Närsjukvårdsmöte 2017-12-07 Eugenia Strandberg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Hugo Pettersson & Sara Bodin
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vardagsutveckling - vad är det?
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Att analysera samhällsfrågor
Konsten att leda sig själv
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Processorienterat förbättringsarbete
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Matematiska resonemang på universitetsnivå – hur ser tentorna ut och vad tycker lärarna? Ewa Bergqvist, Umeå universitet.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Ett aktivt medarbetarskap
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Att lära sig att analysera
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Rädda klassrummet.
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Att starta, planera och driva projekt
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Spridning av säkrare praxis
Rädda klassrummet SLÖJD.
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Samordnare samsjuklighet
Förhållningssätten.
Avvikelser i samverkan
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Närsjukvårdsmöte
Inkluderande rehabilitering
Gnosjö kommuns styrmodell
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Pernilla Severson, projektledare Brita Cederblad, projektdeltagare
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Information till verksamhetschefer
Presentationens avskrift:

Närsjukvårdsmöte 2017-12-07 Eugenia Strandberg

Varför gör vi på detta vis när vi har Närsjukvårdsmöte? Vi vill effektivisera samverkansmötena. ??? Vi ”samverkar” redan, men vi möts ju för att reda ut befintliga brister i samarbetet och för att förebygga nya. Vi måste därför utforska bristerna – problemet Vi måste förbättra förmågan avseende systemisk problemlösning Eugenia Strandberg

Systemisk problemlösning Utforska och lösa brister i en löst sammansatt grupp, i samarbete Utgå från en systemisk problemlösningslogik Utgå från att det är vi i rummet som kan skapa förutsättningar för lösning – inga andra Utgå från det ansvar du har i din funktion som chef, projektledare, MAS …, vilket innebär att du har klarlagt ditt ansvar Utgå från att du är en del av problemet och därmed en del i lösningen Eugenia Strandberg

LEDARSKAP BEORDRINGSBARA FÖRÄNDRINGAR - VAD utbildningsprogram värdegrundsdokument arbetsbeskrivningar organisationsförändring ersättningssystem rutiner schemaförändring regler kvalitetsprogram kvalitetssystem policy projekt PM ledningssystem direktiv förhållningssätt värderingar attityder energi mentala bilder ”kulturskillnader” tillit moral kreativitet förtroende meningsfullhet makt revir etik omdöme LEDARSKAP motivation ICKE BEORDRINGSBARA FÖRÄNDRINGAR - HUR Eugenia Strandberg

Utgångspunkt för tanken Vilka funktioner har ansvar för vad? Chefen har ansvar för den operativa verksamheten (forsen) = ansvarig för hur verksamheten bedrivs t ex hur samverkan med andra bedrivs Projektledare och stabsfunktioner är chefernas hjälp och stöd, men de har inte ansvar för hur den operativa verksamheten (forsen) bedrivs Eugenia Strandberg

Effektivisera Närsjukvårdsmötena Samarbete Chefer och ledare ska utforska sitt ledarskap, utifrån hur verksamheten bedrivs ( effekter i forsen), d v s Har jag något jag kan förbättra, har vi några (samverkans)problem i verksamheten? Har de förändringar vi sagt ska ske, effektuerats? Om inte – vilka förändringar måste jag göra i mitt ledarskap så att jag får planerade effekter? Eugenia Strandberg

1. Vad är problemet? 3. Konsekvenser? 2. Bakomliggande orsaker? ? ? ? Eugenia Strandberg

Tankemodell Om det handlar om ett problem: Tänk efter och gör en analys innan mötet. 1.Vad är problemet? 2. Vad är de bakomliggande orsakerna till problemet? Fem ”varför ”? 3.Vilka konsekvenser får problemet för patienter, brukare, elever, för professionerna? Kostnader? 4. Hur har du själv som chef/ledare hittills försökt åtgärda problemet/ skapa förutsättningar för problemlösning? 5. Vilka bakomliggande orsaker finns till att problemet inte åtgärdats, (eftersom du väljer att ta upp det igen)? 6. Vilka förändringar i problemlösningsprocessen måste göras för att problemet ska åtgärdas? Eugenia Strandberg

Tankemodell Två parallella tankespår att hålla i huvudet samtidigt 1.Verksamhetproblemet med dess orsaker, konsekvenser mm Professionell eller verksamhetskunskap 2.Hur du som chef/ledare hittills hanterat, försökt komma tillrätta med problemet Förändringskunskap Eugenia Strandberg

Det är inte problemet som är problemet Det är inte problemet som är problemet! Det är hur vi (chefer) hanterar problemet som är problemet! Vi chefer måste byta arbetssätt, tänka på ett annat sätt när vi har möten Eugenia Strandberg