Dialogmöte förskoleklass

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Dolda kunskaper avslutande möte
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Välkomna.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Källbystugans kvalitetsarbete
Vardaglig observationer
Lokal pedagogisk planering i förskolan
En reviderad läroplan för förskolan
Borlänge 13 maj 2014.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Läroplansträff Välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Förskolan Ekot´s modell för
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Språklig medvetenhet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
Välkomna till Edboskolan
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Lära för livet!.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Begreppet undervisning
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
Personen från Skolverket
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Dialogmöte förskoleklass 20190131 Beskriva - Upptäcka - Förstå Planera

Dagens innehåll Kartläggningsmaterialet ”Hitta språket” ”Hitta matematiken” Genomförande Analysarbete – hur har ni arbetat vidare? (Grupp) Övergång åk 1 – riktlinjer Övergång åk 1 – Hur gör vi? Något som behöver förändras? (Grupp) Fortbildning information Föreläsning film ” ”Spelar det nån roll hur vi börjar med matten.” Hanna Palmér, Linnéuniversitet

Kartläggning nuläge Kort gruppdiskussion: Beskriv nuläget – genomförande, använt materialet, Sammanfattning storgrupp Film: Så kan du använda kartläggningsmaterialet

Övergång åk 1 Övergångar och samverkan i skolan inom och mellan skolformer ”Inför övergångar ska de berörda skolformerna och fritidshemmet utbyta kunskaper, erfarenheter och information om innehållet i utbildningen för att skapa sammanhang, kontinuitet och progression i barnen/elevernas utveckling och lärande.”

Dokumentation ”Dokumentationen i förskolan och skolan ska vara kortfattad och distinkt innehålla aktuell och relevant information kopplat till progressionen i barnens och elevernas utveckling, lärande och det undervisningsinnehåll de tagit del av”

Garanti för tidiga stödinsatser Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser Om läraren eller förskolläraren vid användningen av dessa material ser att en elev visar indikation på att inte nå kunskapskraven ska följande göras: En särskild bedömning ska genomföras och stödinsatser sättas in vid behov. I slutet av förskoleklassen och lågstadiet ska stödinsatserna följas upp och därefter ska resultatet av uppföljningen överföras till mottagande lärare, det vill säga den som ska ansvara för eleven i nästa årskurs. Planering och uppföljning av extra anpassningar samt den särskilda bedömningen genomförs som huvudregel i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens.

Övergång åk 1 Gruppdiskussion: Hur ser det ut? Är det något som behöver förändras/utvecklas? Vad tar jag med till min skola? (Punkta ner) Sammanfattning

Information Fortbildning? Rektorer och repr. från Jönköpings universitet har haft ZOOM-möte. Jönköpings universitet utarbetar nu förslag till en ”studieplan” för Västerviks kommun. Utgår från kursplan Kurs för pedagoger i förskoleklass med fördjupat innehåll utefter önskemål.

”Spelar det nån roll hur vi börjar med matten.” Film: Spelar det någon roll hur vi börjar med matematiken Hanna Palmér, universitetslektor i matematikdidaktik, berättar om sitt arbete med förskolepedagoger. Efter filmen: Vilka tankar får du? Delge varandra exempel på problemlösning i förskoleklass.

Till nästa gång Övergång åk 1 – något ni förändrat/utvecklat? Önskemål om innehåll – vad är angeläget att ta upp?

Utvärdering – exit-tickets Tack för idag! Avslutning Utvärdering – exit-tickets Tack för idag!