Arbetsmiljö FSG 2015-01-28 2 januari 2019.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
 Syftar till o Uppfylla lagkrav - Att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom ett arbetssätt där frågor får.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
ISM – Institutet för stressmedicin Utgångspunkt: VGR:s riktlinjer för FHV 2014 FHV NySam Lägesrapport PU Ewa Wikström och Annemarie Hultberg.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Information till medarbetare inför Löneöversyn 2016 HR-staben, information medarb löneöversyn 2016.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
MIT-miljöer och utbildningsmijöer -Staffan Ekstedt
Psykosocial arbetsmiljö: Medarbetarundersökning
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, grupp
Årshjul – SAM Medarbetarsamtal Riskbedömning
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Välkomstbrev samt information för nyinflyttade.
Välkommen till information om lex Sarah
XX kommun Kommunikationsplan.
DiVA systemägarmöte
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Tidplan omställningsarbete 2014
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Personec 17.2 Uppgradering
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
REKTOR Möjlighet till mindre styrelser för universitet och högskolor och om rektors möjlighet att vara ordförande i styrelsen Remiss av promemoria från.
Medarbetarundersökning 2018
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Sjukfrånvaro och analys
Införandeplan för IA-systemet
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Medarbetarenkäten december 2018.
vårdnära administration
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Ponnytravets Mål & Arbetsplan 2017
Organisation ny SDF Lundby
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2017
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Rehabsamtal med arbetstagare inom lagverksamheten Ponf
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Resultat medarbetarenkät hemtjänst
Förbättringsförslag från HR
Innovativa projekt Hållbart arbetsliv.
Statusrapport Stöd och behandling: Självbetjäningsterminaler:
Strategidag Fredagsgruppen
Systematiskt kvalitetsarbete
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Flytt stadsdels-kontoret Lundby
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
- Redovisning av sjukfrånvarotal i Lundby
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Rekrytering med lokala jobbspår
Medarbetar- och chefsenkäten 2017
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Presentationens avskrift:

Arbetsmiljö FSG 2015-01-28 2 januari 2019

Förslag till förändringar i arbetsmiljöuppföljningen (Rappet) 2019-01-02 Förslag till förändringar i arbetsmiljöuppföljningen (Rappet) I mallen ligger enbart arbetsmiljöuppföljning vår (separata mallar) Långtidsfriska – utgår tillfälligt då siffror inte går att få fram vt 2015 Medarbetarenkäten – utgår tillfälligt eftersom det inte kommit någon ny enkät Arbetsskador och tillbud - rapporteras endast på områdes- och sektorsnivå Texterna korrekturläses, tidplanen redigeras (även på intranätet) Arbetsmiljöuppföljningen är ett utvecklingsområde, man kan t ex dela in den i kartläggning, analys, åtgärder/genomförande och uppföljning – detta kräver tid och arbete. För våren föreslår vi endast ett fåtal ändringar. De ändringar vi har gjort syftar till att tydliggöra för cheferna. Om punkterna ovan: - I mallen ligger enbart arbetsmiljöuppföljning vår – vi har tagit bort höstens del i mallen eftersom det skapar otydlighet. Till höstens arbetsmiljöuppföljning kommer det vara omvänt, dvs enbart hösten ligger i mallen. - Långtidsfriska – utgår tillfälligt då siffror inte går att få fram vt 2015. Långtidsfriska har inte kommit in i Nekksus än. - Medarbetarenkäten – utgår tillfälligt eftersom det inte kommit någon ny enkät sedan förra arbetsmiljöuppföljningen - Arbetsskador och tillbud - rapporteras endast på områdes- och sektorsnivå. Detta är ett förslag från oss, eftersom det inte blir meningsfullt att gör analyser på enhetsnivå (det är för få arbetsskador och tillbud per enhet för att det ska säga ngt). Däremot, på områdes- och sektorsnivå, är det både meningsfullt och viktigt att göra analyser, och t ex dela upp på kön. Att EC inte rapporterar detta i arbetsmiljöuppföljningen innebär naturligtvis inte att de inte ska ha koll på sina arbetsskador och tillbud! - Texterna korrekturläses, tidplanen redigeras (även på intranätet) 2 januari 2019

Förslag tidplan arbetsmiljöuppföljning våren 2015 2019-01-02 Förslag tidplan arbetsmiljöuppföljning våren 2015 Den 24 april ska du som chef vara klar med din uppföljning och ha rapporterat in den i Rappet. Senast vecka 21 ska redovisning och samverkan ske i lokal samverkansgrupp (LSG). För detta ansvarar du som områdeschef. Senast vecka 25 ska redovisning och samverkan ske i förvaltningens samverkansgrupp (FSG). För detta ansvarar du som sektorschef. Tidplanen som föreslås är ungefär densamma som tidigare år. Vecka 25 är midsommarveckan Rapportering till nämnden – antingen sista nämnden före sommaren eller första nämnden efter sommaren 2 januari 2019

Påminnelse ang uppdaterade rutiner på styrande dokument 2019-01-02 Påminnelse ang uppdaterade rutiner på styrande dokument Rutin anmälan allvarlig händelse till Arbetsmiljöverket Rutin och mallar delegering arbetsmiljöuppgifter Vägledning i rehabilitering Rutin och avtal friskvård på arbetstid Information ang personalstöd Rutin APT för chefer Rutin individuella avstämningssamtal chef - chef Påminnelse ang att vi nu publicerat de rutiner och information vi tidigare haft uppe återkommande på FSG. Vi har även gjort en intranätnyhet ang informationen om personalstödet. Gå gärna in och titta under Styrande dokument/Personal/Arbetsmiljö och hälsa (Ulrica: samtliga rutiner ovan har varit uppe flertalet gånger på FSG, om ngn undrar) Angående de två rutinerna ang chefers arbetsmiljö: Styrgruppens/FLGs beslut: Alla chefer skall ha individuella avstämningssamtal minst två gånger per år på sin egen arbetsplats (detta eftersom det uppkommit önskemål om att chefens chef ser chefens arbetsplats och arbetsmiljö). Frekvensen på APT för chefer (utökat tillfälle för arbetsmiljöfrågor) för chefer ska vara minst två gång per år. Från Samverkan Göteborg: Arbetsplatsträffarna skall vara inplanerade och regelbundna. Frekvensen bör bestämmas utifrån respektive verksamhets förutsättningar och behov 2 januari 2019

Kommunikation Uppdaterade/Nya rutiner Chefsbrevet 12/1 samt 3/2 2019-01-02 Kommunikation Uppdaterade/Nya rutiner Chefsbrevet 12/1 samt 3/2 Arbetsmiljöuppföljningen Chefsbrevet 3/2 HR-specialister i ledningsgrupper under februari Vi har informerat om de nya/uppdaterade rutinerna i chefsbrevet 12/1 och kommer att informera igen i chefsbrevet 3/2. När det gäller arbetsmiljöuppföljningen kommer information i chefsbrevet 3/2. HR-specialisterna kommer också att ta med sig informationen till sina ledningsgrupper under februari. 2 januari 2019