Närsjukvårdsmöte 2017-09-07
Systemiskt??? Om syftet är ”samverkan” krävs förmåga att utforska om jag och du verkligen samverkar För det krävs förmågan att utforska mitt eget agerande med andras ögon ”Samverkan” krävs i forsen, på stranden och på berget Eugenia Strandberg 17-09-07
Effektivisera samverkansmöten Forsens arbetssätt hänger samman med chefens sätt att leda forsarbetet, framför allt hur samarbetet leds Samverkansmöten sker på stranden i syfte att förbättra samverkan i forsen, därför måste forsarbetets effekter utforskas på dessa Chefer och ledare måste på sina samverkansmöten, utforska sitt ledarskap, utifrån effekterna i forsen Eugenia Strandberg 17-09-07
Fokusera på effekter Forsen: Effekter för patienter, elever, brukare…. Stranden: Alla samverkansmöten och ledningsmöten vi har, all tid vi lägger på samverkansmöten, vilka effekter få det för patienter, elever, brukare Berget: Utveckla förmågan att reflektera över hur jag reflekterar över mitt ledarskap= lärandet Eugenia Strandberg 17-09-07
1. Vad är problemet? 3. Konsekvenser? 2. Bakomliggande orsaker? ? ? ? Eugenia Strandberg 17-09-07
Tankemodell Om det handlar om ett problem: Tänk efter och gör en analys innan mötet. 1.Vad är problemet? 2. Vad är de bakomliggande orsakerna till problemet? 3.Vilka konsekvenser får problemet för patienter, brukare, elever, för professionerna? Kostnader? 4. Hur har du själv som chef/ledare hittills försökt åtgärda problemet/ skapa förutsättningar för problemlösning? 5. Vilka bakomliggande orsaker finns till att problemet inte åtgärdats, (eftersom du väljer att ta upp det igen)? 6. Vilka förändringar i problemlösningsprocessen måste göras för att problemet ska åtgärdas? Eugenia Strandberg 17-09-07
Tankemodell Två parallella tankespår att hålla i huvudet samtidigt 1.Verksamhetproblemet med dess orsaker, konsekvenser mm Professionell eller verksamhetskunskap 2.Hur du som chef/ledare hittills hanterat, försökt komma tillrätta med problemet Förändringskunskap och/eller kunskap i komplex problemlösning Eugenia Strandberg 17-09-07
Det är inte problemet som är problemet Det är inte problemet som är problemet! Det är hur vi (chefer) hanterar problemet som är problemet! Vi chefer måste byta arbetssätt, tänka på ett annat sätt när vi har möten Eugenia Strandberg 17-09-07