Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Aktuellt om nytt ersättningsystem och nya förordningar som träder

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Aktuellt om nytt ersättningsystem och nya förordningar som träder"— Presentationens avskrift:

1 Aktuellt om nytt ersättningsystem och nya förordningar som träder
i kraft 1 juli 2017 Version 4.0 Förnamn Efternamn Månad 2017

2 Dagordning Förordningsförändringar
Nya ersättningar från den 1 juli 2017 Asylsökande ensamkommande barn Nyanlända ensamkommande barn Förberedelser och förändrat arbetsätt för kommuner Uppdatering vilka barn kommunen har ansvar för E-tjänsten för kommuner och överenskommelser De här bilderna och den här dagordningen gäller för information om förändringarna. Nedan angivet vilken enhet som i första hand ansvarar för att ge information. Utöver detta ges information om övriga/nuvarande bestämmelser av SEA respektive BSE. Förordningsändringar och nya ersättningar för asylsökande: MOSE i första hand och SEA i andra hand Nya ersättningar för nyanlända: BSE i första hand och MOSE i andra hand Förberedelser och förändrat arbetssätt inom ramen för Schablonprojektet: MOSE i första hand

3 Tidigare Asylersättningsförordning
Asylersättningsförordningen (2002:1118) upphörde att gälla den 30 juni Ansökan senast den 31 december för Kostnader till och med den 30 juni 2017 förutom Kostnader god man till och med den 31 december 2017, för barn som anvisas av Migrationsverket före den 1 juli 2017 Förebyggande stödinsatser enligt SoL – 50 mkr Sista utbetalning i maj 2017 OBS! att kommunerna enligt övergångsbestämmelserna kan söka ersättning för god man för kostnader till och med 31 december, men samtidigt ska lämna in ansökan senast 31 december! Anges ej i bilden: Samtidigt upphör rätt till ersättning för asylsökandes resa till förläggning. Den möjligheten till ersättning har eg. inte använts på 20 år. Om exempelvis ett barn blir uppskrivet i ålder och ska till Migrationsverkets anläggningsboende så ska normalt Migrationsverket (mottagningsenheten) bekosta resan.

4 Ny Asylersättningsförordning (2017:193)
Ersättning för utbildning ensamkommande barn betydande extraordinära kostnader vissa andra kostnader Ansökan kvartalsvis i efterskott, inom sex månader Utökad möjlighet till återkrav vid uppenbart fel Utbildning: Inga förändringar i sak, men förtydligande och justerad skrivning. (3-6 §§ NyAsylErsF, tidigare 5-6 §§ Asylersättningsförordningen) Ensamkommande barn: Se kommande bilder. Extraordinära kostnader: Förändras att endast avse kostnader för anvisade ensamkommande barn (13 § NyAsylErsF). Se kommande bilder. Tillfällig ersättning för omställningskostnader, (14 § NyAsylErsF). Se kommande bilder. Vissa andra kostnader: Motsvarande som idag, ingen ändring vad gäller Tillståndssökande (18 § AsylErsF, tidigare 3 § AsylErsF) S.k. bevispersoner (17 § NyAsylErsF, tidigare 9a § för kommuner och 9b § för landsting enligt AsylErsF) samt Tidsbegränsade uppehållstillstånd pga medicinska skäl (16 § NyAsylErsF, tidigare 9 § AsylErsF) Placering i vård och boende för barn med familj, nu egen paragraf (15 § NyAsylErsF, tidigare 7 § AsylErsF) Ansökan: Generellt gäller att ansökan om ersättning ska komma in till Migrationsverket inom sex månader från utgången av det kvartal som ansökan avser, förtydligat om kvartal även för utbildningskostnader och betydande extraordinära kostnader. Återkrav eller återbetalning av medel kan även ske om mottagaren insett eller skäligen borde ha insett felet. Motsvarar skrivning som i NyErsF för nyanlända med tillstånd.

5 Ersättning för ensamkommande barn – 1 juli 2017
Ankomstkommun Anvisningskommun Mottagen i kommun Asylsökande Asylsökande Nyanländ med tillstånd 1 350 kronor/dygn <18 år 1 350 kronor/dygn <18 år 750 kronor/dygn 18 men inte 21 år (som får studiehjälp och varit ensamkommande barn) 3 000 kronor/dygn ska även täcka beredskap Faktisk vårdkostnad vid placering enligt LVU eller motsvarande vård enligt SoL Försörjningsstöd 18 men inte 21 år (för ungdom utan/efter studiehjälp) Särskilt förordnad vårdnadshavare Faktisk vårdkostnad vid placering enligt LVU eller motsvarande vård enligt SoL Betydande extraordinära kostnader kronor, en gång/kommun (transport, god man och socialtjänst) Årlig ersättning – fast och rörlig kronor, schablon (för god man och särskilda kostnader inom socialtjänsten) OBS! De här två bilderna används vid kort om tid. Samma bild två gånger men först ang. asylsökande medan text om barn/unga med uppehållstillstånd är svagare och på nästa bild tvärtom. OBS! att omställningskostnader anges båda gångerna med stark text eftersom det avser båda grupperna. Schablon á kronor per barn och dygn till ankomstkommun efter ansökan. Ska även täcka tidigare årlig ersättning vid överenskommelse om tillfälligt mottagande, samt betydande extraordinära kostnader Schablon á kronor per asylsökande barn och dygn till anvisningskommun eller kommun som därefter övertagit socialtjänstansvaret. Betalas ut utan ansökan månadsvis i efterskott. Betalas inte ut för barn som vistas i Migrationsverkets anläggningsboende. (Vid direkt fråga om varför utbetalning månadsvis, hänvisa till regeringskansliets förklaring: Regeringens bedömning är att utbetalning av statlig ersättning till kommunerna för mottagandet av ensamkommande barn ska ske skyndsamt och i så nära anslutning till att kostnaden uppstått som möjligt. Schabloniserade utbetalningar för asylsökande kan ske snabbare (månadsvis i efterskott) eftersom information om samtliga asylsökande ensamkommande barn i högre grad finns tillgängliga i myndighetens centrala utlänningsdatabas.) Faktisk vårdkostnad enligt LVU eller motsvarande vårdbehov enligt SoL, kan beviljas först efter att ev. schablon (för barn under 18 år) har betalats ut för samma period som ansökan avser, eftersom kommunen endast har rätt till den del av kostnaden som överstiger beviljad schablon. Rätt till ersättning gäller för såväl barn under 18 år som unga som fyllt 18 men inte 21 år. (OBS! ang. mellanskillnad så framgick det ej av PM) Endast anvisningskommuner kan i framtiden söka ersättning för betydande extraordinära kostnader. ”Anvisningsschablon” á kronor betalas ut månaden efter anvisning, för de som anvisas från den 1 juli Dvs, om ett barn anvisas den 28 juni med angivet datum för anvisad kommuns ansvarsövertagande i början av juli, så gäller gamla bestämmelser och anvisningsschablon betalas inte ut. Årlig fast ersättning motsvarar tidigare ersättning á kronor, men nu till samtliga kommuner utan krav på överenskommelse. Utbetalning i början av varje år. För 2017 utbetalning senast i augusti och endast med resterande del upp till kronor till de kommuner som redan fått del av ersättningen i början av året. Årlig rörlig ersättning betalas ut vid ett tillfälle per år till samtliga kommuner. Vad som utbetalas bygger på underlag i Migrationsverkets prognos om beräknat antal asylsökande ensamkommande barn under året, i förhållande till varje kommuns andel. Utbetalning senast i mars varje år som bygger på Migrationsverkets februariprognos. För 2017 utbetalning senast i augusti som bygger på Migrationsverkets juliprognos och endast med hälften, dvs motsvarande hälften av det antal barn som beräkningen avser. Beräknat antal barn avrundas vid behov uppåt/nedåt till ”hela antal barn”. Omställningskostnader: För år 2017 respektive år 2018 finns 40 miljoner kronor att fördelas till de 20 ansökande kommuner som hade flest platser enligt överenskommelse i förhållande till sin befolkning, per den 30 juni Det gäller såväl platser enligt överenskommelse för asylsökande ensamkommande barn, som för ensamkommande barn med uppehållstillstånd. Ansökan ska lämnas in senast i augusti för respektive år, dvs såväl för tid som förflutit som tid framåt till årsskiftet. Kommunen kan söka ersättning för kostnader som de kan styrka med t.ex. avtal. En lista över samtliga kommuners antal platser enligt överenskommelse i förhållande till sin befolkning, kommer att tas fram. (Regeringen har själva i sin presentation i augusti 2016, omnämnt ersättningen på detta sätt: 40 miljoner kronor per år för omställning. Därav att vi i nuläget kallar det för ”omställningskostnader”. Och ang. 40 miljoner kronor så anges det i budgetproppen.) Tillfälligt kommunbidrag för asylsökande ensamkommande barn som fyller 18 år – 195 miljoner, utbetalas i december 2017 Dessa 195 miljoner fördelas mellan kommunerna, se nedersta länken för fördelningen, utifrån en fördelningsnyckel som baserar sig på antalet ensamkommande barn och unga som antingen fyller 18 år mellan 1 juli 2017 och 30 juni 2018 eller är mellan 18 och 20 år och har ett placeringsbeslut enligt socialtjänstlagen. Det finns inget krav på redovisning av hur pengarna används utan det står kommunen fritt att använda pengarna men syftet är att ge de berörda ensamkommande unga möjlighet att bo kvar i kommunens boendelösning och t.ex. fortsätta sina studier. Ersättningen betalas ut av regeringen i december 2017 Mer information finns på regeringens hemsida. Länkar dit finns från en nyhet på Migrationsverkets hemsida publicerade den 6 juli 2017 (går inte att länka i PPT-anteckningar). Övrigt Asylsökande: Tidigare ersättning om totalt 50 miljoner kronor för förebyggande stödinsatser enligt SoL, som fördelades till kommunerna i maj varje år, försvinner. För asylsökande införs en helt ny asylersättningsförordning dit övriga ersättningar överförs, tex för utbildning. För samtliga ansökningar gäller att ansökan ska ske inom sex månader. Utökad möjlighet till återkrav, motsvarande NyErsF, det vill säga även när kommun inte lämnat felaktiga uppgifter men uppenbart ska ha förstått att de fått fel pengar. Övergångsbestämmelser: För ansökningar enligt gamla AsylErsF, gäller att ansökan (samtliga ersättningar!) ska komma in till Migrationsverket senast den 31 december 2017, för kostnader före den 1 juli 2017. Undantaget kostnad för god man där kostnader kan sökas för hela 2017 om barnet anvisats före den 1 juli. Obs att ansökan ändå ska komma in till Migrationsverket senast 31 december 2017!. Omställning – 40 miljoner kronor per år för max 20 ansökande kommuner Tillfälligt kommunbidrag för asylsökande ensamkommande barn som fyller 18 år – 195 miljoner, utbetalas av regeringen

6 Asylsökande ensamkommande barn - ersättning utan ansökan
Schablon á kr per barn och dygn Betalas ut månadsvis i efterskott Till anvisad kommun eller den kommun som övertagit socialtjänstansvar Gäller inte för barn som vistas i Migrationsverkets anläggningsboende (boende hos släktingar eller liknande) Bygger på Migrationsverkets och kommunens gemensamma information 8 § NyAsylErsF Schablon á kronor per asylsökande barn och dygn till anvisningskommun eller kommun som därefter övertagit socialtjänstansvaret. Betalas ut utan ansökan månadsvis i efterskott. Betalas inte ut för barn som vistas i Migrationsverkets anläggningsboende. Bygger på att kommunen löpande lämnar uppgift till Migrationsverket om när rätt till ersättning upphör, t.ex. om vårdnadshavare har kommit eller socialtjänstansvar flyttats till annan kommun. Se kommande bilder. (Vid direkt fråga om varför utbetalning månadsvis/kvartalsvis, hänvisa till regeringskansliets förklaring: Regeringens bedömning är att utbetalning av statlig ersättning till kommunerna för mottagandet av ensamkommande barn ska ske skyndsamt och i så nära anslutning till att kostnaden uppstått som möjligt. Schabloniserade utbetalningar för asylsökande kan ske snabbare (månadsvis i efterskott) eftersom information om samtliga asylsökande ensamkommande barn i högre grad finns tillgängliga i myndighetens centrala utlänningsdatabas.)

7 Asylsökande ensamkommande barn - ersättning utan ansökan
Årlig fast ersättning kr Betalas ut i januari varje år Betalas ut i augusti, helt eller resterande del för 2017 Årlig rörlig ersättning kr per barn Beräknas utifrån kommunens andel i förhållande till beräknat antal nya asylsökande ensamkommande barn under året Betalas ut i mars varje år Betalas ut i augusti med endast hälften för 2017 7 §, 2 st. NyAsylErsF, tidigare 1b § AsylErsF Årlig fast ersättning motsvarar tidigare ersättning men nu till samtliga kommuner utan krav på överenskommelse. Utbetalning i början av varje år. För 2017 utbetalning senast i augusti och endast med resterande del upp till kronor till de kommuner som redan fått del av ersättningen i början av året. 7 §, 3 st NyAsylErsF Årlig rörlig ersättning betalas ut vid ett tillfälle per år till samtliga kommuner. Vad som utbetalas bygger på underlag i Migrationsverkets prognos om beräknat antal asylsökande ensamkommande barn under året, i förhållande till varje kommuns andel. Utbetalning senast i mars varje år som bygger på Migrationsverkets februariprognos. För 2017 utbetalning senast i augusti som bygger på Migrationsverkets juliprognos och endast med hälften, dvs motsvarande hälften av det antal barn som beräkningen avser. Beräknat antal barn avrundas vid behov uppåt/nedåt till ”hela antal barn”.

8 Asylsökande ensamkommande barn - ersättning utan ansökan
Schablon kr per anvisat barn Betalas ut månaden efter anvisning till anvisad kommun Tidigare för resa till anvisad kommun, god man samt utredning 12 § NyAsylErsF, tidigare 4, 7a och 8 §§ AsylErsF ”Anvisningsschablon” á kronor betalas ut månaden efter anvisning, för de som anvisas från den 1 juli Dvs, om ett barn anvisas den 28 juni med angivet datum för anvisad kommuns ansvarsövertagande i början av juli, så gäller gamla bestämmelser och anvisningsschablon betalas inte ut.

9 Asylsökande ensamkommande barn - ersättning efter ansökan
3 000 kronor per barn och dygn till ankomstkommun Ska även täcka beredskap Ansökan kvartalsvis i efterskott, inom sex månader Rätt till ersättning fram till datum i anvisningsbeslut när anvisad kommun övertar ansvaret 11 § NyAsylErsF Schablon á kronor per barn och dygn till ankomstkommun efter ansökan. Ska även täcka tidigare årlig ersättning á kronor för tillfällig överenskommelse samt tidigare möjlighet att söka ersättning för betydande extraordinära kostnader

10 Asylsökande ensamkommande barn - ersättning efter ansökan
Ersättning för vård enligt LVU eller motsvarande vårdbehov enligt SoL Anvisad kommun eller kommun som övertagit ansvar Faktisk kostnad som överstiger belopp för schablonersättning för barn Faktisk kostnad för unga som fyllt 18 men inte 21 år Ansökan kvartalsvis i efterskott, inom sex månader 9 § NyAsylErsF för barn under 18 år 10 § NyAsylErsF för unga som fyllt 18 men inte 21 år Faktisk vårdkostnad enligt LVU eller motsvarande vårdbehov enligt SoL, kan beviljas först efter att schablon har betalats ut för samma period som ansökan avser, eftersom kommunen endast har rätt till den del av kostnaden som överstiger beviljad schablon. Rätt till ersättning gäller för såväl barn under 18 år som unga som fyllt 18 men inte 21 år. (OBS! ang. mellanskillnad så framgick det ej av PM) Kommunen anger hela kostnaden i ansökan, Migrationsverket drar av redan utbetalad schablonersättning och beviljar överstigande belopp. Motsvarande vårdbehov enligt SoL ska motsvara vårdbehov enligt 2 och 3 §§ LVU för barn och 3 § LVU för unga.

11 Ensamkommande barn - ersättning efter ansökan
Omställningskostnader 40 miljoner kronor per år 2017 och 2018 För kostnader på grund av ingångna avtal eller som kommun på andra sätt haft eller får med anledning av tidigare överenskommelser med Migrationsverket Såväl överenskommelser för asylsökande ensamkommande barn som ensamkommande barn med uppehållstillstånd Efter ansökan senast i augusti för respektive år Ansökan kan avse hela kalenderåret, dvs både tid som varit och tiden fram tills årsskiftet Medel fördelas mellan maximalt 20 ansökande kommuner Kommuner med flest överenskomna platser i förhållande till sin befolkning per den 30 juni 2016 14 § NyAsylErsF Ang. 40 miljoner kronor så anges det i budgetproppen. Omställningskostnader: För år 2017 respektive år 2018 finns 40 miljoner kronor att fördelas till de 20 ansökande kommuner som hade flest platser enligt överenskommelse i förhållande till sin befolkning, per den 30 juni Det gäller såväl platser enligt överenskommelse för asylsökande ensamkommande barn, som för ensamkommande barn med uppehållstillstånd. Ansökan ska lämnas in senast i augusti för respektive år, dvs såväl för tid som förflutit som tid framåt till årsskiftet. Kommunen kan söka ersättning för kostnader som de kan styrka med t.ex. avtal. En lista över samtliga kommuners antal platser enligt överenskommelse i förhållande till sin befolkning, finns på Migrationsverkets hemsida. Det innebär att om någon/några av de 20 kommuner som ligger överst i listan inte lämnar in någon ansökan, så kan nästa kommun på tur istället ta plats bland de 20. (Regeringen har själva i sin presentation i augusti 2016, omnämnt ersättningen på detta sätt: 40 miljoner kronor per år för omställning. Därav att vi i nuläget kallar det för ”omställningskostnader”)

12 Ersättning för ensamkommande barn – 1 juli 2017
Ankomstkommun Anvisningskommun Mottagen i kommun Asylsökande Asylsökande Nyanländ med tillstånd 1 350 kronor/dygn <18 år 3 000 kronor/dygn ska även täcka beredskap 1 350 kronor/dygn <18 år 750 kronor/dygn 18 men inte 21 år (som får studiehjälp) Faktisk vårdkostnad vid placering enligt LVU eller motsvarande vård enligt SoL Betydande extraordinära kostnader Faktisk vårdkostnad vid placering enligt LVU eller motsvarande vård enligt SoL Försörjningsstöd 18 men inte 21 år (för ungdom utan/efter studiehjälp) Särskilt förordnad vårdnadshavare kronor, en gång/kommun (transport, god man och socialtjänst) Årlig ersättning – fast och rörlig kronor, schablon (för god man och särskilda kostnader inom socialtjänsten) OBS! De här två bilderna används vid kort om tid. Samma bild två gånger men först ang. asylsökande medan text om barn/unga med uppehållstillstånd är svagare och på nästa bild tvärtom. OBS! att omställningskostnader anges båda gångerna med stark text eftersom det avser båda grupperna. För ensamkommande barn och unga med uppehållstånd handlar det om ändringar i befintliga förordningar - alltså ändringar i NyErsF (2010:1122) och i ErsF (1990:927) Schablon á kronor per nyanlänt barn och dygn till ansvarig kommun. Betalas ut utan ansökan kvartalsvis i efterskott, månaden efter varje kvartal. För nyanlända med tillstånd kan ersättning även betalas ut för barn som inte anvisats som ensamkommande barn, till exempel kvotflyktingar. (Vid direkt fråga om varför utbetalning för asylsökande månadsvis, men för nyanlända kvartalsvis, hänvisa till regeringskansliets förklaring: Regeringens bedömning är att utbetalning av statlig ersättning till kommunerna för mottagandet av ensamkommande barn ska ske skyndsamt och i så nära anslutning till att kostnaden uppstått som möjligt. Schabloniserade utbetalningar för asylsökande kan ske snabbare (månadsvis i efterskott) eftersom information om samtliga asylsökande ensamkommande barn i högre grad finns tillgängliga i myndighetens centrala utlänningsdatabas.) Schablon á 750 kronor per ensamkommande ung och dygn, som varit ensamkommande barn, under förutsättning att CSN beviljat studiehjälp någon av månaderna i föregående kvartal. Ersättning betalas ut utan ansökan tre månader efter varje kvartalsskifte. Faktisk vårdkostnad enligt LVU eller motsvarande vårdbehov enligt SoL, kan beviljas först efter att ev. schablon har betalats ut för samma period som ansökan avser, eftersom kommunen endast har rätt till den del av kostnaden som överstiger beviljad schablon. Rätt till ersättning gäller för såväl barn under 18 år som unga som fyllt 18 men inte 21 år. (OBS! ang. mellanskillnad så framgick det ej av PM) Ersättning för försörjningsstöd gäller endast för ungdomar med tillstånd som har varit ensamkommande barn, som kommunen inte har rätt till ersättning för med schablon eller med faktisk kostnad enligt LVU eller motsvarande vårdbehov enligt SoL. Skälig ersättning för särskilt förordnad vårdnadshavare, som barnet tidigare varit familjehemsplacerad hos. Gäller endast upp till 18 års ålder. Ingen rätt till annan ersättning eftersom barnet de facto bor i eget hem och inte längre ska betraktas som ”ensamkommande barn”. När barnet fyller 18 år och blir ”ensamkommande ung” gäller dock rätt till schablon á 750 kronor om övriga kriterier är uppfyllda, eftersom den unge har varit ensamkommande barn. Schablon á kr finns kvar sedan tidigare, men kommer endast att gälla för barn under 18 år. Omställningskostnader: För år 2017 respektive år 2018 finns 40 miljoner kronor att fördelas till de 20 ansökande kommuner som hade flest platser enligt överenskommelse i förhållande till sin befolkning, per den 30 juni Det gäller såväl platser enligt överenskommelse för asylsökande ensamkommande barn, som för ensamkommande barn med uppehållstillstånd. Ansökan ska lämnas in senast i augusti för respektive år, dvs såväl för tid som förflutit som tid framåt till årsskiftet. Kommunen kan söka ersättning för kostnader som de kan styrka med t.ex. avtal. En lista över samtliga kommuners antal platser enligt överenskommelse i förhållande till sin befolkning, finns på Migrationsverkets hemsida. (Regeringen har själva i sin presentation i augusti 2016, omnämnt ersättningen på detta sätt: 40 miljoner kronor per år för omställning. Därav att vi i nuläget kallar det för ”omställningskostnader”. Och ang. 40 miljoner kronor så anges det i budgetproppen.) Tillfälligt kommunbidrag för asylsökande ensamkommande barn som fyller 18 år – 195 miljoner, utbetalas i december 2017 Dessa 195 miljoner fördelas mellan kommunerna, se nedersta länken för fördelningen, utifrån en fördelningsnyckel som baserar sig på antalet ensamkommande barn och unga som antingen fyller 18 år mellan 1 juli 2017 och 30 juni 2018 eller är mellan 18 och 20 år och har ett placeringsbeslut enligt socialtjänstlagen. Det finns inget krav på redovisning av hur pengarna används utan det står kommunen fritt att använda pengarna men syftet är att ge de berörda ensamkommande unga möjlighet att bo kvar i kommunens boendelösning och t.ex. fortsätta sina studier. Ersättningen betalas ut av regeringen i december 2017 Mer information finns på regeringens hemsida. Länkar dit finns från en nyhet på Migrationsverkets hemsida publicerade den 6 juli 2017 (går inte att länka i PPT-anteckningar). Övrigt Nyanlända med tillstånd: Vid ansökan om ersättning för ensamkommande barn och unga, ska den komma in till Migrationsverket inom sex månader. För övriga ersättningar gäller fortfarande tidigare tidsgränser. Övergångsbestämmelser: För ansökningar enligt tidigare bestämmelser för ensamkommande barn, dvs kostnader före den 1 juli 2017, ska ansökan komma in till Migrationsverket senast den 31 december 2017. Omställning – 40 miljoner kronor per år för max 20 ansökande kommuner Tillfälligt kommunbidrag för asylsökande ensamkommande barn som fyller 18 år – 195 miljoner, utbetalas av regeringen

13 Nyanlända ensamkommande barn - ersättning utan ansökan
Schablon á kr per barn och dygn Kvartalsvis i efterskott, månaden efter varje kvartal Till anvisad kommun eller den kommun som övertagit socialtjänstansvar Bygger på Migrationsverkets och kommunens gemensamma information 29 § NyErsF och 22 § ErsF Schablon á kronor per nyanlänt barn och dygn till ansvarig kommun. Betalas ut utan ansökan kvartalsvis i efterskott, månaden efter varje kvartal. För nyanlända med tillstånd kan ersättning även betalas ut för barn som inte anvisats som ensamkommande barn, till exempel kvotflyktingar. Rätt till ersättning gäller exempelvis inte för barn som fått särskilt förordnad vårdnadshavare som tidigare varit familjehem. Bygger på att kommunen löpande lämnar uppgift till Migrationsverket om när rätt till ersättning upphör, t.ex. just om särskilt förordnad vårdnadshavare eller om socialtjänstansvar flyttats till annan kommun. Se kommande bilder. (Vid direkt fråga om varför utbetalning för asylsökande månadsvis, men för nyanlända kvartalsvis, hänvisa till regeringskansliets förklaring: Regeringens bedömning är att utbetalning av statlig ersättning till kommunerna för mottagandet av ensamkommande barn ska ske skyndsamt och i så nära anslutning till att kostnaden uppstått som möjligt. Schabloniserade utbetalningar för asylsökande kan ske snabbare (månadsvis i efterskott) eftersom information om samtliga asylsökande ensamkommande barn i högre grad finns tillgängliga i myndighetens centrala utlänningsdatabas.)

14 Nyanlända ensamkommande barn - ersättning utan ansökan
Schablon á kr per barn under 18 år Betalas ut månaden efter att schablon eller faktisk kostnad beviljats första gången, till samma kommun som fick den ersättningen 29c § NyErsF Schablon á kr finns kvar sedan tidigare, men kommer endast att gälla för barn under 18 år. För god man och särskilda kostnader inom socialtjänsten.

15 Nyanlända ensamkommande unga - ersättning utan ansökan
Schablon á 750 kr per ung och dygn Kvartalsvis i efterskott, tre månader efter varje kvartal Till kommun med ansvar för den unge För ensamkommande ung som Har fyllt 18 men inte 21 år Har varit ensamkommande barn Inte har förälder folkbokförd i Sverige, och Har beviljats studiehjälp någon av månaderna i kvartalet Bygger på Migrationsverkets och kommunernas gemensamma information samt Uppgift om studiehjälp som hämtas från CSN 30 § NyErsF och 24 § ErsF Schablon á 750 kronor per ensamkommande ung och dygn, under förutsättning att CSN beviljat studiehjälp någon av månaderna i föregående kvartal. Ersättning betalas ut utan ansökan tre månader efter varje kvartalsskifte. Kommun med ansvar – dvs kommun som enligt 2 a kap. 4 § SoL har kvar sitt ansvar även om barnet vistas i en annan kommun Kan även betalas ut för ungdom som inte anvisats, t.ex. kvotflykting, samt för de som har särskilt förordnad vårdnadhavare Till och med första halvåret det år hen fyller 20 år – när rätt till studiehjälp upphör (Vid direkt fråga varför utbetalning tre månader efter varje kvartal, så beror det på att Migrationsverket ska hämta uppgifter från CSN som innan dess ska hinna besluta om rätt till studiehjälp för berört kvartal. Ingen retroaktivitet).

16 Nyanlända ensamkommande barn och unga - ersättning efter ansökan
Ersättning för vård enligt LVU eller motsvarande vårdbehov enligt SoL Faktisk kostnad som överstiger belopp för schablonersättning eller Faktisk kostnad om ingen schablon betalats ut Ansökan kvartalsvis i efterskott, inom sex månader 29 a § NyErsF och 23 § ErsF för barn under 18 år 30 a § NyErsF och 25 § ErsF för unga som fyllt 18 men inte 21 år Faktisk vårdkostnad enligt LVU eller motsvarande vårdbehov enligt SoL, kan beviljas först efter att ev. schablon har betalats ut för samma period som ansökan avser, eftersom kommunen endast har rätt till den del av kostnaden som överstiger beviljad schablon. Rätt till ersättning gäller för såväl barn under 18 år som unga år. (OBS! ang. mellanskillnad så framgick det ej av PM) Kommunen anger hela kostnaden i ansökan, Migrationsverket drar av redan utbetalad schablonersättning och beviljar överstigande belopp. Motsvarande vårdbehov enligt SoL ska motsvara vårdbehov enligt 2 och 3 §§ LVU för barn och 3 § LVU för unga.

17 Nyanlända ensamkommande barn - ersättning efter ansökan
Skälig ersättning för särskilt förordnad vårdnadshavare För ensamkommande barn under 18 år Om särskilt förordnad vårdnadshavare tidigare varit familjehem för barnet Ansökan kvartalsvis i efterskott, inom sex månader 29 b § NyErsF och 23 a § ErsF Liksom tidigare kan kommun söka skälig ersättning för särskilt förordnad vårdnadshavare, som tidigare varit familjehem för barnet. Dock endast upp till 18 års ålder. För dessa barn gäller inte rätt till schablonersättning á kr, eftersom barnet de facto bor i eget hem och inte längre ska betraktas som ”ensamkommande barn”. Beslut om särskilt förordnad vårdnadshavare ska därför meddelas till Migrationsverket omgående. När barnet fyller 18 år och blir ”ensamkommande ung” gäller dock rätt till schablon á 750 kronor om övriga kriterier är uppfyllda, eftersom den unge har varit ensamkommande barn.

18 Nyanlända ensamkommande unga - ersättning efter ansökan
Ersättning för försörjningsstöd För ensamkommande ung som Fyllt 18 men inte 21 år Har varit ensamkommande barn och Inte har förälder folkbokförd i Sverige Utan eller efter studiehjälp När kommunen inte samtidigt fått ersättning med schablon á 750 kr eller ersättning för vård enligt LVU eller motsvarande vårdbehov enligt SoL Ansökan kvartalsvis i efterskott, inom sex månader 30 b NyErsF och 25 a § ErsF Ersättning för försörjningsstöd gäller endast för unga som kommunen inte har rätt till ersättning för med schablon eller med faktisk kostnad enligt LVU eller motsvarande vårdbehov enligt SoL.

19 Nya schablonersättningarna innebär förändrat arbetssätt för kommuner och Migrationsverket
För att korrekt ersättning ska betalas ut måste Migrationsverket alltid ha korrekta uppgifter över kommunens: ensamkommande barn (EKB), ensamkommande unga (EKU) De uppgifter som avses är: vilka ensamkommande barn och unga som kommunen har ansvar för, samt när ansvaret upphört. Kommunerna har enligt förordningarna en uppgiftsskyldighet, dvs är skyldiga att lämna de uppgifter som krävs för verkets bedömning av rätt till ersättning. Detta gäller även vid utbetalning av ersättning utan ansökningsförfarande. För att rätt ersättning ska betalas ut, måste Migrationsverket bland annat få in uppgifter löpande, innan utbetalning ska ske för aktuell period om sådant som innebär att kommunen inte längre ska få ersättning, till exempel om ansvaret har flyttats över till en annan kommun enligt SoL eller om vårdnadshavare har kommit till Sverige.

20 Förenklingar och risker med nytt arbetssätt
Om uppgifterna hos Migrationsverket är korrekta, så leder det till: mindre administration för kommuner och Migrationsverket, snabbare handläggning och utbetalning av ersättning. Om uppgifterna hos Migrationsverket inte är korrekta, så kan det leda till att: ersättningen betalas ut till fel kommun, ersättningen betalas ut med fel belopp, ersättningen uteblir, ersättningen behöver återkrävas/återbetalas.

21 Uppdateringsarbete avslutat
Migrationsverket har tillsammans med kommunerna genomfört och avslutat en avstämning per den 30 juni 2017 avseende samtliga ensamkommande barn och unga. För att rätt ersättning ska betalas ut med automatik till rätt kommun måste kommunerna kontinuerligt anmäla förändringar i omhändertagandet som påverkar deras rätt till statlig ersättning. Migrationsverket har på hemsidan publicerat: Föreskrifter avseende uppgiftsskyldigheten En blankett för lämnande av uppgifterna Blanketten innehåller instruktioner för ifyllnad och adressuppgift Kommuner med krypterad e-post får gärna använda den istället. Mailadressen kommer kunna användas löpande av de som har krypterad epost. Denna kommer senare att ersättas av e-tjänsten. Information samt blankett för meddelandena:

22 En ny e-tjänst för kommuner
E-tjänsten kommer att introduceras under hösten 2017. I e-tjänsten ska kommunerna löpande kunna anmäla förändringar avseende EKB och EKU. Migrationsverket kommer i anslutning till införandet att informera samtliga kommuner om vilka förutsättningar etc. som kommer att gälla för anslutning och användande. Kommunerna har i brev uppmanats att meddela namn på kontaktperson för hanteringen av avtalen för e-tjänsten till e-post: Lösningen för att kunna lämna information utvecklas och införs under hösten 2017.

23 Kontaktuppgifter för uppdateringen
Generella frågor Ronnie Magnusson E-post: Telefon: Regional expert i er region Namn Efternamn E-post: Telefon: 010 – Kommuner med säker e-post (krypterad) får gärna använda den istället och kan då e-posta till angiven e-postadress. (Både små och stora initialer fungerar) Du hittar kontaktuppgifter till fler regionala experter på migrationsverket.se/kommuner. När representanter från SEA och BSE medverkar, så lämnar de sina kontaktuppgifter. Om de inte är med kan hänvisas till att deras kontaktuppgifter också finns på migrationsverket.se/kommuner.

24 Migrationsverket.se/kommuner
Mer information om arbetet kommer att finnas på Migrationsverkets webbplats och i nyhetsbrev


Ladda ner ppt "Aktuellt om nytt ersättningsystem och nya förordningar som träder"

Liknande presentationer


Google-annonser