Enhetsaudits och andra verktyg –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till studentdagen Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…
Advertisements

Webbkollen Barn och Unga – ett utvecklingsprojekt för uppföljning inom den sociala barn- och ungdomsvården 2016.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Enhetsaudits och andra verktyg – så bidrar förvaltningen till en bättre kvalitet vid Göteborgs universitet Jörgen Tholin, universitetsdirektör Malin Östling,
Aktuellt från MVG julen 2015 Justerad verksamhetsplan 2016: Nytt projekt och andra ändringar Delta i projektgrupper Annat aktuellt om vad som hänt och.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Välkomna!.
Bröstcancerscreening
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Gemensamma förvaltningens omställningsarbete
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Förslag till utvärdering av forskning VID GÖTEBORGS Universitet– RED19
Vård- och Omsorgsförvaltning
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Användarundersökning
Klassifikation av vårdåtgärder
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
GU förnyas – enligt beslutet 2012
SUHF:s kvalitetskonferens 24 augusti 2017
Tidplan omställningsarbete 2014
Läkemedelsstöd i primärvården
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
Utvecklande, lärorikt och nytänkande
Kartläggning av samordnarens arbetsuppgifter
Nätverk för lärare på fritidshem
Medarbetarundersökning 2018
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Åtgärdswebben.
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Avrapportering barn och unga
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Sjuksköterskedagen 12 maj
Uppföljningsmodellen i Stockholm
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Schyst offentlig upphandling
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Resultat medarbetarenkät hemtjänst
Linnébarometern 2018 Efter uppdateringen 2017 – därför den är viktig för kvalitetsarbetet vid Linnéuniversitetet.
Region Västernorrland
Struktur styrgrupp-lokalt
Centrum Sällsynta Diagnoser Sydöstra sjukvårdsregionen
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Rekrytering med lokala jobbspår
Sjuksköterskedagen 12 maj
[Projektnamn] Utvärdering
Det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

Enhetsaudits och andra verktyg – så bidrar förvaltningen till en bättre kvalitet vid Göteborgs universitet Stina Sundling, områdeschef Malin Östling, kvalitetssamordnare

GF:s verktyg för kvalitetsutveckling Vision 2020  med handlings- och verksamhetsplaner Enhetsaudit  Enhetsbesök  Mötesforum  Styrdokument  Nyhetsbrev och webb   Benchmarking, studiebesök och nätverksträffar En utmärkelse för kvalitet i administrationen 

Enhetsaudit Bakgrund: Fakultetsaudit, institutionsaudit, förvaltningsaudit, BLUE 11-audit Det som bedöms: Inte verksamheten i sig utan kvalitetsarbetet; ”Hur arbetar ni för att åstadkomma systematiska förbättringar i verksamheten? Hur tar ni reda på om er verksamhet är till god nytta? Hur följer ni upp det ni gör?” Auditgruppen: Inom GU men utanför enheten: 1 områdeschef, 1 enhetschef, 2 samordnare, 2 rep från kärnverksamheten Ingen självvärdering: Utgår istället från underlag som redan finns; webb, handlings- och verksamhetsplan, övriga styrdokument, interna rutiner, lista med organ+möten, projektplaner, pricesskartläggningar m.m Platsbesök: Halvdag: enhetschef, sektionschefer, medarbetare. Direkt återföring till ledning. Rapport: Enhetsledningen får möjlighet att kommentera ett utkast innan rapporten sprids och läggs på webb. Återföringsmöte: Auditgruppen möte enheten för ventilering av rapporten 6månaders- och 12månadersuppföljning: Hur har det gått?

Resultat av enhetsaudit? Högre medvetenhet om kvalitetsarbete Ökad kännedom om de olika enheternas arbete och situation Ökat samarbete över enhetsgränserna Bättre struktur kring interna möten och möten med verksamheten Flera styrdokument uppdaterade Reviderade webbsidor och förbättrade rutiner kring uppdatering av webb Tydligt fokus på resultathantering av GF:s enkät Tydligt fokus på vikten av HP/VP och andra måldokument ”Ännu ingen åtgärd genomförd – men planerad” (bl a benchmarking och att systematiskt ta tillvara nätverksträffar)

Tack! Frågor och kommentarer?