Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Göteborgs universitet förnyas
Gemensam HR (PA)- funktion i Hälsingland. Syfte med mötet Komma överens om hur arbetet ska bedrivas i projektet Tydliggöra uppdrag, syfte, mål, roller.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Globalt till lokalt! Arbete för mänskliga rättigheter i Sverige
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Utrikesdepartementet Ett nytt policyramverk för utvecklingssamarbetet Maj 2016.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Beslut i kommunfullmäktige
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
XX Jämställdhetsintegrad styrning och ledning på övergripande och verksamhetsnivå.
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Remissvar Förslag på övergripande strategi och handlingsplan för att omsätta de mänskliga rättigheterna i praktisk handling , 0454/15 Strategisk.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Processen för Balanserad Styrning
Fördjupning i ledning och styrning
Beskrivning av organisationens ledning och styrning (styrkedjan)
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

MR Handlingsplan för arbetet med de mänskliga rättigheterna i Göteborgs Stad, 0454/15

Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad 2014-2021 – återremmiss av KF 2014-11-27. Ta fram nytt förslag på övergripande strategi och handlingsplan för att omsätta de mänskliga rättigheterna i praktisk handling. Beslut i KS 2015-08-26 inhämta synpunkter från nämnder, bolag och samråd. Yttranden från remissinstanserna sammanställda, analyserade. Utgångspunkt till förslaget ”Handlingsplan för arbetet med de mänskliga rättigheterna i Göteborgs Stad”. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Förslag på övergripande strategi och handlingsplan Kommunfullmäktige Kommunstyrelse Nämnd/styrelse med samordnande uppdrag 1 Styrgrupp för långsiktigt arbete 2 Övergripande strategisk handlingsplan 3 Processer för Lärande 5 6 Kommun- övergripande insatser Kort sammanfatta hur förslaget såg ut. Skickades ut för synpunkter från samtliga SDN, FN, Bolag gm Stadshus AB och KS sex råd. Organisatorisk etablering av rättighetsfrågor och jämställdhet. Förslaget innehåller sex olika insatser som tillsammans utgör en helhet där varje del förutsätter och stärker övriga delar i utvecklingen, samt tydliggör stadens gemensamma struktur och värdegrund med utgångspunkt i de mänskliga rättigheterna. En övergripande förutsättning för strategin är att KS/KF utser nämnd/styrelse för långsiktigt, samordnande uppdrag. Forma ett övergripande, långsiktigt OPERATIVT ANSVAR, att forma infrastruktur för styrning, ledning och samverkan med utgångspunkt i bred delaktighet, forma vision som utgångspunkt för stadens arbete. Nämnd/styrelse får uppdraget att samordna – samarbetar/synkroniserar med nämnd/styrelse som för det prioriterade målet om mänskliga rättigheter, budget 2016. Utgångspunkt är kartläggning av nuläget. Fördel nämnd/styrelse med samordningsuppdrag samma som den n/s KS utser som processägare till målet ”Alla stadens verksamheter ska genomsyras av MR och främja likabehandling. Verksamhets- och personalperspektiv. Professionalisering/sammanhållet MR-uppdrag. Styrgrupp inrättas. Representation SDF/FF/Bolag. Utser en/flera arbetsgrupper. Formar vision, ramar, definitionsarbete, kartläggning av nuläge, anknytning till jämställdhetsperspektivet. Tar fram en övergripande strategisk handlingsplan – innehåller instruktioner om generella/specifika åtaganden (SKL – könsuppdelad statistik, priofrågor/projekt/ÖK, utbildningar och evenemang, kommunikation i text och bild, remissvar/utredningar/beslutsunderlag). Nämnders/styrelsers egna operativa handlingsplaner. Utgår från ÖS HP, konkretiserar insatser enligt anvisningar. Fast förankring, brett stöd – professionerna tar större ansvar utifrån yrkesroll för förändring av arbetssätt/metodutveckling. Förslaget innehåller också förslag om pilotprocesser för lärande. Träna på att rättighetssäkra pågående arbetsprocesser. Koppla processledare och följeforskare till sådana processer – infrastruktur för gemensamt lärande i staden. En utgångspunkt är kunskap om den enskildes rättigheter/skyldigheter. Utveckla arbetssätt och metoder. Skapa lärande organisation , organisera för lärande/spridning. Processtöd/forskning. Sist; arbetet behöver ”sitta ihop” i hela styrnings- ledningskedjan. Kommunövergripande stödprocesser behöver formas för att stödja arbetet. KS och deras nämnder/styrelser behöver involveras i arbetet. Gemensam inriktning i hela kedjan – från uppdrag, genomförande till beslut. KS/KF/nämnder/styrelser – bred politisk enighet, aktivt deltagande. Reglementen/ägardirektiv justeras. Stadengemensamma program/planer, system och processer – stödja arbetet. Förslaget ut på remiss: Göra uppdraget känt, få igång delaktighet, insikt om att n/s förväntas driva förändringsarbete, få igång dialog/ansvar – vara med och formulera arbetet, initialt påbörja etablering av strukturer/engagera chefer, vad man vill uppnå ligger till grund för formulering av en övergripande strategisk handlingsplan och operativa handlingsplaner – som i sin tur leder till operativt arbete. Remiss till samtliga SDN, samtliga fackförvaltningar samt Stadshus AB för urval till de bolag de bedömer viktigast, till samtliga samråd. Inne senast 11 nov 2015. ÖS HP – juni 2016, O HP – slutet 2016. Operativa handlingsplaner 4

Remissvaren Ytterligare ett yttrande har inkommit, från Göteborgs rättighetscenter. Inte begärt yttrande från organisationen i detta skede. Innebörden av synpunkterna i yttrandet från GRC återfinns också i de synpunkter som inkommit från några av våra remissinstanser. Synpunkterna är således omhändertagna. Även flera politiska partier i nämnderna bifogat egna yttranden. Stärker nämndernas/styrelsernas synpunkter om att integrera rättighetsperspektiv i den ordinarie verksamhetens struktur – planering, genomförande och uppföljning. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Utgångspunkter och principer för handlingsplanen Arbetet för MR utgår från konventioner, lagstiftning och lokala mål Principen om icke-diskriminering utifrån de sju diskrimineringsgrunderna All verksamhet berörs Nämnder och styrelser det övergripande ansvaret, lokalt ansvar förvaltnings- och bolagsledningar, verksamheter för Göteborgarna. Integrera och addera Ordinarie verksamhetsplanering och personalpolitik, inga nya arbeten eller särskilda spår vid sidan om Säkerställ kunskap och kompetens medvetenhet om rättigheter och skyldigheter Implementering Förändringar i rutiner, arbetssätt och beteenden i hela stadens verksamhet Variation av olika synsätt, tolkningar, metoder etc Långsiktighet legitimitetsskapande arrangemang i hela genomförandekedjan HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

Handlingsplan för arbetet med de mänskliga rättigheterna i Göteborgs Stad Två strategiska temaområden med förslag på insatser och konkreta aktiviteter för samtliga nämnder och styrelser i staden. Organisatorisk etablering med fokus på mänskliga rättigheter i processer för planering, budget och uppföljning. Exempel … Utveckla nämndens/styrelsens arbete med resultatredovisning, kvantitativa och kvalitativa former för uppföljning, indikatorer och analyser. Stärk utvecklingsarbetet med utgångspunkt i befintligt arbete och processer med fokus på icke- diskriminering. Organisatorisk etablering med fokus på infrastruktur för kunskap, kompetens och lärande. Exempel … Utveckla plattform för lärande och kompetensfrågor, bl.a. med fokus på rättighetsområden som rör barn, nationella minoriteter och personer med funktionsnedsättning. Utveckla kompetenshöjande insatser, med särskild inriktning på icke-diskriminering och normkritik. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN