Prognoser, ny möjlighet till uppehållstillstånd, kommunplacering, Mottagandeutredningen, bosättningslagen, anhöriga… - eller hur f-n ska vi tänka? Ove Ledin, avdelningen för vård och omsorg, ove.ledin@skl.se, 08-452 77 66 Mia Hemmestad, avdelningen för juridik, mia.hemmestad@skl.se, 08-452 78 49
Ensamkommande barn och unga Prognos 2018: 1 500 barn T o m 31 oktober: 793 barn, varav 26 procent flickor Syrien, Marocko, Somalia, Eritrea, Afghanistan Prognos 2019: 2 300 barn Prognos 2020-2021: 3 000 barn
Ensamkommande barn och unga Anvisningsmodellen görs mer flexibel 2019 Anvisningar på anknytning ska minska Ensamkommande kvotflyktingar
En ny möjlighet till uppehållstillstånd för ensamkommande unga vuxna Drygt 9 000 ansökningar prövas nu Hälften prövas av Migrationsverket – innan årsskiftet Hälften prövas av Migrationsdomstolarna 18 år: Ca 2 600 personer 19 år: Ca 3 900 personer 20 år eller äldre: Ca 2 700 personer SKL:s promemoria med frågor och svar
Vem har rätt till bistånd enligt LMA? I asylprocess Fortsätter att omfattas av LMA – logi och ekonomiskt bistånd av Migrationsverket De som fått ett gällande utvisningsbeslut och förlorat biståndet enligt LMA Rätt till bistånd enligt LMA vid inhibition + anmälan till Migrationsverket (11 a § LMA) inhibition: skriftligt beslut anmälan: inga formkrav Prövas och utbetalas av socialnämnden i vistelsekommunen (1 § första stycket 3, 3 a § andra stycket och 9 § LMA) De som har ett öppet ärende om verkställighetshinder eller åberopar verkställighetshinder i samband med ansökan får inget beslut om inhibition (12 kap. 19 a § UtlL) Migrationsverkets och SKL:s tolkning: ingen rätt till bistånd enligt LMA Bistånd enligt SoL?
Boende under handläggningstiden Tillståndssökande har inte rätt till logi enligt LMA (9 § LMA) Omfattas av LMA – ingen rätt till förmåner av motsvarande karaktär eller bostadskostnader (1 § andra stycket LMA) HFD 2017 ref. 33 - den som omfattas av LMA har inte rätt till motsvarande förmåner enligt SoL, även om personen saknar rätt till förmåner enligt LMA SKL:s tolkning: tillståndssökande har inte rätt till boende/bostadskostnader enligt 4 kap. 1 § SoL Möjlighet att bevilja bistånd med stöd av 4 kap. 2 § SoL Individuell behovsprövning Se SKL:s bedömning angående boende för vuxna asylsökande Behov av LVU-vård eller motsvarande enligt SoL
Förstärkt tillfälligt kommunstöd Ytterligare 200 miljoner kronor i vårändringsbudgeten Total summa uppgår till 395 miljoner kronor under 2018 Medlen ska stödja vistelsekommuner som vill låta ensamkommande ungdomar som rotat sig i kommunen bo kvar Fördelning utifrån det antal ensamkommande unga 18+ som var inskrivna i Migrationsverkets mottagandesystem den 13 maj 2018 – förutom de som bor i anläggningsboende Tabell för fördelning på regeringens hemsida
Den som får avslag på asylansökan HFD 2017 ref. 33 – har en gömd familj som fått avslag på asylansökan rätt till bistånd enligt SoL? Omfattas av personkretsen i LMA (1 §) även om rätten till bistånd upphört (12 §) Ingen rätt till bistånd enligt 4 kap. 1 § SoL för att undgå akut nöd Kommunen får ge bistånd enligt 4 kap. 2 § SoL Enligt SKL:s tolkning är domen tillämplig även på vuxna asylsökande utan barn – som inte nödvändigtvis gömmer sig Avslag på förlängningsansökan – rätt till förmåner till dess att utvisningsbeslutet vinner laga kraft Därefter ingen rätt att visats i Sverige Folkbokföring kvarstår?
Utökat stöd till unga hemlösa I budgetpropositionen för 2018 presenterade regeringen ett anslag på 120 000 000 kronor årligen 2018–2020 för ideella organisationers åtgärder mot hemlöshet bland unga vuxna där psykisk ohälsa kan vara en bidragande orsak till hemlösheten. Regeringen beslutade om bidraget 8 mars.
Boende och försörjning efter uppehållstillstånd Regeringen: Vuxna personer som i första hand ska ordna boende själva Individuell behovsprövning enligt SoL – vårdbehov? Bistånd till boende vid ”speciella svårigheter” att ordna boende på egen hand, t.ex. missbruk, ohälsa, vräkningshistorik (RÅ 1990 ref. 119) Försörjning som utgångspunkt genom studiestöd Studiehjälp Till sommaren det år individen fyller 20 år Ev. kompletterande ek bistånd om kraven är uppfyllda Studiemedel – dvs. lån och bidrag Från hösten det år individen fyller 20 år Förhöjt bidragsbelopp för vissa som studerar utan avbrott (1 juli 2018)
Ersättning till kommunen vid uppehållstillstånd Schablon som för alla nyanlända: 133 200 kr Schablon som för övriga myndiga ensamkommande 750 kr/dygn för studerande t.o.m. första kalenderhalvåret den unge fyller 20 år (studiehjälp) Ersättning för kostnader för försörjningsstöd upp till 21 år 10 § 2010:1122 Schablonersättning till en kommun avser kostnader för 1. mottagande och praktisk hjälp i samband med bosättning, 2. särskilda introduktionsinsatser inom skola, förskola, fritidshem och sådan pedagogisk verksamhet som avses i 25 kap. skollagen (2010:800), 3. kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning för den som har rätt att delta i sådan utbildning enligt skollagen, 4. sådan kommunal vuxenutbildning som särskilt anpassats för utlänningar som omfattas av 14 § förordningen (2017:820) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare, 5. samhällsorientering, 6. tolkning, och 7. andra insatser för att underlätta etablering i samhället.
Hur blir det med utbildning? Uppehållstillstånd kan beviljas för studier på gymnasieskola (introduktionsprogram eller nationellt program) eller gymnasiesärskola annan motsvarande utbildning, vilket avser studier på gymnasial nivå vid kommunal vuxenutbildning (komvux) den särskilda utbildningen för vuxna (särvux) eller folkhögskola, eller en sammanhållen yrkesutbildning inom komvux eller särvux. Studierna ska som huvudregel bedrivas på heltid.
Hur ska skolan tänka? Innan uppehållstillstånd: Rätt att fullfölja gymnasieutbildning om påbörjat före 18 års ålder Efter uppehållstillstånd: Samma rättigheter och skyldigheter som alla andra kommuninvånare Den unge ska redovisa aktivt deltagande i utbildningen vid längre uppehållstillstånd än 13 månader Efter fullföljd utbildning – 6 månader för att få ett arbete som möjliggör försörjning.
Så hur kommer det att gå…? Ensamkommande barn och ungas väg in i samhället, studie från Delmi av ensamkommande 2003-2014: Få fullföljer treårig gymnasieutbildning Vid 27 års ålder har 66 procent av ensamkommande män och 56 procent av kvinnor arbete (81 resp 77 procent bland svenskfödda). Om man jämför ensamkommande med svenskfödda med samma utbildningsnivå är de i arbete i ungefär samma utsträckning. Jämfört med unga som kommit tillsammans med sina föräldrar är ensamkommande däremot oftare i arbete Ensamkommande som har återförenats med sina föräldrar arbetar i något lägre omfattning än de som inte har återförenats.
Lite kunskapstips Ensamkommande flickor på väg in i samhället – Rapport från Fores 30 november En viktig bok om omsorg – metodhandbok i att stötta ensamkommande unga Kunskapscentrum Migration och hälsa, Region Skåne Ensamkommande barn och unga – insatser och upplevelser - Rapport från SBU 20 november Tillfälligt uppehållstillstånd för studier – och sen? Konferens på SKL/webb 26 november Samverkan för ensamkommande barn och unga Socialstyrelsens konferens 6 december
Ändringar i fråga om kommunplacering av ensamkommande barn Trädde i kraft 1 juni 2018 En kommun som har anvisats att ta emot ett ensamkommande barn får endast placera barnet i en annan kommun om kommunerna har ingått en överenskommelse om placeringen i varje enskilt fall placeringen sker med stöd av LVU eller motsvarande vårdbehov med stöd i SoL det med hänsyn till barnets vårdbehov finns synnerliga skäl Gäller ny- och omplaceringar efter lagens ikraftträdande - men endast under asylprocess, ej efter uppehållstillstånd
När Migrationsverket skriver upp åldern Varje myndighet ska göra en egen bedömning av åldern – MIV:s beslut blir ofta i praktiken styrande Viktigt att det framgår av beslutet att kommunen gjort en bedömning Ny dom från KR i Gbg, mål nr 347-18: Om det inte finns starka och bärande skäl att MIV:s bedömning är felaktig räcker den som grund för egen bedömning Migrationsverket stoppar statlig ersättning när ny ålder registreras i systemen Om migrationsdomstolen upphäver MIV:s beslut? Ansökningar från 1 februari 2017 – tillfälliga beslut om ålder Gäller omedelbart men kan överklagas SKL:s skrivelse till regeringen
Att rusta barn och unga för etablering och integration - eller för avslag
Huvudförslag från Mottagandeutredningen FÖRSTA BEDÖMNING BESLUT Asylsökande tas emot i kommun efter anvisning och stannar under hela asylprocessen. Kommunen ansvarar för insatser till asylsökande. Statliga ankomstcenter lokaliserade i ett fåtal större kommuner i närområdet till in- och utreseorter. Normal handläggnings-process och/eller god prognos för Uppehålls-tillstånd Uppehålls-tillstånd Stannar i kommunen och fortsätter etableringen där Ansökan lämnas på ett statligt ankomstcenter där alla asylsökande ska bo ca 30 dagar Statligt avresecenter under lagstadgad frist för avresa Kommer till Sverige och söker asyl Avslag EBO med begränsningar. Social prövning i vissa kommuner Uppehålls-tillstånd Anvisning till kommun Stannar i ankomst-center i väntan på beslut Övriga Obligatorisk samhällsinformation och kartläggning av yrkes- och utbildningsbakgrund. Alla ska erbjudas en hälsoundersökning. Statligt avresecenter under lagstadgad tidsfrist för av- el utresa Avslag En trappa av insatser till asylsökande beroende på handläggningstider och prognos för beslut om uppehållstillstånd
Utredningens förslag om ensamkommande Utredningen lägger inte förslag i linje med SKL:s krav på att staten ska ta det initiala ansvaret för ensamkommande i ankomst. Men väl skrivningar om att de ser fördelar med ett sådant system. Men frågan om barnets företrädare måste utredas först. I stället läggs ett förslag om en ny typ av beredskapsersättning för ankomstkommuner och möjlighet till avlastning vid många asylsökande. En s k ankomstanvisning införs.
Utredningens förslag om ensamkommande - forts En ankomstanvisning tydliggör vilken kommun som är ansvarig och ger möjlighet att dela på ankomstansvaret. Asylansökan bör göras vid ankomstcenter – kommunerna där centren är lokaliserade blir ankomstkommun. Beredskap i ankomst avser dessa kommuner och utgår från Migrationsverkets prognos – om antalet överskrider prognosen kan Migrationsverket anvisa till annan kommun i länet.
Ensamkommande - ersättningar 1 800 kronor per dygn för ett förutbestämt antal platser i vissa kommuner. Vid större mottagande, ”något högre” ersättning. Platsantalet bestäms av Migrationsverket innan årets ingång. Ersättning betalas ut automatiskt, kvartalsvis. Krav på studiehjälp för 750-kronorsschablonen tas bort, dvs. alla myndiga ensamkommande omfattas. Återsökning av ekonomiskt bistånd för myndiga ensamkommande barn tas bort. Åldersgränsen sänks till 20 år. Nivån ska ses över. Ersättning för särskilt förordnad vårdnadshavare tas bort.
Skyldighet att ordna boende enligt bosättningslagen Boende efter anvisning enligt bosättningslagen ”Personkretsen” i bosättningslagen Skyddsbehövande, synnerligen ömmande omständigheter m.m. Inte den som får UT för gymnasiestudier (om inte skyddsbehövande) Vistas i abo – ett krav för anvisning Ensamkommande unga som bott kvar i kommunen efter 18 år är ebo vid UT Kan en ebo flytta till abo under den första månaden efter UT och få en anvisning MIV: ja, men krävs att anvisning fås under ”PUT-månaden” SKL delar inte bedömningen Begränsning av boendet till två år (Förvaltningsrätten i Stockholm, mål nr 25142-17) Laglighetsprövning enligt kommunallagen Beslutet strider inte mot lag eller annan författning
Socialtjänstens ansvar vid flytt Vistelsekommunen har det yttersta ansvaret för alla som vistas i kommunen (2 kap. 1 § SoL) Har individen en bosättningskommun är vistelsekommunens ansvar begränsat till nöd (2 a kap. 1-2 §§) När kan en vistelse i en annan kommun innebära att bosättningskommunen ändras? Prop. 2010/11:49 s. 39 - individens avsikter avgörande Vilken anknytning har individen till kommunen, såsom nätverk, annat? Vid biståndsprövning enligt 4 kap. 1 § SoL kan man beakta om individen planerat för sin flytt, fördröjt möjligheten till egen försörjning
Boende till andra nyanlända Vuxna personer har ett eget ansvar att ordna boende Socialtjänsten har inget generellt ansvar att ordna boende till alla bostadslösa Individuell biståndsbedömning enligt SoL – rätt till boende om speciella svårigheter att ordna boende på egen hand (RÅ 1990 ref 119, RÅ 2004 ref. 130 m.fl.) Ex. skulder, tidigare missbruk, ska ha uttömt möjligheterna att ordna boende på egen hand
Bistånd till anhöriga som flyttar hit Vilken kommun är ansvarig för ev. bistånd till anhöriga? Vistelsekommunen har det yttersta ansvaret Om individen har en bosättningskommun är vistelsekommunens ansvar begränsat Placeringskommun är ansvarig för att planera för återförening inget ansvar för bistånd till föräldrar till ensamkommande barn (om inte utgör vistelsekommun) Kunskapsguiden om familjeåterförening Utgångspunkten är att man ska vistas i Sverige när man söker bistånd Bistånd till kostnad för familjeåterförening kan inbegripas i livsföringen i övrigt (RÅ84 2:6 m.fl.) Bistånd till ansökningsavgift för uppehållstillstånd (KR Sundsvall, mål nr 1978-17)