Projekt implementera Kvalitetssäkring/utveckling
Centrala ställningstaganden för systemet ”Window-dressing” kontra operativ betydelse Sätter därför brister i fokus UK- Ämbetet efterfrågar ett samlat kvalitetssäkringssystem där rutiner och standards, ansvar och befogenheter tydliggörs Utgå från befintlig organisation Forma runt olika rutiner/processer och vem som ska ha ansvar för dem Målinriktat system där mål hämtas från huvudmannens sätt att ställa upp mål Ger fokus på huvudområde Ger fokus på examensmål Ger fokus på temaområden Ger fokus på resultat och utveckling Säkerställer någon form av lägstanivå och på det viset ge ett friutrymme – systemet tar fasta på formalia och sådant som vi är skyldiga att göra där vi är beroende av varandra för att det ska fungera. Enklare för alla om vi har gemensamma överenskommelser för när vi t.ex. öppnar Bb, skickar välkomstbrev etc.
Funktioner, Ansvar och befogenhet utryckta i Verb Vi tar fasta på de befattningar som redan finns och arbetsprocesser gällande utbildning. Ambitionen är att tydliggöra vilken funktion som enligt vår uppfattning ska ansvara för vad. En uppfattning som är grundad i UK- ämbetets riktlinjer.
Exempel Kurs Uppmärksammade brister i nuvarande ansvar/befogenheter kring kursrutiner Ämnesansvariges/ämnesgrupps roll (blir viktigare beroende på att UK-ämbetet fokuserar huvudområde) – kurser finns inom huvudområden om inte så är det ett stödämne Examination (effektivitet/samklang mellan lärandemål och examinationsform) Examinatorsroll (förordningstextens skrivning/krav) Studiehandledning (studenternas rättigheter att få god och tillräcklig information) Betygssättning (transparant och tydlig) Kursplaner (ofta alldeles för många mål på små kurser – svåra att examinera) Nedläggning Kursvärdering – återspegling mot studenter osv. (saknas rutiner slarvas bort ses inte alltid som prioriterat) Central schemaläggning – åtminstone för stora kurser (vid kursstart) och datasalar, Valhall och andra stora salar – ska de hyras ut under de perioder vi har högt tryck, användning av de beslutade tidsintervallerna för bokning av salar
Förslag ansvar/befogenhet Exempel för Kurser Process Ansvar och befogenhet Kommentar I beaktande av Utveckla Ämnesansvarig i samråd med ämnesgrupp och utbildningsledare Nu: ämnesgruppen Inrätta Akademichef efter kursplaneberedning Läggas in i fafne finns på AUE akademichefsbeslut på att ämnet gör detta. Beställa Samordnar: Fristående: Avdelningschef i samråd med ämnesansvarig Samordnar: I program: Utbildningsledare i samråd med ämnesansvarig Det krävs tydlig och styrd process med koppling till budget Se kommande diskussion om förutsättningar t.ex. interna externa fou-medel. Driva 1. Beslut om att ge kursen 2. Utförande 3. Examination Avdelningschef Kursansvarig Examinator 2. Schema, Bb, studiehandledning, välkomstbrev, kursbudget (schablon), kursvärdering. Kursplanering sker i samråd med examinator. 3. Examinator i samråd med kursansvarig. Tydliga rutiner behövs. Beslutande Gemensamma riktlinjer bör finnas Vidareutveckla Ämnesansvarig i samråd med ämnesgrupp och kursansvarig Kursplan i program: Utbildningsledare initierar, ämnesansvarig/ämnesgrupp bereder kursplaner, akademichef beslutar kursplan, kursansvarig utför Kursvärdering kan leda till en vidareutveckling När kursen ingår i ett program ska utbildningsledaren samrådas. Kursvärdering Funktionsleder: UBS Handlägger: Kursansvarig Samordnar: Utbildningsledare (för kurser i program), ämnesansvarig Ämnesgruppen ska ta del av resultatet. Kan vi lämna ut föregående kurs kursvärdering automatiskt till studenterna (eller läggs ut på Bb)? Avveckla Handlägger: Ämnesansvarig Samordnar: Avdelningschef och utbildningsledare Beslutar: Akademichef
Lärdomar Vi klarar inte av denna typ av projekt som kräver beslut kring ansvar och befogenheter (organisation) Vaför? Andra agendor tar över. Strategiarbetet lades ner Kollegialt kontra Linje. Båda är för svaga?