Dialogmöte förskoleklass 20190131 Beskriva - Upptäcka - Förstå Planera
Dagens innehåll Kartläggningsmaterialet ”Hitta språket” ”Hitta matematiken” Genomförande Analysarbete – hur har ni arbetat vidare? (Grupp) Övergång åk 1 – riktlinjer Övergång åk 1 – Hur gör vi? Något som behöver förändras? (Grupp) Fortbildning information Föreläsning film ” ”Spelar det nån roll hur vi börjar med matten.” Hanna Palmér, Linnéuniversitet
Kartläggning nuläge Kort gruppdiskussion: Beskriv nuläget – genomförande, använt materialet, Sammanfattning storgrupp Film: Så kan du använda kartläggningsmaterialet
Övergång åk 1 Övergångar och samverkan i skolan inom och mellan skolformer ”Inför övergångar ska de berörda skolformerna och fritidshemmet utbyta kunskaper, erfarenheter och information om innehållet i utbildningen för att skapa sammanhang, kontinuitet och progression i barnen/elevernas utveckling och lärande.”
Dokumentation ”Dokumentationen i förskolan och skolan ska vara kortfattad och distinkt innehålla aktuell och relevant information kopplat till progressionen i barnens och elevernas utveckling, lärande och det undervisningsinnehåll de tagit del av”
Garanti för tidiga stödinsatser Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser Om läraren eller förskolläraren vid användningen av dessa material ser att en elev visar indikation på att inte nå kunskapskraven ska följande göras: En särskild bedömning ska genomföras och stödinsatser sättas in vid behov. I slutet av förskoleklassen och lågstadiet ska stödinsatserna följas upp och därefter ska resultatet av uppföljningen överföras till mottagande lärare, det vill säga den som ska ansvara för eleven i nästa årskurs. Planering och uppföljning av extra anpassningar samt den särskilda bedömningen genomförs som huvudregel i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens.
Övergång åk 1 Gruppdiskussion: Hur ser det ut? Är det något som behöver förändras/utvecklas? Vad tar jag med till min skola? (Punkta ner) Sammanfattning
Information Fortbildning? Rektorer och repr. från Jönköpings universitet har haft ZOOM-möte. Jönköpings universitet utarbetar nu förslag till en ”studieplan” för Västerviks kommun. Utgår från kursplan Kurs för pedagoger i förskoleklass med fördjupat innehåll utefter önskemål.
”Spelar det nån roll hur vi börjar med matten.” Film: Spelar det någon roll hur vi börjar med matematiken Hanna Palmér, universitetslektor i matematikdidaktik, berättar om sitt arbete med förskolepedagoger. Efter filmen: Vilka tankar får du? Delge varandra exempel på problemlösning i förskoleklass.
Till nästa gång Övergång åk 1 – något ni förändrat/utvecklat? Önskemål om innehåll – vad är angeläget att ta upp?
Utvärdering – exit-tickets Tack för idag! Avslutning Utvärdering – exit-tickets Tack för idag!