Systematiskt kvalitetsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Advertisements

Vårt ansvar! nå högre måluppfyllelse för eleverna forma en förskola och skola som äger förmåga att vara relevant för sin samtid och kanske spjutspets.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Lärandeansatsen i Socialfonden
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Svenska i gymnasieskolan
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Rapport Förskolan 2016 Uppdaterad INTERNA GRANSKNING
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Tensta grupp- och servicebostäder
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Metod för utvecklings-arbete
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Kommuners styrning av gymnasieskolan
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Utbildningsutskott inom SDN
Förändring för kvalitet och förnyelse
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Huvudmannens ansvar för förskola
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
LSG Uppföljningsrapport
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Barnkonventionen och barnrättslagen
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Systematiskt kvalitetsarbete 2019-01-18 Systematiskt kvalitetsarbete

Planera Utveckla Följa upp Huvudmannen grundläggande uppdrag Skolstyrelsen/Yttersta ansvaret för att utbildningen genomförs i enlighet med bestämmelserna i skollagen samt läro- och kursplaner Barns, elevers och vårdnadshavares inflytande stärks, ska stödjas och stärkas av skolans personal. Varje skolenhet ska ha forum för samverkan och samråd, rektor ansvarar Ska finnas rutiner för klagomålshantering Stort ansvar vid kränkningar Ska sträva efter att för undervisningen anställa lärare och förskollärare som har forskarutbildning Krav på kommunal skolplan och kvalitetsredovisning tas bort Systematiskt kvalitetsarbete förutsätts rektor/förskolechef ansvarig, samverkan med personal elever och föräldrar är ett krav. Planera Utveckla Följa upp

Allmänna råd kap 1… att styra och leda … utbildningen kvalitetsarbetet Staten Huvudmannen Rektorer och förskolechefer Rutiner Organisation Kompetens Delaktighet

Allmänna råd kap 2… dokumentera… Ge en samlad bild Alla skolformer och fritidshem Underlag för prioriteringar och utvecklingsinsatser Rutiner och former

Allmänna råd kap 3… följa upp … 2019-01-18 Allmänna råd kap 3… följa upp … Vilka underlag ska samlas in, hur och när ska det göras och i vilket syfte? Genomföra utvärderingar inom särskilt identifierade områden Exempel på saker att följa upp: Elevers kunskapsresultat både resultat och likvärdighet, likabehandlingsarbete, resursfördelningens effekter, tillgång till förskoleplatser, barn och elevgruppernas storlek, antagning till gymnasieskolan, bevakning av skolplikt. Huvudmannnen behöver bygga upp system för att kunna göra sammanställningar över statistik och resultat. På enhetsnivå behöver man också bygga upp system för att följa upp undervisningen och organiseringens påverkan på undervisningen. Återkoppling till varandra lärare – lärare, rektor – lärare, elev – lärare. Utvärderingar –

Allmäna råden kap 4… analysera för att utveckla… 2019-01-18 Allmäna råden kap 4… analysera för att utveckla… Vad påverkar och orsakar resultaten och måluppfyllelsen? Identifiering av utvecklingsområden och beslut om utvecklingsinsatser Varför går det som det går? Analysera vad som påverkar och orsakar resultaten och måluppfyllelsen. Vad är en analys? AR ger lite råd om innehåll. Försöket att undersöka förklaringar som man kan påverka till skillnad från förklaringar som ligger utanför skolan. Analysen som underlag för utveckling – Dialog mellan huvudman och enheter. Identifiering av utvecklingsinsatser på olika nivåer. 18 januari 2019

Allmänna råden kap 5 … planera och genomföra 2019-01-18 Allmänna råden kap 5 … planera och genomföra Utgå från analysen och prioriterade utvecklingsområden Ange vad utvecklingsinsatser förväntas leda till Ange vilka förutsättningar som krävs Se till att planen genomförs Se till att planeringen utgår från analysen, Ange vad utvecklingsinsatserna förväntas leda till, Vilka förutsättningar som krävs, Se till att det genomförs utifrån planering Planeringen utgår från analysen – Planera utifrån behoven som finns på skolan och i enlighet med de nationella målen och utifrån beprövad forskning. (Inte intresse) Förväntas leda till – Kopplas till de nationella målen så att det blir tydligt. Också för att underlätta uppföljning och utvärdering. Lättare att se om det har lett till det man vill. Förutsättningarna – Styrning och ledning, Ekonomiska resurser, organisation och personalens kompetens. Dialog huvudman och rektor/förskolechef. Genomförande – Rektors ansvar. Bygger på stor delaktighet bland hela personalen.

Allmänna råd kap 1… att styra och leda … Var och hur kommer utbildningsutskottet in i kvalitetsarbetet så att det främjar förskolors och skolors utveckling? Hur ser rutinerna, organisationen, kompetensen och delaktigheten ut i vår stadsdel?

18 januari 2019