Beställarnätverk Socialtjänst Marta Nannskog Sektionen för Socialtjänst
Vad vill vi att digitaliseringen ska medföra? Att verksamhetssystemen och andra digitala stöd: Möjliggör effektivast möjliga arbetsprocesser Tillgängliggör information och möjliggör delaktighet och interaktion Samlar in, presenterar och analyserar information
Några begrepp Digitisering: Att utföra en existerande process eller uppgift som tidigare varit analog med hjälp av digital teknik, tex att skanna in text Digitalisering: Den omfattande effekten baserad på att (nästan) all information är digital, drivs på av nya förväntningar och beteenden hos människor som i allt större utsträckning använder digital teknik
Hur hanterar vi information Hur hanterar vi information? Från Projektet: SDK Säker digital kommunikation Steg 1 Steg 2 Steg 3 Säkert strukturerat utbyte Säkert strukturerat utbyte Säkert strukturerat utbyte Vanlig e-post fax, post, telefon Säkert ostrukturerat utbyte Bild som beskriver att viss kommunikation är strukturerad, t.ex. SSBTEK, medan annan sker via e-post, fax och även telefon. Idag saknas ett sätt för säkert ostrukturerat utbyte. Det vi vill är att hitta ett sätt för säkert ostrukturerat utbyte av information som kan ersätta e-post, fax, post (Steg 2), samtidigt som vi arbetar för att strukturera mer av informationsflödet. I ett ytterligare steg, steg 3, har vi ökat det säkra strukturerade utbytet, t.ex. att använda Nationell patientöversikt för att ta del av patientinformation hos olika vårdgivare och även att kunna automatisera och föra över maskin-till-maskin om möjligt. Detta minskar behovet av ostrukturerat säkert utbyte. Säker digital kommunikation, SDK, kommer in i bilden i Steg 2 samtidigt som man kanske använder en kommersiell lösning som gap filler. I kommande steg har vi vidareutvecklat Säker digital kommunikation och den används bredare, Säkert ostrukturerat utbyte vanlig e-post, fax, post, telefon
Varför beställarnätverk? Kommunerna önskar mer stöd från nationell nivå när det gäller upphandling, kravställning och tips på innovativa lösningar för att på ett effektivt och kvalitativt sätt digitalisera socialtjänsten SKL driver sen 2016 ett beställarnätverk med syftet att öka förmågan att göra goda inköp av välfärdsteknik inom vård och omsorgssektorn. Välfärdsteknik är digitala stöd för äldre och personer med funktionsnedsättning. Förstudien undersöker om ett beställarnätverk ska skapas riktat mot arbetet med innovationsupphandling av verksamhetssystem och digitala stöd för hela socialtjänsten
Vad är ett beställarnätverk? Ett permanent och tätt samarbete mellan köpare med likartade behov. Det innebär inte att deltagarna är bundna av gemensamma upphandlingar har hög samlande kompetens inom sakområdet arbetar med utveckling, innovation och upphandlings förberedelser samt utvärdering av nya lösningar sprider och omhändertar ny kunskap och lärdomar Beställarnätverket skapar beställargrupper för specifika frågeställningar och upphandlingar
Förstudie (samarbete med Vinnova, SKL-koncernen, myndigheter) Kartlägger: Hur de digitala stöden fungerar idag och hur behoven ser ut Hur utbudet ser ut Vad SKL och andra aktörer kan göra och hur vi kan samarbeta Vilka som bör ingå i beställarnätverket och en struktur för nätverket Eventuella avgränsningar Resultatet av förstudien blir genomförandeplanen/ansökan till Vinnova Planen är att Beställarnätverket ska starta i början av 2019
Aktiviteter Omvärldsbevakning Dialogträffar med leverantörer Enkät till ca 100-200 användare/handläggare Enkät till 290 kommuner Dialogdag med myndigheter Workshops med e-hälsosamordnarna, socialchefsnätverket, utförare
Kartläggning av nuläge Enkät – 247 av 290 kommuner har svarat (2018-11-02)
Vilka verksamhetssystem har kommunerna för ärendehantering?
Kartläggning av nuläge 247 av 290 kommuner har svarat 114 kommuner (47%) har avtal som går ut inom 1-2 år 47 kommuner (19%) har avtal som varar 5 år eller längre 117 kommuner (48%) har 1 milj kr eller mindre i årsbudget för förvaltning/utveckling av verksamhetssystemen 27 kommuner (11%) har gått över till att endast ha digital akt
Hur viktig är digitaliseringen?
Vilka frågor är viktiga för kommunerna? (ett urval) Mycket viktigt Ganska viktigt Användarvänlighet 98 2 GDPR och informationssäkerhet 87 13 Förmågan att anpassa systemet efter förändrade behov 85 14 Systematisk uppföljning 80 19 Informationshantering 67 30 Nationell informationsstruktur (ICF/KSI) 57 31 Brukardelaktighet/brukartillgänglighet 53 41
Vad vill kommunerna ha? Några röster från olika workshops Användarvänlighet Att användaren är i centrum (ex Facebook). Flexibla vyer som anpassas efter de olika behoven. E-tjänster för invånarnas skull, t ex 1177 för socialtjänsten Säker kommunikation till andra samarbetspartner och brukare Standard för att det ska vara interoperabelt Kvalitetsledningssystem - guider och system för att följa upp verksamheten Plattform för introduktion och kompetensutveckling Förenklad inloggning Automatisering av datainsamling Mer avancerat analysstöd för verksamheten (målgrupper, demografi osv) Mobila gränssnitt
Vad vill kommunerna ha stöd i?
Några kommentarer från kommunerna… Kompetensstöd och utbildningsinsatser avseende regelverk, upphandling, informationssäkerhet, nyare tekniker som tex automatisering. Att SKL ska arbeta för samordning och samsyn inom branschen; rekommenderade arbetsprocesser, standards, se över möjlighet till nationellt gemensamma tjänster och system etc. Utveckling av nationella e-tjänster för brukare förslagsvis kopplat till Inera. Stöttning i leverantörskontakter för att driva på utvecklingen bättre.
…några fler SKL ska utgöra en "bank" av pågående digitaliseringsinitiativ och bistå kommunerna med nyttokalkyler/effektberäkningar etc. Alla talar om digitalisering, men få om investeringsbehovet, kompetensbehovet. Hur kvalitetssäkras digitalisering, e-hälsa och välfärdsteknik för socialtjänst ur ett nationellt perspektiv? Det pratas väldigt lite om eventuella risker. Juridiskt och tekniskt stöd när det gäller olika lösningar för informationsdelning
Hur är intresset från kommunerna? Skulle din kommun vara intresserad av att delta i ett Beställarnätverk för Socialtjänst? 141 kommuner - Ja 82 - Vet ej Skulle din kommun vara intresserad av att delta i en eventuell upphandling av ett nytt innovativt verksamhetssystem för socialtjänsten i framtiden? 98 kommuner – Ja 113 - vet ej
Förslag på upplägg Styrgrupp Extern referensgrupp Beställar-nätverk Extern referensgrupp Samordning kring frågorna på nationell nivå. Intressebevakning kring ex lagstiftning och personuppgiftshantering Referensgrupp Delta i samarbetsyta. Komma med inspel, feedback på material, bilda beställargrupper m.m Beställar-nätverk Ca 30 kommuner / olika kompetenser Referensgrupp Alla kommuner som anmäler intresse Styrgrupp Extern referensgrupp Myndigheter m.fl Beställargrupper bildas av ett antal kommuner som har ett gemensamt intresse t ex: upphandling av Kundportal, systematisk uppföljning eller ett helt nytt verksamhetssystem Beställarnätverket Samordnas och leds av SKL. Deltagarna står för kompetensen och leveranserna Beställargrupp Beställargrupp
marta.nannskog@skl.se