Socialpedagogiska programmet, 180 hp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Vård- och omsorgs- programmet - VO Spångbergsgymnasiet
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Brukarfokus i biståndshandläggning
Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan.
Staten och det civila samhällets organisationer
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Barn och ungdomsfrågor
Förmågor & Centralt innehåll
(Maria Scullman, Advantum Kompetens)
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Vård.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Examensarbeten och skolutveckling
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Språk och interkulturell kommunikation
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Tidiga insatser för barn i förskolan
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Hur kan vi förstå begreppet?
Förordningstext Speciallärarexamen
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Hälsofrämjande ledarskap
Välkomna till styrd helpdesk
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Något att tänka på när man söker pengar
Fördjupning och examination av VFU
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Presentation Vård och omsorgscollege
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Varför all denna utvärdering?
Sociologi Introduktion.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Arbetsintegrerat lärande (AIL) vid Högskolan Väst/
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Vad är en familjecentral?
Grundlärarutbildningarna
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
Arbetsintegrerat lärande
Enheten för uppföljning och utvärdering
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Socialpedagogiska programmet, 180 hp

Bakgrund Från Social omsorgsexamen – med inriktning mot socialpedagogiskt behandlingsarbete (Vårdhögskolan i Vänersborg)…till Fild kand inom socialt arbete och socialpedagogik (Högskolan Väst) Förbereder för arbete inom exv. socialtjänst, social barnavård, social omsorg, behandlingsarbete, kriminalvård, psykiatri, skola, råd och stöd, försäkringskassa, arbetsförmedling etc. Ny utbildningsplan fr o m HT 2016 Aktuella utvecklingstendenser… Referensgrupp

Mål visa kunskap och förståelse om samspelet mellan människors utveckling, lärande och livsvillkor i relation till deras sociala, fysiska och kulturella miljö visa kunskap och förståelse om ledning, organisering och utvärdering av socialt och socialpedagogiskt arbete visa kunskap och förståelse om det sociala arbetets framväxt och förhållandet mellan samhällsförändring och konstruktionen av sociala problem i ett nationellt och globalt perspektiv visa kunskap och förståelse om socialpolitiska och ekonomiska aspekter i socialt välfärdsarbete och dess konsekvenser för barn, familjer och socialt utsatta grupper visa kunskap och förståelse om alternativa driftsformer och välfärdstekniska lösningar i det sociala och socialpedagogiska arbetet

Mål visa förmåga att utöva och utveckla socialt och socialpedagogiskt arbete på individ- grupp- och samhällsnivå i samarbete med de människor som berörs visa förmåga att initiera, leda och medverka i interprofessionell samverkan inom och mellan organisationer visa kommunikativ förmåga byggd på respekt och förståelse för människors livssituation utifrån maktaspekter och intersektionella perspektiv visa förmåga att tillämpa relevanta lagar och författningar, i synnerhet inom det sociala området visa relationskompetens och reflexiv förmåga för att leda och delta i olika grupper visa professionsetisk färdighet och ett professionellt förhållningssätt som stärker delaktighet och inflytande inom socialt och socialpedagogiskt arbete

Socialpedagogiska programmet – befintligt upplägg och innehåll Termin 1 Termin 3 Termin 5 1. Introduktion till socialt arbete och socialpedagogik, 5 hp 8. Välfärdsstatens värdegrund, ramverk och aktörer, 10 hp 13. Ledarskap i socialt och socialpedagogiskt arbete, 6 hp 2. Människors utveckling, lärande och livsvillkor, 17,5 hp [varav 1 hp PPU] 14. Vetenskaplig metod och fältarbete, 9 hp 9. Socialrätt, myndighetsutövning och brukarinflytande, 10 hp 15. Socialpedagogiskt arbete och delaktig-hetsfrämjande metoder med fokus på barn och familj (Alt 1), 15 hp, äldre och funktions-hinderomsorg (Alt 2), 15 hp eller skola, arbete och integration (Alt 3), 15 hp [2 hp PPU] 10. Civilrätt i det sociala arbetet, 10 hp 3. Samhälle och välfärdspolitik, 7,5 hp Termin 2 Termin 4 Termin 6 4. Organisering av socialt och socialpedagogiskt arbete, 7,5 hp [varav 1 hp PPU] 11. Utredningsmetodik, handläggning och social dokumentation, 7,5 hp 16. Kvalitativ metod, 5 hp 17. Kvantitativ metod, 5 hp 12. Verksamhetsförlagd utbildning i socialt och socialpedagogiskt arbete, 22,5 hp [varav 1 hp PPU] 5. Utvärdering och kunskapsproduktion i socialt och socialpedagogiskt arbete, 7,5 hp 18. Bearbetning, analys och rapportskrivning, 5 hp 6. Välfärdsteknik och digitalisering i och för socialt och socialpedagogiskt arbete, 7,5 hp 19. Examensarbete i socialt arbete och socialpedagogik, 15 hp 7. Globala perspektiv på socialt välfärdsarbete, 7,5 hp Socialpedagogiska programmet – befintligt upplägg och innehåll

Personlig och professionell utveckling (PPU) Arbetsformer Föreläsningar, studiegruppsarbete, redovisningar, seminarier, praktiska övningar, kommunikationsövningar, enskilda uppgifter, gruppuppgifter, fältförlagda uppgifter etc Ca 5 sökande per plats (ca 90-100 stud per år) Campus Trollhättan och Campus Västervik Särskilt urval https://www.hv.se/utbildning/program/socialpedagogiska-programmet-heltid-campus-sgsop/

Vilka kompetenser har en socialpedagog? “Att kunna reflektera” “Att möta människor på djupet” “Att hantera en offensiv pedagogik” “SE – FÖRSTÅ – HANDLA” “Att medverka till att människor kan frigöra sina resurser” “Att främja människors delaktighet i samhällslivet”

Programrådet – avd för socialt arbete och socialpedagogik Anette B, Nina T, Martin M & Johan B Studievägledare: Getzy Gunnarsson (getzy.gunnarsson@hv.se) Avdelningschef: Marie Westerlind marie.westerlind@hv.se + utbildningsadministratör/controller Maria Jordansson + 2 st verksamhetsrepresentanter (Åsa B & Johan F) + 2 st studeranderepresentant (Susanne B & Marcella L)