Processen för Balanserad Styrning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Stöd för analys och förbättring
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Pedagogiskt ledarskap
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Process: Lönekriterier
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Välkommen till Göteborgs Stad!
Nämndplan 2015.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Beslut i kommunfullmäktige
Ramverk för patientmedverkan
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
på personer i behov av hjälp
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Strategi för Bästa Heby
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Att planera och följa upp verksamhet inom
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Varmt välkomna! Utbildning för politisk ledning och styrning.
Fördjupning i ledning och styrning
Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta.
Park- och naturförvaltningen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Presentationens avskrift:

Processen för Balanserad Styrning Mål och budget Processen för Balanserad styrning Utveckling/ förbättring Mätning -mätresultat Analys/ rapportering

Styrmodell Ägardirektiv och reglemente beskriver uppdraget Inriktningsdokument & budgetförslag årligen Samtliga nämnder & styrelser ansvarar för samtliga mål i KF-budgeten Uppföljning av uppdraget och såväl fullmäktiges mål, som de egna målen Dialogen som styrform Inriktningsdokumentet kan inte delegeras! Ur budgeten: En tänkt ordning för en nämnd eller styrelses budgetarbete kan se ut på följande sätt: ·         Med utgångspunkt från kommunfullmäktiges budget utarbetar och beslutar nämnd/styrelse ett inriktningsdokument för den egna bud­geten. Ansvaret för inriktnings­doku­mentet kan inte delegeras. Därefter har nämnd/styrelse möjlighet att delegera utarbetandet av ett budgetförslag till förvaltningen/bolaget. Budgetförslaget behandlas och beslutas av nämnden/styrelsen. På så sätt utgör budgethand­lingen länken mellan politik och förvaltning, även om det formella ansvaret alltid ligger hos nämnden/styrelsen. Valet av verksamhetsform (förvaltning eller bolag) ska inte avgöra graden av följsamhet mot denna budgets inriktningar och prioriterade mål. Samtliga nämnder och styrelser har ansvar för samtliga prioriterade mål. Det betyder att Uppföljning… ska ske… Dialogen som styrmedel är en alltför lite använd möjlighet. Ansvaret för att hitta kontaktytor och arenor för dialog är gemen­samt för den politiska ledningen och förvaltnings- eller bolags­led­ningen i respektive organisation. Detta gäller i olika hög grad på alla nivåer i organisationen. Det är viktigt att alla förtroendevalda kommer till insikt om att den styrmodell som vi talar om här på utbildningen, ställer stora krav även på oss vad gäller kommunikation och tillgänglighet. Och då är vi tillbaka till frågan om rollerna. Roller och integritet och inte minst ledarskap.

Vad är balanserad styrning? En ledningsfilosofi Bygger på medarbetares och ledares engagemang och vikten av delaktighet och inflytande som bidrar till måluppfyllelse En modell för att beskriva varför organisationen finns, vem den är till för och vad den ska åstadkomma i tydliga målsättningar En metod ett underlag för föra dialog kring vilka ”smarta” mål man skall anta-prioritera, vilken strategi man skall ha för att uppnå målen, vilka aktiviteter man behöver utföra och hur målen skall mätas-följas upp En process hur man med en struktur styr och leder sin verksamhet under året

Processen för Balanserad Styrning Mål och budget Processen för Balanserad styrning Utveckling/ förbättring Mätning -mätresultat Analys/ rapportering

KFs Budget Inledning Kommunfullmäktiges budget utgör Göteborgs Stads övergripande styrdokument och syftar till att styra utvecklingen av staden. I styrningen måste flera olika perspektiv beaktas. Verksamheten ska bedrivas inom ramen för de ekonomiska förutsättningarna. Göteborgarnas behov ska vara vägledande för verksamhetens utveckling samtidigt som personalens möjligheter till delaktighet och engagemang ska tillgodoses.

KFs Budget Inledning (forts) Vi välkomnar naturligtvis alla läsare av kommunfullmäktiges budget men vill samtidigt tydliggöra att den i första hand vänder sig till Göteborgs Stads nämnder och styrelser. De inriktningar och prioriterade mål som beskrivs i denna budget ska alltså konkretiseras och omsättas i praktik av nämnderna och styrel- serna.

De vi Medarbetare finns till & utveckling för Ekonomi Verksamhet & Processer Budgeten som Anders pratade om är skriven utifrån 4 perspektiv. Där fokus är verksamhetsutveckling Och där vi skall utveckla mätetal som ett mått på våra framgångsfaktorer I budget 2005 står det att vi skall utveckla arbete med styrkort

SMARTA mål Specifika Mätbara Accepterade Realistiska Tidsatta Ansvarsfördelade

Processen för Balanserad Styrning Mål och budget Processen för Balanserad styrning Utveckling/ förbättring Mätning -mätresultat Analys/ rapportering

Vad är ”balansen” och balanserade styrkort? Ett mätsystem som presenterar den operativa verksamhetens resultat ur olika perspektiv Ett indikation på hur Göteborgarna uppfattar vår service ur ett verksamhetsperspektiv En diskussionsunderlag för dialog mellan politiker och tjänstemän, för dialog i förvaltningar och bolag

Modell för Balanserad styrning Uppdrag/ ekonomi Mätetal Mål De vi finns till för Verksamhet/ processer Verksamhetsidé Vision Värderingar Strategier Mätetal Mål Mätetal Mål Det är som sagt styrningsinformationen vi får som är det viktiga, inte styrkorten i sig En del mätetal och angelägen info. Utifrån hela staden/alla sdf Men i första hand utifrån lokala behov och förutsättningar Nyckeltal-mätetal är ett sätt att förenkla verkligheten Ett sätt att ge oss bilder för att få underlag för att kunna fatta strategiska beslut Vi skall formulera mål och mätetal för att ha som underlag för att få svar på våra frågor Här blir kopplingen till SMARTA mål och tydliga inriktningsdokument väsentlig Underlag för att ge oss indikationer för att få svar på frågorna Hur ser Göteborgarna på oss? Hur tillgodoser och möter vi behov av utveckling och förändring i de olika perspektiven? Vad är våra styrkor och förbättringsområden Det finns många olika sätt att ta reda på detta och olika situationer kräver olika metoder och mått Medarbetare/ utveckling Mätetal Mål

Vi styr inte genom att mäta - Vi mäter för att öka kunskapen och förståelsen för att kunna styra och möta behoven hos de vi är till för Det är i dialogen som slutsatserna kring förbättringsområden tas fram Att se helheten och delarna, att se sin roll i helheten ökar förståelsen och kunskapen som bidrar till ökad kvalitet för dem vi är till för Om alla ser sin del i helheten blir det enklare att prioritera och fokusera på rätt saker Viktigt att vi utgår från det vi har-de möjligheter vi har-det positiva som finns För att få kraft i utvecklingsarbetet i Göteborgs stad Så att vi kan fördjupa och fokusera på rätt saker Vi mäter inte för att styra utan för att öka kunskapen och förståelsen för att kunna styra och möta behoven hos dem vi är till för!

Processen för Balanserad Styrning Mål och budget Processen för Balanserad styrning Utveckling/ förbättring Mätning -mätresultat Analys/ rapportering

Politikernas behov av uppföljning Förvaltningens/Bolagets rapportering och analys/slutsatser (uppföljning) till nämnden/styrelsen skall möjliggöra styrning för nämnden/styrelsen och deras uppföljning till Kommunstyrelsen.

Politikernas behov av uppföljning Nämndens/Styrelsens rapportering och analys/slutsatser (uppföljning) till Kommunstyrelsen skall möjliggöra styrning för Kommunstyrelsen och deras uppföljning till Kommunfullmäktige.

Analys av ett mätresultat Mätresultat = Indikation Styrande formuleringar Processer Framgångsfaktorer Varför? Vad beror resultatet på? Vad är problemet? När vi har mätt resultaten skall vi analysera Varför – Hur –Vad=Handlingsplan Vilka indikationer får vi utifrån de mål vi tidigare har formulerat? (Målen formulerades utifrån styrande dokument – framgångsfaktorer –och våra processer/arbetssätt) Detta arbetet är tjänstemännens inte politiekerna som skall in i den operativa nivån. Koppling till det Catarina tidigare har pratat om kring roller Hur? Hur kan resultatet förbättras? Vilka åtgärder är bäst? Handlingsplan - aktiviteter

Uppföljning på olika nivåer i organisationen KF´s budget Kommunfullmäktige Mål och inriktning Nämnd/Styrelse Förvaltning/Bolag Budget Verksamhet Enhet

”RAPPET” Ett utvecklingsarbete kring verksamhets-, ekonomi- och personalrapportering med förvaltningar och bolag inom Göteborgs Stad. Handlar projektet om….

Från ekonomisk uppföljning till balanserad uppföljning ”Balanserad uppföljning; alla perspektiv” Flera verksamheter Flera verksamheter Övergripande; Ekonomi Övergripande; Ekonomi, Personal Verksh uppf Verksh uppf Verksh uppf Verksh uppf Verksh uppf Ek uppföljning Ek uppföljning Ek uppföljning Ek uppföljning Ek uppföljning Verksamheter Verksamheter Förändrats under arbetets gång Från enbart ekonomi => balanserad och verksamhetsinriktad Uppföljning av Nämnds / Bolags Uppdrag från KF – viktigast Naturligtvis ekonomi => alltid en restriktion Andra saker hänt Förändrad KF-budget Politikerutbildning Olika beroende på Förvaltningens/Bolagets struktur Flera verksamheter – uppdelad uppföljningen – Ex SDN eller Gatubolaget En verksamhet – samlad uppföljning – Ex Konsument eller Upphandlingsbolaget Balanserad styrning – fyra perspektiv Enligt KFs budget Uppföljningsstrukturen byggd – klara andra ”modeller” / sätt En verksamhet En verksamhet Övergripande; Ekonomi, Personal Verksamhet Ekonomi

De vi Medarbetare finns till & utveckling för Ekonomi Verksamhet & Processer Budgeten som Anders pratade om är skriven utifrån 4 perspektiv. Där fokus är verksamhetsutveckling Och där vi skall utveckla mätetal som ett mått på våra framgångsfaktorer I budget 2005 står det att vi skall utveckla arbete med styrkort

Utveckling/förbättring Styrmodell Roller & ansvar i olika uppdrag Mål & budget BALANSERAD STYRNING Mätning Uppföljning Utveckling Förbättring Ledar- kompetens Analys & rapportering Strukturer

Processen för Balanserad Styrning Mål och budget Processen för Balanserad styrning Utveckling/ förbättring Mätning -mätresultat Analys/ rapportering