Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till Knappekullaenheten
Nya Elementar!.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
verksamhetsförklaring
Pedagogiskt ledarskap
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Jag har en strategi har du?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Att förändra i förändring Emma Swanström, verksamhetschef, Aleris Hemtjänst.
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Digital kompetens i skolan - att förankra media literacy i lärarkåren.
Kamratutvärdering Lerum
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
En arena för lek och kompisskap
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå BORGÅ UTBILDNINGSTJÄNSTER UTVÄRDERINGSRAPPORT 2014.
Skolornas självutvärdering 2015 Material för skolornas kvalitetsarbete Susanna Kareinen/Tove Heinonen, kvalitetsansvariga.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi - Fabriksgatan Åbo Pedagogik och lärarfortbildning Kerstin Fagerström
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Presentation Vård och omsorgscollege
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Skolan som Arena i Enköpings kommun
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Aktörer rektorsutveckling
Aktörer rektorsutveckling
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Enkät i gymnasieskolan
Presentationens avskrift:

Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer BORGÅ/ Möte 2. 9.10.2013 Siv Saarukka

LEDER ARBETET PÅ SKOLAN Topp Grupp Borgå (Ordförandena för teamen, de svenska) samt våra projektledare (Kunnig, specialundervisning, kvalitet). Föra samman dessa viktiga mänskor och leda arbetet framåt med målet att dessa olika mänskor känner till den andras verksamhet, kan dra nytta av varandra, får stöd för sitt eget arbete och känner att de jobbar för en gemensam sak.> MENTORS-PROGRAM LEDER ARBETET PÅ SKOLAN REKTOR LÄRARKÅREN LEDER ARBETET LOKALT SKOLUT-VECK-LING UTVECKLINGS-BEHOV FORTBILDNING SKOLDIREKTÖREN LÄRAREN LÄRANDE KOMPETENS VÄLBEFINNANDE LEDARSKAP UTVECKLA SIN EGEN UNDERVISNING SEMINARIER Skiss av Bob Karlsson + Borgå tillägg

Topp Grupp Borgå Marcus Johan Ö Niklas Johan L Åsa Ulrica Carola TEAM LEDAR-TEAM Kunnig Specped Kvalitet Gymn PROJEKT Johan Ö Niklas Johan L Åsa Målet att dessa olika mänskor känner till den andras verksamhet, kan dra nytta av varandra, får stöd för sitt eget arbete och känner att de jobbar för en gemensam sak. (RL) Ulrica Carola Katarina Tiina Tove Maria Cecilia Topp Grupp Borgå

Utvecklingsplanens struktur; Ubs modell Verksamheten granskas ur fyra olika synvinklar; elevens lärande, personalens kompetens, hållbart välbefinnande samt ledarskap. Utvecklingsarbetet inleds med att utvärdera nuläget inom varje område. Som stöd för arbetet har stödfrågor utarbetats. Utgående från lägesbeskrivningen väljs de lokala konkreta utvecklingsobjekten. Kan ses som en fortsättning/konkretisering av arbetet med kvalitetskriterierna.

LÄRANDE I vilka utvärderingar av inlärningsresultat har vi deltagit? Exempelfrågor I vilka utvärderingar av inlärningsresultat har vi deltagit? Vilka åtgärder har vi vidtagit utgående från utvärderingsresultaten? Utvecklingsobjekt 1-2 Åtgärder Ansvar Tidtabell Utvärdering

HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS HÅLLBART VÄLBEFINNANDE LEDARSKAP

Personalens kompetens EXEMPEL: Ett utvecklingsämne (MO) i ljuset av analys- och utvärderingsprocesser Elevens lärande Personalens kompetens Välbefinnande Ledarskap Modersmålet Skolspråk Exempel på hur ett visst ämne kan lyftas fram 13.1.2019

LÄRANDE LEDARSKAP HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS Inlärningsresultat LP mål och innehåll Undervisning och pedagogik Lärmiljöer Handledning o stöd Strategiskt ledarskap Leda människor Leda processer Leda utveckling Leda samarbete Kunskapsledning NULÄGET UTVÄRDERAS Kunskaper Färdigheter Attityder Erfarenheter Nätverk Fysisk Psykisk Social Kulturell HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS

LÄRANDE LEDARSKAP HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS Inlärningsresultat LP mål och innehåll Undervisning och pedagogik Lärmiljöer Handledning o stöd Strategiskt ledarskap Leda människor Leda processer Leda utveckling Leda samarbete Kunskapsledning UTVECKLINGS-OBJEKT I X-SKOLA Kunskaper Färdigheter Attityder Erfarenheter Nätverk Fysisk Psykisk Social Kulturell HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS

LÄRANDE LEDARSKAP HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS EXEMPEL på utvecklingsobjekt: Modersmålet LÄRANDE LEDARSKAP Inlärningsresultat LP mål och innehåll Undervisning och pedagogik Lärmiljöer Handledning o stöd Strategiskt ledarskap Leda människor Leda processer Leda utveckling Leda samarbete Kunskapsledning MODERSMÅLET SKOLSPRÅK Kunskaper Färdigheter Attityder Erfarenheter Nätverk Fysisk Psykisk Social Kulturell HÅLLBART VÄLBEFINNANDE PERSONALENS KOMPETENS