FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Hållbar upphandling för en hållbar utveckling. Vårt uppdrag Landsting och regioner bedriver sina verksamheter så att de främjar en hållbar utveckling.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Temagrupp Hälsofrämjande arbetsplats 15 mars 2016 Mariette Veideskog HR-strateg, Landstinget i Uppsala län Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård.
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Välkommen till information om lex Sarah
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Medarbetarskapets innebörd
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Leda och utveckla en förening
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Service, service, service!
Kommunen som möjliggörare för etablering av företag
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Medarbetarundersökning 2018
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Hjälpmedelsförskrivning
Din lön och din utveckling
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Medarbetarenkäten december 2018.
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
Skyddsombud i Vision
En arbetsplats för alla - Men hur då?
Inköp i Region Norrbotten
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Ny på Jobbet, hur förstå och stödja det?
Kanslimöte
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Arvid nordquists uppförandekod
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Lokal handlingsplan till den sjukvårdsregionala cancerplanen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Sjuksköterskedagen 12 maj
Särbehandling.
Presentationens avskrift:

FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?) -Införa en obligatorisk chefsutbildning -Implementera och ”göra” det vi har framtaget – chefsmoduler -Följa upp de utbildningar vi har gjort -Se över hur chefer introduceras i praktiska arbetet. Ex forum för att arbeta med konkreta case o erfarenhetsutbyte -System/blanketter/verktyg måste följa delegationsordning o möjliggöra att göra rätt Utvärdera chefsrollen Hur arbetar vi inom HR/PA (utkast) -Kontaktpersoner/roll ses över. Rådgivande HR? -Gemensamma rond”mallar” -Findings från ”reflekterande team”-övning -Göra chefskapet till en karriärmöjlighet (attraktivt att vara chef) -Kultur för vem som kan vara chef -Systemstöd för chefer (chefsvyn i HR+) -Se över delegationsordning ex anst.bekräftelse -Chefswebb -Arbeta med coachande förhållningssätt

FOKUS: Ledarskap på KTH Hur arbetar vi inom HR/PA (utkast) -se över delegationen för ex centras -rekryteringsrutinen för handledare -se över utbildningen för handledare -riktlinje för ledarskap utvecklas och tydliggör rollerna -Ledarwebb?? Tydliggöra ledarskapet/gräns mot chefskap -Utbilda/informera om skillnader i ledarskap/chefskap -Synliggör olika roller som handledare, föreståndare, centraföreståndare, (forsknings-)projektledare tydliggörs samt förväntningar (rättigheter/skyldigheter) på dessa Utvärdera ledarrollen

FOKUS: Medarbetarskap på KTH Hur arbetar vi inom HR/PA (utkast) Uppförandekoden: -utvärdera en lärandemodell/pilot -se över hur vi arbetar med personer som ej efterlever uppförandekoden (medvetandegörande, erinrans, vems ansvar…) -hjälpa skolchefer utifrån att vi arbetar med bemötandefrågor på ett ”korrekt” sätt Aktivt medarbetarskap: -självlärande medarbetarskapsmodell ”du kan bara påverka sig själv”-tanken -arbeta utifrån rektors prioriterade arbetsmiljöfrågor (starta med skolchef/avd.chef/HR) -hur skapar vi ett inkluderande arbetssätt -hur arbetar vi i team Bidra till ett gott bemötande/arbetsklimat – aktivt medarbetarskap -attraktiv arbetsplats-miljö/synliggör ”det goda vi har” -vad innebär det att vara anställd (eget ansvar/rättigheter/skyldigheter) -inventera hur vår vardag är utifrån ett medarbetarskap -arbeta med bemötandekulturen-normalisering -Utbilda/informera om samverkan/APT/medarbetarsamtal… -Informera och återuppliva uppförandekoden - rättigheter och skyldigheter -inkluderande arbetsteam/miljö Utvärdera vårt medarbetarskap

FOKUS: Arbetsmiljö och lika villkor Hur arbetar vi inom HR/PA (utkast) -synliggör /tydliggöra/utveckla ärendehanteringsrutinen för diskrimin., trak., kränkande särbehandl. -medvetandegöra vikten av balans -bekräftandetekniker Nolltolerans -Rådgivning för att ge stöd i att orientera sig i kartan -Utbilda/informera om diskriminering, trakasserier, kränkandesärbehandling Och konkretisera vad det innebär . Kulturfråga. Balans i livet/ hållbarhet - Positiv feedbackkultur -syndabockskultur är inte ok Utvärdera

FOKUS: Personaladministration - Transparens Fokus för 2018-19: Personaladmin: ”Lätt att göra rätt! – Svårt att göra fel”

Enat HR - Nuläge Olika förutsättningar med resurser För få resurser För olika Behov av enade beslut Vi kan påverka: Skapa ett gemensamt årshjul Likrikta processer GDPR ger oss en möjlighet Synliggöra vårt HR-arbete - kommunikationskanaler

Enat HR - vad är önskade läget? Liknande HR-organisation. Skilja på BAS (Operations) och strategi/utveckling Förebyggande Processer och rutiner som är lika Likvärdiga roller inom HR Enhetligt och likartat bemötande

Olika mötesforum för/inom HR Nätverksform: -erfarenhetsutbyte för metodutveckling. Ex diskriminering Arbetsgrupper: -utifrån VP finns identifierade uppdrag /Arbetsplaner och uppgifter Informationskanaler: -målgrupp ”alla HR”. Ex GDPR -målgrupp specialister (?) Gränssnittsmöten: -teamträffar över skol/UF gränser