Förändringsarbete inom området Bistånd/service

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Vad är KKiK? och hur bra är vi?. Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
Samverkan mellan myndigheter
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Styrmodell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Länsgemensam ledning i samverkan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Analysseminarium – ÖK februari
Nyckeltal för socialtjänst
Medarbetarundersökning 2018
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Din lön och din utveckling
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
För våldsutsatta kvinnor och deras medföljande barn i Norrbotten
Avrapportering barn och unga
Medarbetarenkäten december 2018.
vårdnära administration
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
CSG så styrs Göteborg.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Barnrättsperspektiv inom socialtjänsten
Länsgemensam ledning i samverkan
Led- och muskelmottagning
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Sammanfattning underlag från arbetsgruppen
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Områdesarbete i Botkyrka kommun
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Projektledare Ann-Sofi Medin
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

Förändringsarbete inom området Bistånd/service Uppdaterad 2015-09-29

Vision - Målsättning Förändringsarbetet ska präglas av en helhetssyn där nyckelorden är ansvarstagande, tillit och transparens. Den övergripande målsättningen med arbetet är att vi bättre och effektivare(smartare) ska kunna möta den målgrupp vi är till för, vilken är föränderlig, vi är viktiga för att de ska lyckas! Hitta arbetssätt som ger bra förutsättningar för en god arbetsmiljö, ”jag trivs och vill arbeta i Angered”! För att klara det behöver vi arbeta lite extra med följande områden: Geografisk- och organisatorisk indelning (intern/extern samverkan, gränsdragningar) Uppföljnings- och kvalitetsarbete utifrån brukarprocessen(ex. rättssäkerhet, ger vi rätt insatser mm) Medarbetarskapet(ansvarsområden, karriärmöjligheter, introduktionsteam mm) För att kunna genomföra Opera-metoden, behöver vi ha frågeställning till varje område. Vilka nya arbetssätt skulle vi kunna testa för att förbättra vår samverkan med utgångspunkt i geografisk och organisatorisk indelning? 2. Inom vilka konkreta områden har vi idag kvalitetsbrister ur ett brukarperspektiv? 3. Vilka förutsättningar behövs för att en hållbar och attraktiv arbetsplats?

Bakgrund – varför ska vi göra detta? Personalsituationen Tidigare förändringar – vad behöver värderas om? Hur blev det? Ärendeflödet - ökad efterfrågan av våra insatser Rättssäkerhet och utredningstider Skapa trygghet internt – ökat förtroende externt Ökade kostnader för placeringar och boende

Vad omhändertas på annat sätt? Rekryteringsprocess Kontinuerlig anpassning av resurser till familjehemsenheten p.g.a. kraftig ökning av ensamkommande barn Andra pågående utvecklingsarbeten - Forskning av Torbjörn Forkby utifrån SSPF - Våld i nära - Psynk – inrättande av första linjen avseende psykisk hälsa UTVECKLINGSARBETET ”Lokala mötesplatser i Göteborgs största socialtjänst - Ett utlokaliserat socialkontor i Lövgärdet - Nya kontaktytor i stadsdelen - Bemötande en viktig fråga

Organisation av arbetet Styrgrupp Områdesledning Bistånd/service SSG Brukare forskning Arbetsgrupp 12 st.

Utformning arbetsgrupperna Totalt 12 st. personer i varje grupp plus stöd från extern processledare (verksamhetsutvecklare, processledare, utvecklingsledare kvalitet) 3 st. medarbetare från varje enhet 2 st. 1:e socialsekreterare/metodutvecklare i varje grupp

Skiss över processen September -15 Oktober -15 November- december -15 Styrgrupp gör OPERA för visionerna 17 september Information går ut till medarbetare med intresseanmälan slutet september 15 Medarbetare gör OPERAN 27 oktober Styrgrupp prioriterar vilka 36 som deltar (varav 6 stycken är 1:e socialsek/metodutvecklare) Tre halvdagsträffar med arbetsgrupperna Medarbetare väljer vilken grupp de vill jobba i Styrgrupp formulerar var sitt uppdrag till 3 arbetsgrupperna, 4 november Arbetsgrupperna lämnar rekommendation till styrgrupp i december OC-ledning fattar beslut om fortsatta arbetet September -15 Oktober -15 November- december -15 Januari -16

Upplägg Medarbetare får själva anmäla sitt intresse för deltagande i förändringsarbetet. 27 oktober 2015: En heldag för arbete med visionen enligt metoden OPERA med alla arbetsgrupper samtidigt. OC lämnar över vision, startar igång arbetet, samt informerar om omhändertagande av gruppens OPERA- resultat. På em. när OPERA är klart kommer representanter från styrguppen för överlämning av gruppens resultat. 4 november 2015: Styrgrupp prioriterar utifrån båda OPERA (medarb samt OC ledning) och utformar uppdrag till varje fokusområde, uppdragen meddelas till medarbetarna. Medarbetarna väljer vilket uppdrag de vill jobba med, viss styrning kan ske utifrån en heterogen fördelning i grupperna vad gäller enhet, befattning osv. Definition av OPERA: O medelbara egna tankar P arets tankar E xponera R angordna A rrangera Operametoden används när en grupp behöver samtala om en viktig fråga och få med synpunkter från alla i gruppen Metoden skapar förutsättningar för delaktighet samtidigt som den ger en bild av vad gruppen tillsammans tycker är viktigast. I OPERA kombineras kreativitet, struktur, involvering och principerna för inlärning via gemensam aktivitet.

Upplägg forts Varje grupp har ett processtöd(processledare, verksamhetsutvecklare samt utvecklingsledare kvalitet) som sammankallar, bokar lokal, antecknar/sammanfattar etc. Grupperna träffas tre halvdagar i november-december, löpande avrapportering sker till OC-ledning via arbetsgruppen genom utsedd kontaktperson samt processtödet. I december (innan jul) ska grupperna lämna rekommendationer till styrgruppen. I januari fattar styrgruppen beslut om det fortsatta arbetet, ex. om några grupper ska jobba vidare, om något förslag ska startas etc.

Tidsplan I oktober månad genomförs OPERA I oktober månad prioriterar och tilldelar områdesledningen uppdragen Tre halvdagar i november-december för grupperna att arbeta I december, innan jul, överlämnar grupperna rekommendationer I Januari fattar styrgrupp beslut om det fortsatta arbetet

KONTAKT: IFO/FH Bistånd/service Göteborgs Stad Helen Smith