Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Förväntningar! – BIM Alliance? BIM Alliance är en sektorsdriven ideell förening som arbetar för bättre samhällsbyggande med hjälp av BIM Med hjälp av BIM.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Dubbel Yrkesutbildning
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Framtidens Norrköping på C
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
XX kommun Kommunikationsplan.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Vision 2025 ”All information med hög efterfrågan finns digitalt tillgänglig. Det mesta går att få tag på snabbt och enkelt, oberoende av tid och plats.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Andra delen i analys och planeringsfasen
Företagets namn (ha gärna en logga och en bakgrund som passar ert företag som är genomgående i pp)
Brainstormingaktivitet
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
- Mottagare, medborgare, medskapare
Tips Fram till ”EDOC – Din verktygslåda” är det bara att klicka på…
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
En bättre kontakt med medborgaren
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Rulla ut toolkit 2017.
Rulla ut toolkit 2018.
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Nästa steg regionkalmar.se.
Säljutbildning Presenteras av [namn].
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
WORSHOP 2: HUR DIGITAL TRANSFORMATION DRIVS Digital kompetens och digital mognad, förutsättningar och framgång Den digitala mognadsmatrisen. Organisationens.
Hållbar utveckling måste vara
Sammanfattning av diskussion med komvuxanordnare i Nacka
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik Världen vi l WS 3 Umeå och Övik

Syfte och mål Efter avslutad utbildning ska deltagarna ha kunskap om vad digital transformation innebär i en offentlig verksamhet förstå vilka stöd och verktyg som finns för att genomföra digital förändring i Skellefteå kommun kunna presentera ett förslag för det fortsatta arbetet med digital transformation

Vad är digitalisering för oss? Innehåll och arbetssätt Kritiska faktorer för att nå resultat Insiktsarbete i organisationen Insikt - tid - förändring Varandras lärresurser WS 1: 181017 WS 3: 181218 WS 4: 190122 WS 2: 181123 Digitala mognadstestet Förändringsvågor Vad är digitalisering för oss? Att leda och genomföra transformation Hur digital transformation drivs Vad är digital transformation? Transformationsplanen Dokumentation i lärplattform och individuell logg Redovisning i mindre grupp vid nästa tillfälle

Transformations- plan Att leda och genomföra transformation Transformationsplanen - ett urval av prioriterade förändringsresor utifrån: Vilka vi är 1. DMI 2. Omvärld 3. Vågor 4. Destination Transformations- plan

DMI: Gator och parker Fm.

DMI: Ordenärt boende Fm.

DMI: Soc och Bibliotek Fm.

DMI: Fm.

Nio digitala motorer - Var tror vi att vi befinner oss idag? - Var önskar vi befinna oss? - Var befinner vi oss faktiskt, när allt kommer omkring... Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag

Härifrån till verkligheten... - Om den digitala mognaden diskuteras i organisationen, får vi en reviderad bild? a - - - - - - A B

Värdering, vision och mission - Skapa samsyn om vart vi vill nå, innan visionen skapas. - Politikens roll, kompetens, förståelse... - Digitala mognadsmatrisen, ett verktyg. eBlomlådan, Lika (socialtjänst, skola) Visionen är ett företags långsiktiga slutmål. Hur företaget ska nå slutmålet och svaret på varför det finns är dess mission och vad som värdesätts längs med resan är värderingarna. Digital vision under mobilisering- och koordinationsfasen - Varför vår existens? - Varför digitaliseringen är nödvändig? Varför & vart? Källa: DigJourney

Strategiarbete Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Kundresan kan leda till bättre samarbete över organisationsgränserna. Hur arbetet med strategi bedrivs samt hur resultatet av arbetet dokumenteras, vidareförs och följs upp i organisationen. Ju mindre resurser, desto viktigare att handlingarna koordineras. Digital strategi i koordinationsfasen. - Kundresan - Innovation Hur? Källa: DigJourney

Organisation - Kultur: Vision, värderingar och normer - Kompetens: Digitala generalister, digitala alibin - Koordination: Silo och cellstruktur Hur? Den företagskultur, de kompetenser och den organisationsstruktur som finns i syfte att skapa och leverera erbjudandet. Betydelsen av “styrelsen” och ledningens ansvar och delaktighet. - Kultur, ref Värdering, vision och mission - Kompetens, ref. Digital mognad - Koordination, ref. Dubbelt system Källa: DigJourney

Processer Hur - Informationens betydelse för att stödja processerna - Vikten av att utveckla processerna, fem steg. Viktigast i mobiliseringsfasen. - Processerna och infrastrukturen, viktiga komponenter i mobiliseringsfasen. Hur? De återkommande flöden som finns för att stödja organisationer i att skapa och leverera erbjudandet. Huvudprocesser och stödprocesser Information knutna till processerna Uppdaterad infrastruktur Automatisering Innovation Källa: DigJourney

Infrastruktur Hur Hur? Den informationsteknik som finns för att stödja företagets processer samt hur den integreras i erbjudandet. Teknisk skuld Leverantörsberoende Källa: DigJourney

Data & analys Hur? De data som samlas in och hur de analyseras och används för att fatta och implementerar beslut, samt hur data nyttjas i erbjudandet. Att gissa mindre och veta mera... Källa: DigJourney

Erbjudande & intäktsmodell Vad? Erbjudandet är de lösningar som skapar värden för kommunens innevånare, företag och andra målgrupper. Intäktsmodellen är hur företaget tjänar pengar. Kannibalisera på sina egna tjänster... Källa: DigJourney

Kontaktytor Hur? Var målgrupperna kommer i kontakt med kommunen, samt hur erbjudandet och kontaktytor integreras med varandra. Egna kontaktytor Lånade kontaktytor Källa: DigJourney

Relationer Hur? Hur företaget interagerar med sina målgrupper, vilka relationer som utvecklas, samt hur dessa integreras med erbjudandet. Tillitsutredningen SOU 2018:47 Evidensbaserad praktik Källa: DigJourney

Motorernas relevans Har motorerna relevans inom vår organisation? Saknas någon motor? X? Källa: DigJourney

5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % www.digjourney.com

Workshop 2 Utveckling av de digitala motorerna Anteckna i ett gemensamt dokument Hittas i mappen -> http://bit.ly/delad_mapp_ht18

SID 107

Workshop 3 Omvärldens digitala mognad Anteckna i ett gemensamt dokument Hittas i mappen -> http://bit.ly/delad_mapp_ht18

Förändrings- vågor Källa: DigJourney

Workshop 4 Förstå och få hävstång på förändringsvågor Anteckna i ett gemensamt dokument Hittas i mappen -> http://bit.ly/delad_mapp_ht18

Workshop Förändringsvågor samlade i Mentimeter

Eget arbete - dela gärna ut ansvar Boka in tid för arbete Läs och dubbelläs boken DMI: Lista aktiviteter för alla digitala motorer PRIORITERADE VÅGOR: Välj och analysera tre förändringsvågor DIGITAL DESTINATION: Var vill ni vara om tre år? Dokumentera allt digitalt i ert gemensamma dokument