Närsjukvårdsmöte 2017-12-07 Eugenia Strandberg
Varför gör vi på detta vis när vi har Närsjukvårdsmöte? Vi vill effektivisera samverkansmötena. ??? Vi ”samverkar” redan, men vi möts ju för att reda ut befintliga brister i samarbetet och för att förebygga nya. Vi måste därför utforska bristerna – problemet Vi måste förbättra förmågan avseende systemisk problemlösning Eugenia Strandberg
Systemisk problemlösning Utforska och lösa brister i en löst sammansatt grupp, i samarbete Utgå från en systemisk problemlösningslogik Utgå från att det är vi i rummet som kan skapa förutsättningar för lösning – inga andra Utgå från det ansvar du har i din funktion som chef, projektledare, MAS …, vilket innebär att du har klarlagt ditt ansvar Utgå från att du är en del av problemet och därmed en del i lösningen Eugenia Strandberg
LEDARSKAP BEORDRINGSBARA FÖRÄNDRINGAR - VAD utbildningsprogram värdegrundsdokument arbetsbeskrivningar organisationsförändring ersättningssystem rutiner schemaförändring regler kvalitetsprogram kvalitetssystem policy projekt PM ledningssystem direktiv förhållningssätt värderingar attityder energi mentala bilder ”kulturskillnader” tillit moral kreativitet förtroende meningsfullhet makt revir etik omdöme LEDARSKAP motivation ICKE BEORDRINGSBARA FÖRÄNDRINGAR - HUR Eugenia Strandberg
Utgångspunkt för tanken Vilka funktioner har ansvar för vad? Chefen har ansvar för den operativa verksamheten (forsen) = ansvarig för hur verksamheten bedrivs t ex hur samverkan med andra bedrivs Projektledare och stabsfunktioner är chefernas hjälp och stöd, men de har inte ansvar för hur den operativa verksamheten (forsen) bedrivs Eugenia Strandberg
Effektivisera Närsjukvårdsmötena Samarbete Chefer och ledare ska utforska sitt ledarskap, utifrån hur verksamheten bedrivs ( effekter i forsen), d v s Har jag något jag kan förbättra, har vi några (samverkans)problem i verksamheten? Har de förändringar vi sagt ska ske, effektuerats? Om inte – vilka förändringar måste jag göra i mitt ledarskap så att jag får planerade effekter? Eugenia Strandberg
1. Vad är problemet? 3. Konsekvenser? 2. Bakomliggande orsaker? ? ? ? Eugenia Strandberg
Tankemodell Om det handlar om ett problem: Tänk efter och gör en analys innan mötet. 1.Vad är problemet? 2. Vad är de bakomliggande orsakerna till problemet? Fem ”varför ”? 3.Vilka konsekvenser får problemet för patienter, brukare, elever, för professionerna? Kostnader? 4. Hur har du själv som chef/ledare hittills försökt åtgärda problemet/ skapa förutsättningar för problemlösning? 5. Vilka bakomliggande orsaker finns till att problemet inte åtgärdats, (eftersom du väljer att ta upp det igen)? 6. Vilka förändringar i problemlösningsprocessen måste göras för att problemet ska åtgärdas? Eugenia Strandberg
Tankemodell Två parallella tankespår att hålla i huvudet samtidigt 1.Verksamhetproblemet med dess orsaker, konsekvenser mm Professionell eller verksamhetskunskap 2.Hur du som chef/ledare hittills hanterat, försökt komma tillrätta med problemet Förändringskunskap Eugenia Strandberg
Det är inte problemet som är problemet Det är inte problemet som är problemet! Det är hur vi (chefer) hanterar problemet som är problemet! Vi chefer måste byta arbetssätt, tänka på ett annat sätt när vi har möten Eugenia Strandberg