Projekt implementera Kvalitetssäkring/utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Advertisements

Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Fossilbränslefritt Kronoberg
Styrelsen informerar: Revision av Perioperativt arbete
Svenska Brukshundklubben
Rättssäker examination
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Region Gävleborg Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
En plattform för samhällsekonomisk analys
Problematisering av diplomet
Analysseminarium – ÖK februari
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Scenarier för tillgodoräknanden del 2 webbutbildning
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Strategisk satsning biträdande universitetslektorat NJ-fak
Svenska i gymnasieskolan
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Presentation av förslag
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Hjälpmedelsförskrivning
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Kommunal handläggning av OVK
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Metod för utvecklings-arbete
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Presentation av förslag
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Välkomna!.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Projekt implementera Kvalitetssäkring/utveckling

Centrala ställningstaganden för systemet ”Window-dressing” kontra operativ betydelse Sätter därför brister i fokus UK- Ämbetet efterfrågar ett samlat kvalitetssäkringssystem där rutiner och standards, ansvar och befogenheter tydliggörs Utgå från befintlig organisation Forma runt olika rutiner/processer och vem som ska ha ansvar för dem Målinriktat system där mål hämtas från huvudmannens sätt att ställa upp mål Ger fokus på huvudområde Ger fokus på examensmål Ger fokus på temaområden Ger fokus på resultat och utveckling Säkerställer någon form av lägstanivå och på det viset ge ett friutrymme – systemet tar fasta på formalia och sådant som vi är skyldiga att göra där vi är beroende av varandra för att det ska fungera. Enklare för alla om vi har gemensamma överenskommelser för när vi t.ex. öppnar Bb, skickar välkomstbrev etc.

Funktioner, Ansvar och befogenhet utryckta i Verb Vi tar fasta på de befattningar som redan finns och arbetsprocesser gällande utbildning. Ambitionen är att tydliggöra vilken funktion som enligt vår uppfattning ska ansvara för vad. En uppfattning som är grundad i UK- ämbetets riktlinjer.

Exempel Kurs Uppmärksammade brister i nuvarande ansvar/befogenheter kring kursrutiner Ämnesansvariges/ämnesgrupps roll (blir viktigare beroende på att UK-ämbetet fokuserar huvudområde) – kurser finns inom huvudområden om inte så är det ett stödämne Examination (effektivitet/samklang mellan lärandemål och examinationsform) Examinatorsroll (förordningstextens skrivning/krav) Studiehandledning (studenternas rättigheter att få god och tillräcklig information) Betygssättning (transparant och tydlig) Kursplaner (ofta alldeles för många mål på små kurser – svåra att examinera) Nedläggning Kursvärdering – återspegling mot studenter osv. (saknas rutiner slarvas bort ses inte alltid som prioriterat) Central schemaläggning – åtminstone för stora kurser (vid kursstart) och datasalar, Valhall och andra stora salar – ska de hyras ut under de perioder vi har högt tryck, användning av de beslutade tidsintervallerna för bokning av salar

Förslag ansvar/befogenhet Exempel för Kurser Process Ansvar och befogenhet Kommentar I beaktande av Utveckla Ämnesansvarig i samråd med ämnesgrupp och utbildningsledare Nu: ämnesgruppen   Inrätta Akademichef efter kursplaneberedning Läggas in i fafne finns på AUE akademichefsbeslut på att ämnet gör detta. Beställa Samordnar: Fristående: Avdelningschef i samråd med ämnesansvarig Samordnar: I program: Utbildningsledare i samråd med ämnesansvarig Det krävs tydlig och styrd process med koppling till budget Se kommande diskussion om förutsättningar t.ex. interna externa fou-medel. Driva 1. Beslut om att ge kursen 2. Utförande 3. Examination Avdelningschef Kursansvarig Examinator 2. Schema, Bb, studiehandledning, välkomstbrev, kursbudget (schablon), kursvärdering. Kursplanering sker i samråd med examinator. 3. Examinator i samråd med kursansvarig. Tydliga rutiner behövs. Beslutande  Gemensamma riktlinjer bör finnas Vidareutveckla Ämnesansvarig i samråd med ämnesgrupp och kursansvarig Kursplan i program: Utbildningsledare initierar, ämnesansvarig/ämnesgrupp bereder kursplaner, akademichef beslutar kursplan, kursansvarig utför Kursvärdering kan leda till en vidareutveckling När kursen ingår i ett program ska utbildningsledaren samrådas. Kursvärdering Funktionsleder: UBS Handlägger: Kursansvarig Samordnar: Utbildningsledare (för kurser i program), ämnesansvarig Ämnesgruppen ska ta del av resultatet. Kan vi lämna ut föregående kurs kursvärdering automatiskt till studenterna (eller läggs ut på Bb)? Avveckla Handlägger: Ämnesansvarig Samordnar: Avdelningschef och utbildningsledare Beslutar: Akademichef

Lärdomar Vi klarar inte av denna typ av projekt som kräver beslut kring ansvar och befogenheter (organisation) Vaför? Andra agendor tar över. Strategiarbetet lades ner Kollegialt kontra Linje. Båda är för svaga?