UNISDR:s förväntning på Making Cities Resilient kommuner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hyogo Framework for Action : Building the Resilience of Nations and Communities to Disasters Janet Edwards, MSB Avdelning för Risk och sårbarhetsreducerande.
Advertisements

Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Styrningsmekanismer och arbetssätt för folkhälsa inom WHO och EU samt mänskliga rättigheter -del 2 Bosse Pettersson Folkhälsovetenskapliga kandidatprogrammet,
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Agenda 2030 En presentation av Svenska FN-förbundet.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Resultat ÅU 2016 NV rapport Arbete med vattenskydd och planering krävs för att målet ska nås. Vattenförsörjningsplaner har tagits fram för allt.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Folkhälsovetenskapliga kandidatprogrammet, 7,5 hp.
Svenska som andraspråk 1
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Uppdrag, roller och ansvar
Barnets bästa i främsta rummet
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
EUs Kulturpolitik Kulturen i EU dokument—först 1992
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Ansvar inom regeringskansliet
Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam.
Arbetsformer XX vattenråd.
Statistisk uppföljning av Agenda 2030
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
Nätverk för lärare på fritidshem
Valideringsdelegationen 2013
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Miljömålen består av tre slags mål
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Cristina Mattsson Lundberg Gd-staben
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Skyddsombud i Vision
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Inköp i Region Norrbotten
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Konventionens juridiska status i Sverige
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Nästa steg regionkalmar.se.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Arbetsmiljöläget 1989.
Hållbar utveckling måste vara
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Barnkonventionen och barnrättslagen
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

UNISDR:s förväntning på Making Cities Resilient kommuner Janet MCR-nätverkets funktion Vad är UNISDR:s förväntningar på de kommuner som är med i MCR-kampanjen? (MSB) Vad innebär ett medlemskap i MCR-kampanjen formellt? (MSB) Hur gör vi detta i praktiken? (MCR-kommuner) Vilka frågor ska in i nätverket t.ex. stranderosion, odlingssäsonger, skyfall, livsmedelsförsörjning? (MCR-kommuner) Vad har vi för mål? vad vill vi uppnå? (hänvisa till UNISDR:s förväntningar och MCR-kommuners vision) Arbetsformer: Arbete mellan möten? Internationella utbyten? (MCR-kommuner) Vad är mervärdet? (MSB och MCR-kommuner)

UNISDR:s förväntningar Att MCR-kommuner: Förstå och använda innehållet i Sendairamverket (alla risker ingår förutom antagonistiskt hot och krig). Uppnå Sendairamverkets sju globala mål. Arbeta systematiskt med Making Cities Resilient:s 10 essentials. Janet

Sendairamverkets sju globala mål Mål A: Minska dödligheten som orsakas av katastrofer Mål B: Minska antalet människor som drabbas av katastrofer. Mål C: Minska de ekonomiska förlusterna. Mål D: Minska skador på samhällsviktig verksamhet. Mål E: Öka antalet länder med nationella och lokala strategier för katastrofriskreducering 2020. Mål F: Stärka det internationella samarbetet med utvecklingsländer. Mål G. Öka användningen av system för tidig varning och riskinformation. Janet

UNISDR:s 10 Essentials for Making Cities Resilient Katastrofriskreducering är en prioritet. Se till att det finns en organisation och samordning så att allas roller och ansvarsområden är tydliga. Tilldela en budget för riskreducerande arbete. Upprätthålla uppdaterad information om risker och sårbara områden. Ta fram riskbedömningar och använda dessa som utgångspunkt för stadsplanering. Investera i och underhåll riskreducerande infrastruktur. Utvärdera säkerheten i alla skolor och sjukvårdsinrättningar, och vidta åtgärder vid behov. Janet

UNISDR:s 10 Essentials for Making Cities Resilient Ta hänsyn till risker i fysisk planering och tillämpa realistiska byggregler. Identifiera säker mark för invånare. Öka kunskapen om risker genom utbildingar vid skolor och lokalsamhällen. Skydda ekosystem och naturliga buffertar för att minska skador till följd av naturhändelser. Vidta klimatanpassningsåtgärder. Installera och underhåll system för tidig varning och akuta insatser. Stärk krishanteringsförmågan och genomför övningar. Tillämpa förebyggande och skadebegränsande åtgärder i återuppbyggnadsfasen. Se till att den drabbade befolkningens behov och medverkan sätts i centrum för uppbyggnadsarbetet. Janet

UNISDR:s förväntningar Integrera arbete med klimatanpassning och hållbar utveckling. Publicera information om kommunens arbete på PreventionWeb. Utbyta erfarenheter med andra kommuner. Innovativa lösningar för att reducera katastrofrisker. Engagera politiker framförallt borgmästare Följa upp och rapportera. Janet

Vad innebär deltagande i MCR-kampanj formellt? Janet Strategin ska hänger ihop med MSB:s vision

Vad innebär deltagande formellt? Allting inom ramen för kampanjen är frivilligt. KS:s eller KF:s ordförande undertecknar ett UNISDR-certifikat som bevis att de stödjer DRR-arbete i kommunen. Kommunen bestämmer om KS:s/KF:s ordförande ska vara aktiv nationellt eller internationellt eller enbart lokalt. UNISDR kontaktar MSB om det saknas information om kommunens arbete eller om någon rapportering önskas. MCR-kommuner kan få inbjudningar av UNISDR till möten, konferenser, arbetsgrupper, remisser m.m. Janet

Sendairamverkets globala mål E1 och E2 om nationella och lokala strategier Strategin ska hänger ihop med MSB:s vision Janet

Sendairamverkets sju globala mål Mål A: Minska dödligheten som orsakas av katastrofer Mål B: Minska antalet människor som drabbas av katastrofer. Mål C: Minska de ekonomiska förlusterna. Mål D: Minska skador på samhällsviktig verksamhet. Mål E: Öka antalet länder med nationella och lokala strategier för katastrofriskreducering 2020. Mål F: Stärka det internationella samarbetet med utvecklingsländer. Mål G. Öka användningen av system för tidig varning och riskinformation. Janet

DRR-åtgärder bör höra ihop med Sendairamverkets prioriteringar Janet Nationell risk- och förmåga NRFb

Sendairamverkets prio 3 och 4 Janet

UNISDR:s 10 kriterier för DRR-strategier Innehålla mål, indikatorer och tidsramar. Syfta till att förebygga skapandet av nya risker. Syfta till att minska befintliga risker. Bidra till att stärka FN-nationernas ekonomisk, social, hälso- och miljömässig resiliens mot katastrofer. Utgå från riskbedömningar och förmågor. Janet Have different timescales, with targets, indicators and time frames. Have aims at preventing the creation of risk. Have aims at reducing existing risk. Have aims at strengthening economic, social, health and environmental resilience. Be based on risk knowledge and assessments to identify risks at the local and national levels of the technical, financial and administrative disaster risk management capacity. Mainstream and integrate disaster risk reduction within and across all sectors. Guide to allocation of the necessary resources at all levels of administration for the development and the implementation of DRR strategies in all relevant sectors. Strengthen disaster preparedness for response and integrate DRR response preparedness and development measures to make nations and communities resilient to disasters. Promote policy coherence relevant to disaster risk reduction such as sustainable development, poverty eradication, and climate change, notably with the SDGs and the Paris Agreement. Have mechanisms to follow-up, periodically assess and publicly report on progress.

UNISDR:s 10 kriterier för DRR-strategier Införa DRR i alla sektorer i samhället. Stöd i resursfördelning för DRR på alla nivåer. Förstärka förberedande arbete och operativa insatser. Ett instrument för att sammankoppla DRR-arbete med tillämpningen av andra policyområden såsom hållbar utveckling och klimatanpassning. Beskriva processer för uppföljning, regelbunden utvärdering och rapportering. Janet Have different timescales, with targets, indicators and time frames. Have aims at preventing the creation of risk. Have aims at reducing existing risk. Have aims at strengthening economic, social, health and environmental resilience. Be based on risk knowledge and assessments to identify risks at the local and national levels of the technical, financial and administrative disaster risk management capacity. Mainstream and integrate disaster risk reduction within and across all sectors. Guide to allocation of the necessary resources at all levels of administration for the development and the implementation of DRR strategies in all relevant sectors. Strengthen disaster preparedness for response and integrate DRR response preparedness and development measures to make nations and communities resilient to disasters. Promote policy coherence relevant to disaster risk reduction such as sustainable development, poverty eradication, and climate change, notably with the SDGs and the Paris Agreement. Have mechanisms to follow-up, periodically assess and publicly report on progress.

Regeringskansliet MSB Hur långt har vi kommit med en nationell DRR-strategi? Regeringskansliet MSB Interna diskussioner med flera av MSB:s enheter om olika alternativ om hur vi bör gå tillväga Möte med Regeringskansliet MSB:s studie om DRR-strategier Minna Sverige har uppfattningen om att vi uppfyller intentionerna med en nationell strategi genom befintlig lagstiftning. Men vi har ingen formell, fysisk produkt som utgör denna strategi. MSB kommer att föra en dialog med departementet (Ju) om hur vi ska tolka UNISDR:s intentioner med vad en strategi är. Vi ska diskutera om departementet uppfattar att vi idag lever upp till en nationell strategi – eller om detta måste vara ett särskilt dokument. Studie Lunds universitet LUCSUS ( hållbar utveckling) Dr, Christine Wamsler

Lokala DRR-strategier Bör baseras på kommunens arbete med DRR-lagar. Strategin bör innehålla mål och indikatorer för: risk och sårbarhetsanalyser förebyggande av olyckor krisberedskap utbildningar och övningar tidig varning klimatanpassning hållbar utveckling Minna RSA-indikatorer som en del av strategin. Vilka handlingsplaner skriver kommuner i nuläget enligt de olika DRR-relaterade lagarna? Kommunal handlingsplan enligt skydd mot olyckor Något för Agenda 2030? Klimatanpassning?