Framtida förvaltningstjänst

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Information till medarbetare inför Löneöversyn 2016 HR-staben, information medarb löneöversyn 2016.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Samverkan via video mellan landstinget och länets kommuner 25 april )Bakgrund 2)Hur det kommer att fungera efter.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Information om datasystem för vård och omsorg
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Tillväxtverket 11 november 2016
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Ramavtal för tekniska konsulttjänster 2014
Barn som faller mellan stolarna
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Anbudsutbildarna Christine Edenborg,
Processkartläggning Upphandling
DiVA systemägarmöte
Lösningsförslag för ABB
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Produktstyrningskrav
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Regler för upphandling
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Besöksnäringens Konjunkturbarometer
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
9...
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
12/25/2018 Grundandet av servicecentrum för ekonomi- och personalförvaltning samt IKT Genomförandet av en elektronisk enkät som kartlägger ekonomi-, personal-
Tjänsterna inom offentlig upphandling
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Ledningens miljögenomgång nr
Bostadsrättsföreningar och bostadsrätt
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Luleå tekniska universitet
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Ledningens miljögenomgång
Upphandlingsprocessen
Inköp i Region Norrbotten
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Trapphusmöte Stadgeändringar
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Medarbetareinformation
Källkritik och historiska källor
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Hur blev värmen över 90 % fossilbränslefri i Helsingborg?
Ersättningskollen.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Hållbar utveckling måste vara
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Upphandla nerifrån!.
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Framtida förvaltningstjänst 2019-01-01

Bakgrund Brf Fredhäll har historisk haft anställd förvaltare och driftspersonal Av olika anledningar försvann den förra förvaltaren väldigt plötsligt från föreningen 2013. HSB tog över fastighetsförvaltningen. Föreningens maskinister fortsatte att sköta driften Styrelsen fick på årsstämman 2015 i uppdrag att utreda för- och nackdelar med att ha en anställd förvaltare jämfört med att anlita extern förvaltningsleverantör 2019-01-01

Tidslinje för styrelsens arbete (utvärdering) April-2015 Styrelsen får i uppgift att utreda för- och nackdelar med att ha en anställd förvaltare jämfört med att anlita extern förvaltningsleverantör Augusti-2015 En tidsplan för utvärdering av förvaltningstjänsten fastställs Oktober-2015 Styrelsen genomförde SWOT-analys (analys uppdelad på fördelar, nackdelar, möjligheter och hot) för att utvärdera intern respektive extern förvaltning Konsultbolag inom fastighetsrelaterade tjänster genomförde workshop med styrelsen kring intern vs. extern förvaltning November-2015 Kartläggning kring vad andra bostadsrättsföreningar i liknande storlek har för lösning 2019-01-01

Resultat av SWOT-analys (intern förvaltning) Fördelar & Möjligheter Nackdelar & Hot Mer tid på plats Styrelsen kan enkelt bestämma & förändra arbetsuppgifter utan ekonomisk justering Ökat incitament till lojalitet mot föreningen Styrelsen får mer kontroll Mindre dynamisk organisation Går ej att backa upp på enkelt sätt Mycket ansvar för styrelsen som arbetsgivare Tidskrävande med upplärning Mycket information kopplas till en person Ökad arbetsbelastning för styrelsen Dyr och tidskrävande rekryteringsprocess Stor risk vid uppsägning & sjukdom Styrelsen får ”uppfinna” nya system, rutiner etc. då de få som finns idag inte stödjer verksamhetens behov 2019-01-01

Resultat av SWOT-analys (extern förvaltning) Fördelar & Möjligheter Nackdelar & Hot Går enkelt att byta ut om personen är ”fel” Har redan rutiner och system som kan tillämpas Har möjlighet att vända sig med frågor inom egna företaget Går att avtala om exakt de uppgifter som föreningen vill fördela till förvaltaren Finns annan personal som kan täcka upp (vid sjukdom och ledighet) Föreningen blir inte lika beroende av en person Stordriftsfördelar ( tex. förmånliga avtal med leverantörer eller goda kontaktytor) Mindre fysisk tid på plats Ej samma samhörighet med föreningen Ofta dyrare att anlita konsulter gentemot att anställa personal 2019-01-01

Resultat av workshop med konsulter Vid workshopen uppmärksammades 6 problemområden: System/Rutiner Styrning/struktur Mängden arbete för styrelsen Information/kommunikation Fysisk närvaro Bollplank till styrelsen Utifrån dessa problemområden diskuterades fördelar och nackdelar med intern och extern förvaltning. Verksamhetsövergång presenterades som ett alternativ för styrelsen. 2019-01-01

Verksamhetsövergång Verksamhetsövergång innebär att föreningens anställda byter arbetsgivare men fortsätter arbeta i föreningen. Fördelar med en verksamhetsövergång är exempelvis: Kompetensutveckling för Roger & Anders (föreningens maskinister) Roger & Anders får kollegor inom de egna organisationen och får ta del av den egna organisationens utbud av system, rutiner speciellt inriktad på deras arbetsområde. Roger & Anders chef (arbetsledare) är anställd av samma företag som dem. Styrelsen har endast uppföljning och kravställning mot en aktör. 2019-01-01

Resultat av kartläggning av andra föreningar 9 av 11 bostadsrättsföreningar i liknande storlek har extern förvaltningstjänst. 9 av 11 bostadsrättsföreningar i liknande storlek har extern teknisk förvaltning. 9 av 11 bostadsrättsföreningar i liknande storlek har extern ekonomisk förvaltning (varav en av de som har intern har anställda i separat bolag). Majoriteten av de tillfrågade styrelseledamöterna hade goda eller mycket goda erfarenheter av extern förvaltning. 2019-01-01

Rekommendation/slutsats De konsulter som bistått föreningen rekommenderade följande: ”XXX rekommendation är att genomföra en upphandling av fastighetsförvaltning. För att få en enklare och bättre styrning av driften, minskat arbete för styrelsen, mindre ansvar både legalt och ansvarsmässigt föreslås även driften inkluderas i upphandlingen med ett krav om övertag av befintlig personal.” Styrelsens konklusion från SWOT-analys samt diskussion med andra styrelser i bostadsrättsföreningar med liknande storlek är att utföra en upphandling av extern fastighetsförvaltning med verksamhetsövergång. 2019-01-01

Tidslinje för styrelsens arbete (upphandling) November-2015 Styrelsen beslutar att initiera upphandlingsarbetet för att kontraktera en extern förvaltningsleverantör Utredning av möjliga potentiella leverantörer samt bearbetning av förfrågningsunderlag påbörjas December-2015 Anbudsförfrågan skickas ut till potentiella leverantörer Februari-2016 Anbud inkommer och utvärderas av styrelsen Styrelsen träffar potentiella leverantörer 2019-01-01

Upphandling Styrelsen beslutade att upphandla ”Fastighetsförvaltning, Drift och avhjälpande underhåll” med verksamhetsövergång. Verksamhetsövergång innebär att Anders & Roger går över i anställning hos vald leverantör. I detta fall med kravet att de fortsatt ska arbeta i vår förening. Med hjälp av konsultbolag tog styrelsen under november och december fram förfrågningsunderlag som sändes ut till sex utvalda leverantörer. Leverantörerna valdes ut eftersom de har stor erfarenhet av bostadsrättsföreningar och agerar idag förvaltare hos de större föreningarna i Stockholmsområdet. Leverantörernas lämplighet har även verifierats av bostadsrättsföreningar som nyttjar dem idag samt de konsulter som bistått styrelsen i upphandlingsförfarandet. 2019-01-01

Anbudsprocessen Leverantörerna som fick anbudsförfrågan (ca. 80 sidor) har haft möjlighet att ställa frågor till styrelsen samt boka visning av fastigheterna. Vid anbudstidens slut hade 6 stycken leverantörer lämnat anbud. 4 stycken bjöds in till presentation där de fick angripa ett antal problem som styrelsen identifierat som relevanta för verksamheten. Utvärdering av kvarvarande leverantörer pågår (steg 2). 2019-01-01

Vad händer nu? Styrelsen kommer fortsätta förhandlingarna med potentiella leverantörer. Under våren kommer information om vilken förvaltningsleverantör som valts. Senast till efter sommaren kommer förvaltningsleverantören överta förvaltning och drift av Brf Fredhäll. 2019-01-01

Frågor? 2019-01-01