Introduktion till processen för balanserad styrning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Utvecklad ägarstyrning för landstinget och kommunerna i Norrbotten
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Mål- och resultatstyrning
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Regionstyrelsen
Kommentarer jag skulle vilja höra - från förtroendevalda
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
I juni beslut om  Mål, inriktning  Ramar till alla nämnder (en ram för hälso- och sjukvården) I november beslut om  Ramar till sjukvården  Resultat-,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
BUDGETPROCESSEN 2015 (gäller åren )
Anvisningar till Uppföljningsrapport Uppföljning av strategiska områden enl KF:s budget Organisationsutveckling Viktiga frågor Generell anvisning:
Välkommen till Göteborgs Stad!
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Beslut i kommunfullmäktige
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
MÅL OCH MÅLOMRÅDEN.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Strategi för Bästa Heby
Att planera och följa upp verksamhet inom
Leda och samordna stadens styrning
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Ett kommungemensamt system för presentation av resultat
Budget- och uppföljningsprocessen
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Intern styrning och kontroll
Processen för Balanserad Styrning
Fördjupning i ledning och styrning
Bakgrund SLK:s förslag till Program för det strategiska arbetet med mänskliga rättigheter i Göteborgs Stad – återremmiss av KF Ta.
Park- och naturförvaltningen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Introduktion till processen för balanserad styrning Hösten 2005

Introduktion till processen för Balanserad Styrning Mål och budget Processen för Balanserad styrning Utveckling/ förbättring Mätning -mätresultat Analys/ rapportering

Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll Att styra och leda som politiker i nämnd/styrelse Att styra och leda som tjm i en politiskt styrd organisation Att styra balanserat-analys ur flera perspektiv i förvaltning/bolag

Vad är balanserad styrning? En ledningsfilosofi för vi tror på att medarbetare som vet vart vi ska och får vara med och arbeta med hur genom ökad delaktighet och inflytande trivs och bidrar till måluppfyllelse En modell för att beskriva varför organisationen finns, vem den är till för och vad den ska åstadkomma i tydliga målsättningar En metod att resonera sig fram till/ föra dialog kring vilka ”smarta” mål man skall anta-prioritera, vilken strategi man skall ha för att uppnå målen, vilka aktiviteter man behöver utföra och hur målen skall mätas-följas upp En process hur man med en struktur styr och leder sin verksamhet under året

Styrmodell Kommunfullmäktiges budget utgör Göteborgs Stads övergripande styrdokument Planer, program, riktlinjer och policies etc är underordnade budgeten (stödjande) Budgeten vänder sig till nämnder & styrelser Prioriterade mål som revideras årligen Budgetens roll är att inom de ekonomiska ramarna och gällande lagstiftning ange kommunfullmäktiges viktigaste inriktningar och prioriteringar. Budgeten vänder sig till nämnder/styrelser – dessa skall fånga och tolka KF:s budskap! De prioriterade målen revideras årligen. De ändras inte i onödan, men förbättras och preciseras naturligtvis när det är möjligt.

Styrmodell Inriktningsdokument & budgetförslag Samtliga nämnder & styrelser ansvarar för samtliga mål i KF-budgeten Uppföljning av såväl fullmäktiges mål, som de egna målen Dialogen som styrform Inriktningsdokumentet kan inte delegeras! Ur budgeten: En tänkt ordning för en nämnd eller styrelses budgetarbete kan se ut på följande sätt: ·         Med utgångspunkt från kommunfullmäktiges budget utarbetar och beslutar nämnd/styrelse ett inriktningsdokument för den egna bud­geten. Ansvaret för inriktnings­doku­mentet kan inte delegeras. Därefter har nämnd/styrelse möjlighet att delegera utarbetandet av ett budgetförslag till förvaltningen/bolaget. Budgetförslaget behandlas och beslutas av nämnden/styrelsen. På så sätt utgör budgethand­lingen länken mellan politik och förvaltning, även om det formella ansvaret alltid ligger hos nämnden/styrelsen. Valet av verksamhetsform (förvaltning eller bolag) ska inte avgöra graden av följsamhet mot denna budgets inriktningar och prioriterade mål. Samtliga nämnder och styrelser har ansvar för samtliga prioriterade mål. Det betyder att Uppföljning… ska ske… Dialogen som styrmedel är en alltför lite använd möjlighet. Ansvaret för att hitta kontaktytor och arenor för dialog är gemen­samt för den politiska ledningen och förvaltnings- eller bolags­led­ningen i respektive organisation. Detta gäller i olika hög grad på alla nivåer i organisationen. Det är viktigt att alla förtroendevalda kommer till insikt om att den styrmodell som vi talar om här på utbildningen, ställer stora krav även på oss vad gäller kommunikation och tillgänglighet. Och då är vi tillbaka till frågan om rollerna. Roller och integritet och inte minst ledarskap.

Styrnivåer i Göteborgs Stad Strategisk nivå KF Strategisk nivå KS Omvärldsanalys – helhet, Vision – uppgift, Ledningsidé, Finansiering, Verksamhetsvolym Reglemente Inriktning Budget/prioriterade mål Ekonomiska förutsättningar Direktiv Inriktning Budget/prioriterade mål Ekonomiska förutsättningar Dialog Nämnd Omvärldsanalys-område Strategiska mål Verksamhetsidé Resultatmål Strategi Bolagsstyrelse Omvärldsanalys-bransch Strategiska mål Affärsidé Resultatmål Strategi Taktisk nivå Nämnd/Bolagsstyrelse Styrnivåer i Göteborgs Stad Ovanstående bild visar på ett generellt sätt de tre övergripande styrnivåerna inom Göteborgs Stad utifrån KFs perspektiv; Strategisk nivå, KF/KS Arbetar med frågeställningar och tar beslut i frågor som rör hela Göteborgs Stad, t ex vision för staden som helhet, finansieringsfrågor, utfärdande av direktiv samt ramar, inriktningar och prioriterade mål som publiceras i KFs budget etc. Taktisk nivå, Nämnd/Bolagsstyrelse Arbetar i första hand med att fastställa strategin för enhetens verksamhet, säkerställa att förvaltningen/bolaget har en effektiv ledning, organisation och verksamhetsstyrning som bidrar till att KFs mål och direktiv kan uppfyllas. Vidare skall nämnden/bolagsstyrelsen följa upp VD respektive förvaltningschefens förvaltning av enheten samt säkerställa att det finns en god och fungerande intern kontroll. Operativ nivå, Förvaltningar/Bolag Förvaltningschef och VD skall sköta den operativa verksamheten för förvaltningen respektive bolaget, följa nämndens respektive bolagsstyrelsens mål, riktlinjer och anvisningar samt tillse att överordnad styrnivå får den information och de fakta som erfordras för att fatta välgrundade beslut. Göteborgs stad har valt att arbeta enligt modellen för balanserad styrning för såväl helheten som för bolag och förvaltningar. Modellen bygger på att flera olika perspektiv skall beaktas och att verksamheten skall bedrivas inom ramen för de ekonomiska förutsättningarna. Förvaltning Leder och styr den operativa verksamheten Bolag Leder och styr den operativa verksamheten Operativ nivå Förvaltningar/Bolag

Den politiska utgångspunkten är medborgarnas behov! Politikernas roll Politikerna skall skapa tydliga förutsättningar, och tillhandahålla strategi: De ekonomiska ramarna Övergripande inriktningar och strategier Formulera och utveckla SMARTA-mål Prioritera mål och uppdrag Dialog med förvaltningsledningen Den politiska utgångspunkten är medborgarnas behov!