Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sammanfattning av diskussion med komvuxanordnare i Nacka

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sammanfattning av diskussion med komvuxanordnare i Nacka"— Presentationens avskrift:

1 Sammanfattning av diskussion med komvuxanordnare i Nacka
30 augusti 2018

2 Bakgrund och sammanfattning
Syftet med mötet var att diskutera vilka värden som kan skapas om vux- aktörer är närvarande i de kommande bildningskvarteren i Nacka samt hur de värdena skapas. Diskussionerna finns dokumenterade på kommande sidor men sammanfattningsvis kan sägas att det finns flera möjligheter för vux och gymnasium att samarbete och komplettera varandra och därmed öka utbudet och höja kvaliteten för deltagarna/eleverna. Nästa steg är att genomföra samma diskussioner med gymnasieskolorna och näringslivet och sedan samla alla tre aktörer.

3 Övning 1 Diskutera Hur ser ni att vux och gymnasieverksamhet kan bidra till höjd kvalitet och mångfald i Nacka? Kartlägg alla aktörer inom kommunen och identifiera spetskompetenser – det blir kartan över spetskompetenser och en riktning för utveckling. Kompetenserna möts och marknadsförs på Vercity. Näringslivet måste också vara med och fungera som en brygga mellan unga och äldre och i princip vara utbildningsaktörer. Det är näringslivet som vet hur en befintlig kompetens kan kompletteras för att matcha behov. Gemensamma kurser med vux och gymnasium Åldersintegrering skapar också ett lärande mellan unga och vuxna. Exempelvis kring digitalisering Erfarenhetsutbyte i klassrummet mellan gymnasium, vux och YH Inriktad SFI på individnivå - ensamkommande hamnar i ett sammanhang med tryghet Arbetsgivarkontakter är nödvändigt – utbilda med arbetsgivare närvarande

4 Om fler aktör samlas på en plats kan var och en utveckla sin spetskompetens, höja kvalitet och möta nya behov. Även gymnasiet kan etappindelas och genom samarbete mellan komvux och gymnasiet kan utbudet av yrkesförberedandeprogram öka då komvux är bättre på att hantera mindre volymer.

5 Övning 2 Hur kan samarbetet se ut långsiktigt i bildningskvarteren?
Välkomna 16 åringar till kortare yrkesutbildningar på vux Kombo Sva /inriktad svenska Kommunen tar ansvara för APL platser, vinsten blir bla att kommun, näringsliv och utbildning kopplas ihop Gemensamma klasser och lokaler – nyttjar lärarkompetens över gränserna och fyller såväl kompetensluckorna som klassrummen Arbetsgivarna deltar i urvalsprocessen inför APL – ledningsgrupper likt YH – där pratas också behov. Ledningsgrupp för åldersintegrerad utbildning Komvux kompletterar Nacka gymnasiums utbud Målstyrd SFI

6 Kvarteren kan dröja men verksamheter utvecklas nu
Mötet avslutades med en påminnelse om att det är verksamheterna som formar kvarteren som ska byggas. Verksamhetsutvecklingen bör påbörjas redan nu för att kunna påverka kvarteren. Möjligheten finns att göra det redan nu på plats i Vercitypiloten. Det är en arena för utveckling och Nacka kommuns roll i Vercity är att facilitera mötet mellan individer och organisationer där verksamhetsutveckling kan ske. Vercitypiloten är en samfinansierad plats och en modell för deltagande i den presenteras på nästa sida. Alla är välkomna att ta kontakt med för att diskutera hur just de vill vara delaktiga.

7 VuxHub på VERCITY Vi vill testa ett vux medlemskap i platsen VERCITY-piloten och därmed delaktighet i utvecklingen av Bildningskvarteren Vi tänker oss en testperiod under hösten med I mån av plats sitta på Vercity och arbeta 2-3 ggr i veckan möjlighet att boka mindre rum för vägledning, möten, arbete I gång i månaden boka större rum för seminarium, skrivningar etc Kostnad 5000 kr/månad Beskriva hur ni vill utvecklas inom ramen för Vercity Intresseanmälan 15 sept till


Ladda ner ppt "Sammanfattning av diskussion med komvuxanordnare i Nacka"

Liknande presentationer


Google-annonser