FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?) -Införa en obligatorisk chefsutbildning -Implementera och ”göra” det vi har framtaget – chefsmoduler -Följa upp de utbildningar vi har gjort -Se över hur chefer introduceras i praktiska arbetet. Ex forum för att arbeta med konkreta case o erfarenhetsutbyte -System/blanketter/verktyg måste följa delegationsordning o möjliggöra att göra rätt Utvärdera chefsrollen Hur arbetar vi inom HR/PA (utkast) -Kontaktpersoner/roll ses över. Rådgivande HR? -Gemensamma rond”mallar” -Findings från ”reflekterande team”-övning -Göra chefskapet till en karriärmöjlighet (attraktivt att vara chef) -Kultur för vem som kan vara chef -Systemstöd för chefer (chefsvyn i HR+) -Se över delegationsordning ex anst.bekräftelse -Chefswebb -Arbeta med coachande förhållningssätt
FOKUS: Ledarskap på KTH Hur arbetar vi inom HR/PA (utkast) -se över delegationen för ex centras -rekryteringsrutinen för handledare -se över utbildningen för handledare -riktlinje för ledarskap utvecklas och tydliggör rollerna -Ledarwebb?? Tydliggöra ledarskapet/gräns mot chefskap -Utbilda/informera om skillnader i ledarskap/chefskap -Synliggör olika roller som handledare, föreståndare, centraföreståndare, (forsknings-)projektledare tydliggörs samt förväntningar (rättigheter/skyldigheter) på dessa Utvärdera ledarrollen
FOKUS: Medarbetarskap på KTH Hur arbetar vi inom HR/PA (utkast) Uppförandekoden: -utvärdera en lärandemodell/pilot -se över hur vi arbetar med personer som ej efterlever uppförandekoden (medvetandegörande, erinrans, vems ansvar…) -hjälpa skolchefer utifrån att vi arbetar med bemötandefrågor på ett ”korrekt” sätt Aktivt medarbetarskap: -självlärande medarbetarskapsmodell ”du kan bara påverka sig själv”-tanken -arbeta utifrån rektors prioriterade arbetsmiljöfrågor (starta med skolchef/avd.chef/HR) -hur skapar vi ett inkluderande arbetssätt -hur arbetar vi i team Bidra till ett gott bemötande/arbetsklimat – aktivt medarbetarskap -attraktiv arbetsplats-miljö/synliggör ”det goda vi har” -vad innebär det att vara anställd (eget ansvar/rättigheter/skyldigheter) -inventera hur vår vardag är utifrån ett medarbetarskap -arbeta med bemötandekulturen-normalisering -Utbilda/informera om samverkan/APT/medarbetarsamtal… -Informera och återuppliva uppförandekoden - rättigheter och skyldigheter -inkluderande arbetsteam/miljö Utvärdera vårt medarbetarskap
FOKUS: Arbetsmiljö och lika villkor Hur arbetar vi inom HR/PA (utkast) -synliggör /tydliggöra/utveckla ärendehanteringsrutinen för diskrimin., trak., kränkande särbehandl. -medvetandegöra vikten av balans -bekräftandetekniker Nolltolerans -Rådgivning för att ge stöd i att orientera sig i kartan -Utbilda/informera om diskriminering, trakasserier, kränkandesärbehandling Och konkretisera vad det innebär . Kulturfråga. Balans i livet/ hållbarhet - Positiv feedbackkultur -syndabockskultur är inte ok Utvärdera
FOKUS: Personaladministration - Transparens Fokus för 2018-19: Personaladmin: ”Lätt att göra rätt! – Svårt att göra fel”
Enat HR - Nuläge Olika förutsättningar med resurser För få resurser För olika Behov av enade beslut Vi kan påverka: Skapa ett gemensamt årshjul Likrikta processer GDPR ger oss en möjlighet Synliggöra vårt HR-arbete - kommunikationskanaler
Enat HR - vad är önskade läget? Liknande HR-organisation. Skilja på BAS (Operations) och strategi/utveckling Förebyggande Processer och rutiner som är lika Likvärdiga roller inom HR Enhetligt och likartat bemötande
Olika mötesforum för/inom HR Nätverksform: -erfarenhetsutbyte för metodutveckling. Ex diskriminering Arbetsgrupper: -utifrån VP finns identifierade uppdrag /Arbetsplaner och uppgifter Informationskanaler: -målgrupp ”alla HR”. Ex GDPR -målgrupp specialister (?) Gränssnittsmöten: -teamträffar över skol/UF gränser