Förstärkt vårdgaranti inom Primärvården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Läkemedelsbehandling vid multipel skleros (MS) - behandlingsrekommendation Ett konsensusdokument från expertmöte mars 2015, anordnat av Läkemedelsverket.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Standardiserat vårdförlopp Maligna lymfom. Maligna lymfom I Sverige upptäcks ca 1900 nya fall av lymfom per år. Inom VGR ca 360 nya fall av lymfom och.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Mina vårdkontakter blev 2015……
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Avdelningen för vård och omsorg
Nationell Patient Översikt
Region Gävleborg Förvaltningsorganisation, tjänsteresa och riskanalys (10 minuter) Eftermiddagen
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Länsgemensam ledning i samverkan
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Målbild och strategi för effektiv och nära vård år 2030
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Månadsrapport oktober 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Läkarhusets Vårdcentral Unicare i Borlänge
Regiongemensam elevenkät 2016
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Självbetjäningsterminal i primärvården
Vård i rimlig tid.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
En välinformerad patient är en trygg patient
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Standardiserat vårdförlopp Peniscancer
Länsgemensam ledning i samverkan
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Hur påverkas vårdkonsumtion och vårdpersonal av att befolkningen ökar
Samordnad vård och omsorgsplanering
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Specialiserad Sjukvård I Hemmet
Avdelningen för vård och omsorg
Nationell patientöversikt
Nationell Patient Översikt
Stöd till riktade insatser inom psykisk ohälsa 2014 (PRIO) - lägesrapport GRUNDKRAV Grundkrav 1: Överenskommelse om samarbete och upprättande.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Standardiserat vårdförlopp Sköldkörtelcancer
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Mobil incheckning och betalning
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Dokumentera rätt i vården
Led- och muskelmottagning
Primärvårdens hälsoenhet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Presentationens avskrift:

Förstärkt vårdgaranti inom Primärvården 20190101 Nära vård och hälsa

Tillgänglighet inom dagens primärvård Tillgänglighets- mätning Tillgänglighet inom dagens primärvård Dagens vårdgaranti i primärvården följer upp 4 miljoner av 45 miljoner besök, dvs 8 % av totala antalet besök (källa SKL 2015) 2 Vårdgarantin handlar om inom vilka tidsgränser patienter ska få vård Idag följs två parametrar: Andelen besvarade samtal i procent samma dag Andelen genomförda fysiska nybesök till läkare i procent inom sju dagar

Förstärkt vårdgaranti 20190101 Lagen grundar sig på att man vill ha en utvidgad modell för mätning av hela verksamhetens tillgänglighet och den bygger på Anna Nergårdhs utredning god och nära vård och Göran Stiernstedts utredning effektiv och nära vård Det som också har framkommit från nationella patientundersökningar är att tillgänglighet och kontinuitet är bland de viktigaste faktorerna för patienten i mötet med vården. I maj 2018 fattades Regeringen beslut om förstärkt vårdgaranti.

Regionalt arbete Projektet inom regionen är uppdelat i två delar. Del ett innehåller hur teknisk data ska arbetas fram, vilken data finns tillgänglig och hur data ska skickas in. Ansvaret för det är Nina Anundsson central väntetidssamordnare på regionkontoret. Del två är utbildningsdelen som Pierre ansvarat för. Därmed har vi arbetat fram en e-utbildning för att öka kunskapen om, vilka förändringar som det innebär, varför mätning av tillgänglighet genomförs, hur vi ska boka så lika som möjligt och ett underlag som stöd i arbetet. Utbildningen har den 6/11 publicerats i pingpong och kommer även att finnas som PowerPoint version för att kunna användas vid APT på respektive arbetsplats.

Vilka Forum? Information om nya lagen om Förstärkt vårdgaranti har givits i olika forum, tex. Primärvårdens ledningsgrupp Primärvårdsforum med samtliga verksamhetschefer Samverkan Ytterligare Information till samtliga offentliga verksamhetschefer Vissa vårdcentralers planeringsdagar som önskat och där vi haft möjlighet att komma har vi deltagit på Yrkesföreträdare primärvård Referensgrupp inför framtagande av utbildning Pingpong-utbildningen FAQ, klar vecka 49-50

Lagändring inom vårdgarantin I maj 2018 fattade regeringen beslut om införsel av förstärkt vårdgaranti från första januari 2019, innebärande tre huvudsakliga förändringar: Från fysiskt läkarbesök inom sju dagar till en medicinsk bedömning av legitimerad vårdpersonal inklusive kurator inom tre dagar. Breddas till att omfatta medicinsk bedömning av samtliga legitimerade yrkesgrupper inom vårdcentralsuppdraget inkluderande kuratorer. Ändras från enbart fysiska besök till att även inkludera inbokade telefonsamtal, distansbesök som video och e-tjänster samt hembesök. Det innebär att man går från en besöksgaranti till en behovsgaranti inom 3 dagar. Tal-samma text.

Tillgängligheten mäts nu på fler typer av öppenvårdkontakt Besök Mottagningsbesök med relevant legitimerad yrkesprofession inklusive kurator Besök distans Besök via video eller annan form av E-tjänst som ersätter/motsvarar ett mottagningsbesök Hembesök Besök i patientens bostad av relevant legitimerad yrkesprofession inklusive kurator Telefon Kontakt via telefon som ersätter/motsvarar ett mottagningsbesök. Inbokat telefonsamtal. Webtidbok Tillgänglighet för webtidbok är en viktig del i Regionens arbete. Tal

Behovsbedömning och medicinsk bedömning Behovsbedömning utförs Återbesök Tal till text i Pingpong Patienten tar kontakt med vårdcentralen En behovsbedömning görs. Antingen blir ärendet avslutat eller fortsätter Har patienten ett nytt hälsoproblem, oväntad eller kraftig försämring/förändring av ett tidigare känt medicinskt problem eller utebliven effekt. Här blir svaret antingen nej och besökstyp blir då återbesök Om svaret är ja på punkt tre blir patienten en vårdgarantipatient och besökstyp blir då Nybesök.

Patient som omfattas av vårdgarantin är alltid ett nybesök Nybesök eller Återbesök Kontaktorsak Omfattas av vårdgarantin/ Nybesök Återbesök Nytt medicinskt hälsoproblem Ja Oväntad/kraftig försämring/förändring av tidigare känt medicinskt problem (tex. patient med kronisk sjukdom) Patient ”som inte blev bra” efter nyligen genomförd behandling på vårdcentralen (utebliven behandlingseffekt) och därmed behöver komma på ett nytt besök Remiss från specialiserad vård för nyupptäckt medicinskt hälsoproblem som inte har handlagts eller behandlats där Remiss från specialiserad vård för fortsatt kontroll/uppföljning/rehabilitering efter genomförd behandling Nylistad/nyinflyttad patient i behov av kontroll/uppföljning tex. fortsatt kontroll av kronisk sjukdom som tidigare genomfördes på den förra vårdenheten. Vårdcentralen kallar till kontroll/återbesök eller patienten ombeds ta kontakt för bokning av kontroll/återbesök Patienter som remitteras internt på vårdcentralen Vaccinationer och hälsointyg (tex. körkortsintyg, intyg till försäkringsbolag, influensavaccination, reseprofylax Text till tal i Pingpong Hur ska vi komma ihåg vad som ska registreras som nybesök eller återbesök? Tabellen är utskickad till er verksamhetschef som en del av ett skriftligt material. Diskutera gärna frågan på er arbetsplats och låt underlaget ligga nära till hands

Väntelista och medicinskt måldatum Från januari kommer även återbesök kunna följas inom primärvården varje månad​ till samtliga legitimerade yrkeskategorier inklusive kuratorer. Hur? Mätningen kommer att göras genom att visa på andelen patienter som får återbesök​ inom medicinskt måldatum/​efter medicinskt måldatum. Väntelistan: Kan användas för ett mer strukturerat arbetssätt Ska användas efter att en egenvårdsbedömning gjorts och patienten är en riskpatient. En riskpatient är en person som inte kan ta ansvar för sin egen bokning.

Uppföljning på vantetider.se

Pingpong utbildningen Utbildningen är framtagen och testad mot referensgrupp Den publicerades 6/11 Utbildningen är till för all legitimerad personal inkl. kurator. Den är tänkt för alla nyanställda Innehållet förklarar lagen, vad som är nytt, skillnader mellan nybesök och återbesök, vilka typer av besök som ingår i vårdgarantin, hur man ska tänka, behovsbedömning och medicinsk bedömning.

Målnivåer i förfrågningsunderlag Region Uppsala 2019: Fortsatt målnivå på 90 % tillgänglighet för telefoni och medicinsk bedömning inom 3 dagar Ingen målrelaterad ersättning för väntetider

2019 Nya lagen om förstärkt vårdgaranti kommer medföra förändrade arbetssätt. Arbete kommer att behöva göras utifrån hur varje verksamhets flöde fungerar. Tex. administration, vem gör vad, vilka patienter som söker/vilka tider, Telefoni, mina vårdkontakter, videobesök, webtidbok Optimering av flödet på VC Vilka resurser och professioner Tidbokens utseende Drop in Psykisk ohälsa Teamverksamhet

Diskussionsforum