Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Vår resa inom pedagogiken
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Läroplansträff fritidshem
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Bör staten styra skolan?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Styrd helpdesk Normer och Värden
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Plan international sverige BILD 1 (2 min) Presentera oss och Plan.
Plan International Barn på Flykt – Mitt Nya Hem.
Integritet läroplansanalys.
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
LPP – rörelse Lekar och spel
Mål och styrning Läroplansmålen
Etik & moral.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Etik & moral.
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Verksamhetsbeskrivning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
”Förskolebarnens röst”
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling

Förmåga Något vi kan göra Kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt

Objekt Person, föremål, företeelse eller fenomen

Kunnande Förmåga + objekt

Analysfrågor Vilken är förmågan eller kompetensen? Vad är objektet för förmågan? Hur ska förmågan användas? Hur ska objektet behandlas? Vilket är det förväntade resultatet? Vad ska hända när förmågan används på/med objektet?

Kompetenskravet 17 § I mötet med eleven ska läraren visa sin förmåga att 1. bedöma och dokumentera den enskilda elevens behov och anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Vilken är förmågan eller kompetensen? bedöma och dokumentera den enskilda elevens behov och anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Uppdelad efter förmågor bedöma den enskilda elevens behov dokumentera den enskilda elevens behov anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Vad är objekt för förmågan? bedöma den enskilda elevens behov dokumentera den enskilda elevens behov anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Vilket är det förväntade resultatet? bedöma den enskilda elevens behov dokumentera den enskilda elevens behov anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Uppgift Skriv om målen till nya mål med en förmåga och ett objekt i varje mål

Barns inflytande Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn Utvecklar sin förmåga att uttrycka tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation, Utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina handlingar och för förskolans miljö, Utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.

Vilka är de demokratiska principerna? Förstå demokratiska principer Handla efter demokratiska principer Vilka är de demokratiska principerna?

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen solidaritet med svaga och utsatta Verksamheten ska bedrivas i demokratiska former

Demokrati 1 individ 1 röst Alla röster har samma värde Demokratins idé Genom ett öppet samtal ska den bästa idén komma fram

Hur ska man jobba med barns inflytande ?