Den fria tiden Gabriel Montgomery.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Barn och ungdomars utveckling
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Svenska som andraspråk 1
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
De sju intelligenserna
Historiskt Källmaterial
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Människokännedom.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Den retoriska arbetsprocessen
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Att bemöta och bli bemött
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Vi är varandras lärmiljö
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Engelska – English Pick a colour…
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Din lön och din utveckling
Kurs mindfulness Studenthälsan
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Meningsfull fritid? Vad är det?
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Skolledningskonferens
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Social kommunikation Annika Grenhage vecka 36, 2018.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Regin Dahl Fysioterapeut Cytostatika sektionen/Palliativa teamet och Mobilt Närvårds teamet vid Sjukhuset i Arvika.
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Tips för det praktiska ledarskapet
Djuren möter ungdomskulturen
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Den fria tiden Gabriel Montgomery

Fri-tid Att göra vad man vill? Att få välja själv? Att hantera tid? Att jobba eller inte? Fritid. Vad innebär det? Att göra vad man vill? Att välja själv? Att hantera tid? Att jobba eller inte? En tid som vi ser fram planerar emot Stimulerande-aktivitet. Ägna sig åt sina intressen

Vila Avkopplande, ge energi Vila Avkopplande, ge energi. Att få välja själv vad jag ska göra Oorganiserad tid som vi väljer själva Kravlöst Jag tänker

VAD ÄR FRITID Fri Jag vet om eller inser valmöjligheterna och kan välja. Jag har förmågan att upptäcka valet och genomföra det. Tid Är osynligt och abstrakt. Jag har svårt att överblicka när en aktivitet börjar, hur länge den vara, slutar eller vad jag ska göra sen. Theo Peteers Autism

FRitid Helg Semester Paus Lov

Brist på upplevd fritid kan orsaka symptom av stress och trötthet Bild: Depositphotos

Fria aktiviteter vad kräver det för förmågor Fria aktiviteter vad kräver det för förmågor? • Förmågan att vara uppmärksam på andra • Föreställa sig saker i huvudet • Komma överens – planera tillsammans • Hantera mycket information samtidigt • Ändra sig • Anpassa sin egen ide till andras • Sin del i sammanhanget Förmågor inom theory of mind, joint attention, central coherens, exekutiva funktioner och perception.

Motivation/intresse Inre Yttre Känna inre och yttre motivation

Vad är syftet med aktiviteten Vad är syftet med aktiviteten? Få stimulans-aktiverande Vila-avkoppling-stressreducerande Självständig-vara ifred Social-med andra Intresse-nöje-fascination

När kan jag ha fritid/rast. Dagsplanering/schema Var ska jag vara När kan jag ha fritid/rast? Dagsplanering/schema Var ska jag vara? Fysiska gränser Var finns materialet? Bestämd plats Vad kan jag göra med materialet Visuella instruktioner Hur länge ska jag hålla på? Aktivitetsplanering Vad ska jag göra sedan? Dagsplanering/schema Välja? Visuellt presenterade alternativ Det finns inga generella svar på dessa frågor eftersom det är olika för varje individ. Det är viktigt att INDIVIDUALISERA utifrån varje individs utvecklingsnivå

När kan jag ha fritid/rast? Bilder olika dagsplaneringar

Var ska jag vara på min rast? Bilder avgränsade ytor

Vad kan jag göra med materialet? Bilder visuellla instruktioner

Hur länge ska jag hålla på? Bilder timstock, räknesystem, ”två låtar musik”

Vad ska jag göra sen? Bilder dagsplanering

Det är stressigt att behöva välja Personen kan behöva: Hjälp att göra val Slippa välja Tydliga alternativ Bild: Depositphotos

Hur kan vi lära personen att välja:

Vi kan använda Bilder på ritade bilder, photon, skriven text, bricka med föremål, föremål som används direkt i handen

Bedömning Mål-delmål Hjälpmedel Inlärning Utvärdering Bedömning är grunden till allt i pedagogiskt arbete. Vi måste ta reda på vem personen är, inte stoppa in hög/lågfungerande i fack. Vilka förmågor/svårigheter

Bedömning av aktiviteter Intresse På-väg färdighet Självständig Aktivitetens längd Avkopplande Fysiskt aktiv/stillsam Funktionell Egna önskemål Var personen fysiskt aktiv? Eller stod den bara och tittade på? Delaktighet? Hur mycket orkar man? Vilka färdigheter tar jag med mig? Självständig? Kunna koppla av, ta en paus Kan personen uttrycka egna önskemål? Social kommunikation?

MER KARTLÄGGNING/ BEDÖMNING Planerade – naturliga – spontana Välkända – nya Sitta stilla – röra på sig Innomhus – utomhus Enkelt – utmaningar Avkoppling – konsentration Hemma – I samhället

Erfarenheter av olika aktiviteter Färdigheter att klara av aktiviteter Vilka faktorer underlättar förmågan att fylla tiden med meningsfulla aktiviteter? Erfarenheter av olika aktiviteter Färdigheter att klara av aktiviteter Föreställningsförmåga Förmåga att välja Kommunikativa färdigheter Sociala färdigheter Tillfällen till fritidsaktiviteter Vilka erfarenheter-delaktig-titta först Vilka färdigheter har de? Små färdigheter-litet intresse Prova på för att veta om man gillar någonting eller inte. Föreställningsförmåga- svårt att veta om man gillar någonting om man aldrig har provat. Får de möjlighet att komma ut och prova på olika fritidsaktiviteter?

Stödfaktorer –Sysselsättning/Aktivitet • Tydlig början och slut • Organisera material och aktiviteter visuellt • Visa tiden konkret • Anpassa uppgiften utifrån utvecklingsnivå och färdigheter • Utgå från styrkor och intressen • Utvidga aktivitet/lek

Social aktivitet Göra Aktivitet Titta Säga Lyssna Personer med autism kan avsluta lego och börja med ett TV-spel. Allt detta klarar vanliga barn automatiskt. Ex vuxna: Fika stund. Fika tillsammans – hur går det till? Samtidigt sitta bredvid varandra förstå de outtalade reglerna ex varsågoda Turas om skicka brödet, småprata om vädret, svara på skicka mjölken etc Lyssna Kathleen Ann Quill

Sociala aktiviteter - autism Göra Säga Titta Utifrån autism ser det ut så här. Den största svårigheten är att göra allt detta samtidigt Först måste man kunna en del i taget dvs var och en för sig 1 Först klara att hantera föremål 2 Innan jag kan titta , imitera, vara nära, dela, turas om 3 Sedan kommunicera 4 och ta initiativ till kommunikation Lyssna K. Quill .

Enkla samspelsaktiviteter Strukturerade, tydlig början innehåll och slut Mindre material Involverar färre personer Kräver inte att man ska dela med sig, turas om eller vänta. Kräver inte att jag lyssna eller förstå verbalt språk Komplexa samspelsaktiviteter Kräver att jag kan vänta Kräver förmåga till turtagning Förmåga att följa gruppinstruktioner Oförutsägbarhet

Fysiska aktiviteter/ utomhus aktiviteter Varför? Forskning visar att fysiska aktivitet sänker stressnivån Bra för hälsan Få utlopp för sin energi Utveckla sin motorik Presentera olika sätt att röra sig på Variera de motoriska aktiviteterna Organisera aktiviteterna Skapa motivation att röra sig

Exempel på fysiska aktiviteter Jogga Simma Bowla Rida Åka skridskor/inlines Åka skidor Studs matta Stav gång

Är ett ritat samtal eller samspel mellan två eller flera personer Sociala berättelser En social berättelse förklarar varför Sociala manuskript Är en beskrivning på hur man kan göra Seriesamtal Är ett ritat samtal eller samspel mellan två eller flera personer På sidan www.specialpedagog.nu kan du hitta Birgitta Anderssons böcker gratis att ladda ner, där hon bland annat skriver om sociala berättelser

Ritprata ”När tålamodsburken rinner över” av Gunnel Lundkvist

Mer information: www.ucautism.se