Elevhälsa nytt begrepp i skollagen Gemensamt uppdrag- elevhälsa rektor och lärare
Från Elevvård och skolhälsovård till Elevhälsa Från risk…………. till friskfaktorer Från patogent-med fokus på det som inte fungerar………..till salutogent-söka och stärka friskfaktorer som bidrar till hälsa, lärande och utveckling
Det som ger oss god hälsa-KASAM att få vara i ett sammanhang där man blir lyssnad på, förstår vad som ska göras, att bli uppskattad och få vara en i gemenskapen att stärka elevens tillit till sin egen förmåga, självförtroende och självkänsla.
Elevhälsans arbete ska främst vara främjande och förebyggande Elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa Elevhälsan ska stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål och förebygga ohälsa och inlärningssvårigheter Arbete med elevhälsa förutsätter en hög grad av samverkan mellan elevhälsans och övriga personalgrupper. Det är också angeläget att samverkan sker med övrig hälso- och sjukvård samt socialtjänsten
Elevhälsan, ett samlat stöd
Elevhälsan -Psykosociala insatser (skolkuratorer) -Psykologiska insatser (skolpsykologer) -Medicinska insatser (skolsköterskor och skolläkare) -Specialpedagogiska insatser (specialpedagoger med spetskompetens)
Central elevhälsa likvärdighetsprincipen Forum med spetskompetenser som stöd till rektor i det lokala elevhälsoarbetet: Psykolog Skolläkare Specialpedagog med specialistområde Mottagandeteam särskola
Lokal elevhälsa närhetsprincipen Rektor har tillgång till ett lokalt elevhälsoteam: skolsköterska skolkurator Specialpedagog Elever, vårdnadshavare och pedagoger kan vända sig direkt till skolsjuksköterska och kurator
Centrala elevhälsans uppdrag: Medverkan på förvaltningsnivå i övergripande elevhälsofrågor Samverkan med externa myndigheter och instanser Hälsofrämjande skolutveckling
Elevhälsoarbete Rektor ansvarar för elevhälsoarbetet på sin skola. Till stöd i det arbetet har rektor det lokala elevhälsoteamet (EHT) där representanter från Centrala elevhälsan ingår. Syftet med en samlad elevhälsa är bland annat att det ska resultera i beslut om specialpedagogiska insatser, extra anpassningar och särskilt stöd.
Då kan det vara bra att kontakta Centrala elevhälsan När verksamheten möter svårigheter att tillgodose barn/elevers lärande och utveckling Samarbete kring lokala handlingsplaner Där skolan inte kommer vidare Närvaro/frånvaro, oro för skolfrånvaro Problemskapande beteenden, utåtagerande/tysta och tillbakadragna elever Samverkan med hem och externa instanser
När rektor vill ha hjälp med att utveckla hälsofrämjande lärmiljöer på sin skola Arbeta med studiero och trygghet
Elevhälsoarbete Information till grupper om : Hälsosamma levnadsvanor Psykisk hälsa, YAM, ACT Genus och normmedvetenhet ANDT Samlevnad & Sex Nätvanor
Särskoleutredningar Läs- och skriv-, matematikutredningar Samtalsstöd Hälsosamtal
Stöd till pedagoger Handledning kring: Förhållningssätt och bemötande Ledarskap i klassrummet Komplicerat lärande Lärande med digitala verktyg
Region Norrbotten ansvarar för Neuropsykiatriska utredningar Autism ADHD/ADD Behandling vid tex fobi, ångest, depression Medicinska utredningar och behandlingar
Lagar och styrdokument Skollagen (2010:800) 2 kap, §25 Elevhälsans uppdrag omfattar förskoleklass, grundskola, grundsärskola, sameskola, specialskola, gymnasieskola och gymnasiesärskola. Läroplaner för förskolan, Lpfö 98 (2016), förskoleklass, grundskola, fritidshem och gymnasiet (2011), grundsärskola och gymnasiesärskola (2011) Hälso- och sjukvårdslagen (HSL 1982:768) och Patientsäkerhetslagen (2010:659) m.fl m.fl. Vägledning för elevhälsan (2014, Skolverket Socialstyrelsen)