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Vägledande principer för socialtjänsten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Tips Fram till ”EDOC – Din verktygslåda” är det bara att klicka på…
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
SKIDUTBILDNING UTBILDNINGS- OCH TRÄNINGSPROJEKT LÅNGLOPP LÄNGDSKIDOR
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Individuellt lärande tillsammans
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Träff 5 Välkomna!.
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Mobiltelefonins utveckling
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Övergripande struktur för
Kurs mindfulness Studenthälsan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Träff 1 Namn på mentor.
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Fortbildning för pedagoger
Återkoppling.
Om Tro.
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

Individuell utveckling för ledare Parageras individuella ledarutvecklingsprogram är ett program som ger dig möjlighet att på ett tidseffektivt och unikt sätt utvecklas som ledare, detta med utgångspunkt i våra väl etablerade ledarprogram men med en individuell tidplan och ett upplägg som anpassas efter din agenda. På så sätt har du flexibilitet att styra startdatum, utbildningstakt och plats där du föredrar att genomföra utbildningen. Genom programmet får du också möjlighet till fördjupad individuell rådgivning kopplat till de moment, teorier och övningar vi arbetar med under programmet. Du träffar Parageras erfarna kursledare individuellt under 5 * 2 timmar. Mellan tillfällena befäster du din kunskap med hjälp av hemuppgifter direkt kopplade till det du precis har lärt dig och din specifika verksamhet. Om du så önskar kan vi anpassa programmet så att det genomförs tillsammans med ytterligare 1-2 kollegor från din organisation. Vi vänder oss till dig som är nybliven ledare såväl som till ledare med flera års erfarenhet i ledarskapet. Vår pedagogik baserar sig på etablerad forskning och teoretiska modeller. Du som deltagare får tillfälle att reflektera direkt tillsammans med din kursledare utifrån din egen beteendeprofil, dina behov och därigenom träna ditt ledarskap. Våra kursledare har en mångårig erfarenhet både som ledare och från ledarutveckling i olika företag och organisationer. Detta är ett exklusivt ledarutvecklingsprogram bara för dig och anpassat efter just dina specifika behov och din kalender. PARAGERAS PROGRAM Individuell utveckling för ledare

Möte 1 föregås av att du gör IDI-profil (se bifogad information om IDI) vilken kommer att ligga till grund för upplägget i denna träff. Innehåll Öka självinsikten genom att förstå vilka behov som styr dig Identifiera beteenden som ökar förmågan att samspela med andra personer Identifiera dina styrkor och utvecklingsbehov i rollen som ledare samt en ökad förmåga att ge och ta emot effektiv feedback Få förståelse för feedbackens betydelse samt ökad förmåga att tillämpa denna Öka förmågan att kommunicera mera effektivt Få förståelse för egna och andras styrkor och svagheter Tillfälle 1

Block 2 innehåller grunder i ledarskap där du kommer att få kunskaper och färdigheter vilka du kan tillämpa i din vardag. Vi kommer att gå igenom flera ledarskapsteorier samt koppla dessa till praktiska verktyg. Innehåll Kunskap och förståelse för hur en grupp lever och utvecklas samt vilket behov av ledarskap som krävs för gruppen ska utvecklas Förmåga att skapa motivation och engagemang hos medarbetaren Djupare insikter kring dina styrkor och din utvecklingspotential i ditt sätt att leda andra människor Ökad färdighet att utifrån en persons behov att välja rätt ledarbeteende i en given situation Få ett konkret verktyg för att kunna behovsanpassa ditt ledarskap så att du kan agera på rätt sätt i samspelet med andra människor i olika situationer Öka förmågan att hantera konflikter Tillfälle 2 och 3

Du kommer få kunskap och verktyg kring hur du leder ett förändringssamtal” samt hur du bör förbereda dig inför denna typ av samtal. Varje organisation står allt oftare inför en förändring, vi kommer att arbeta med hur du skall bli bättre på att utöva ett förändringsledarskap. Du kommer få kunskap och verktyg för att genomföra en förändring på ett engagerande sätt Innehåll Kunskap om, samt förmåga att genomföra en presentation Bli bättre förberedd och få verktyg att hantera förändringssamtal Få verktyg för att bättre utöva ett förändringsledarskap Tillfälle 4

Detta sista möte är en återkoppling till tidigare träffar där du gör en personlig reflektion kring dina nyvunna kunskaper och insikter samt hur du kan omsätta dem i ditt dagliga ledarskap. Vi kommer också arbeta med ”Life Management” där du kommer reflektera över balansen i livet samt få insikter och kunskaper kring hur du kan göra aktiva val för positiva förändringar. Du skriver din personliga utvecklingsplan i form av ett brev till dig själv, vilket du kommer att få på posten ca 6 månader efter avslutat program. Tillfälle 5 Kontaktuppgifter och anmälan Har du några frågor om programmet är du välkommen att kontakta   Mats Klippinger mats.klippinger@paragera.se 013-470 40 42  Paragera AB

IDI - ett instrument för beteendeprofil Grunden för ett bra ledarskap är att ha en god självbild, för att få insikt om sin självbild kommer vi att använda ett instrument/verktyg, vilket beskrivs nedan. Vi kommer att använda oss av en 360º IDI©-profil som mäter de intryck ledaren gör på sin omgivning. Resultatet blir en beskrivning av hur ledarens beteende upplevs av omvärlden. Det finns ytterligare information att inhämta om IDI på www.idi.se. IDI utvecklades på 1970-talet i USA av Ph D Richard E Zackrison. IDI bygger bland annat på Dr David W Merrills och Dr James W Taylors teorier om sociala stilar. Syftet med deras ursprungsstudier var bland annat att söka samband mellan beteendestil och effektivitet hos chefer. Deras forskning kullkastade de då rådande uppfattningarna om att det skulle finnas en "bästa stil" De visade tydligt att det inte fanns någon beteendestil som var bäst/mest effektiv. Däremot fann de tydliga samband mellan beteendestil och varför en person bedöms vara effektiv – i korthet: alla stilar har sitt eget sätt att vara effektiv på! Taylors metod (1964) att bestämma en persons "sociala stil" skilde sig från tidigare instrument genom att han lät andra människor beskriva en persons beteende. Det är det som är styrkan med IDI. Varje deltagare får feedback från upp till 16 medarbetare/kollegor/chefer/vänner vilka har fyllt i en profil på respektive deltagare, en så kallad 360° feedback. Dr Zackrison (1977) utvecklade metoden att mäta beteende och förfinade även en av de dimensioner som Taylor/Merrill definierat. Richard Zackrison flyttade till Sverige 1980. Vid samma tidpunkt började IDI användas på svenska. Instrumentet har sedan dess kontinuerligt utvecklats för svenska förhållanden. I augusti 2012 har det tagits fram ca 110 000 IDI-profiler i Sverige vilket gör att det finns en mycket trovärdig statistik. Instrumentet mäter en persons beteende i tre dimensioner. Den första visar i vilken grad en person upplevs sträva efter att påverka och kontrollera andra. Den andra mäter den grad av känslomässig kontakt personen upplevs sträva efter. Dessa två dimensioner kan ställas mot varandra i en matris, som då beskriver fyra så kallade grundbeteendestilar. Alla fyra beteendestilar är lika resultatinriktade och effektiva, men på fyra olika sätt. Vi kallar dem Motivator, Producer, Processor och Relator efter de styrkor som tydligast är förknippade med stilarna. Den tredje dimensionen - Adaptability - mäter hur individen upplevs anpassa sin beteendestil till situationens och andra individers behov. Att kunna anpassa sin beteendestil till andra människors behov och till olika situationers behov påverkar samarbetsförmågan, den personliga effektiviteten, toleransen för andra människor, etc. Det är en förmåga som man genom insikt och träning medvetet kan utveckl IDI - ett instrument för beteendeprofil

Paragera erbjuder tjänster inom Ledar- & medarbetarutveckling HR Rekrytering Företaget startades 2006. I dag består företaget av 11 seniora konsulter med ledar- och personalchefserfarenhet från små och stora företag i såväl privat som offentlig sektor. Vi ser flexibilitet, behovsanpassning och en lokal marknadskännedom som våra framgångsfaktorer. Företaget har sitt säte i Linköping och verkar främst i Östergötland. Pris: 1 person inkl IDI-profil – 24 500 kr 2 personer inkl IDI-profiler – 36 000 kr 3 personer inkl IDI-profiler – 45 000 kr Paragera erbjuder tjänster inom   Paragera AB Tanneforsgatan 3 582 24 Linköping 013-470 40 40 Organisationsnummer: 556784-3668