Bara Bra Möten Ekot Surahammar 150129.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
FASER I ARBETSGRUPP.
Lösningsinriktad Pedagogik.
BILD
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Problemsnack eller bygga lösningar.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Läroplansträff Välkomna.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Askersunds kommun
Förskolan Ekot´s modell för
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Introduktion - pedagogisk
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Lärenergi När jag känner :
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Henrik Drakenberg & Jörgen Sandahl
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Gruppdynamik Susan A. Wheelan (2010): Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Integritet läroplansanalys.
Christina Nygren-Landgärds
Det är insidan som räknas!
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Linköpings universitet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Välkomna på föräldramöte
Engagemang i svenska företag enl. Gallup
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Konflikt och Konflikthantering Centralt innehåll: Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
Förbättra klubbkvalitet
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Varmt välkomna!! Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Träff 3.
Presentationens avskrift:

Bara Bra Möten Ekot Surahammar 150129

Uppbjudning 5 min Bjud upp eller bli uppbjuden med/av någon du inte har pratat med på länge. Diskutera vad dina tankar är kring arbetet just nu.

Vår vision är Bara Bra Möten Varför har vi en vision? Hur har vi jobbat med den? Vad har vi kommit fram till så här långt?

Vad har vi jobbat med tidigare? Pedagog – Pedagog Pedagog – Förälder Pedagog – Barn Vilka förutsättningar har vi för att nå Bara Bra Möten?

Olika forum: Syfte Ansvarig Måndagsmöte Dialog om pedagogiskt nuläge Ki Pedagogmöte Att utveckla verksamheten Maria & Linda Personalmöte Husmöte Information gällande verksamheten Köksmöte Ämnesområden Ämnesansvarig Handledning Att utveckla verksamheten (person & roll) Reflektion Pedagoger = Jag SKA-summering Dokumentation Ansvarig pedagog

Hur möts vi i dessa forum? Är det ok med debatt och diskussion om redan fattade beslut? Dialog: Alla lyssnar - alla delar med sig. Den goda lösningen i centrum. Ny förståelse och insikt skapas. 1+1=3 Diskussion: Fokus på detalj istället för helhet. Undvikande av konflikt sätts i centrum. Resulterar i ytliga kompromisser. 1-1 Debatt Fokus på att vinna samtalet. Individers/gruppers särintresse sätts i centrum. Högst röst, status eller bäst argument vinner. 1-0 Källa: KlarUtbildning/Anders Härdevik Osams: Olika uppfattningar, utan respekt, debatt Oense: Olika uppfattningar, med respekt, diskussion & dialog, leder till utveckling

Olika syn på tillvaron Harmonisyn Konfliktsyn Konflikter är något negativt, något dåligt Konflikter är onormalt Konflikter orsakas av bråkmakare Konflikter kan och bör undvikas Konflikter ska undertryckas och elimineras Förändring är inte positivt Konfliktsyn Konflikter mellan människor är naturligt Konflikter är normalt Konflikter är oundvikliga Konflikter är berikande Förändring kan vara positivt och utvecklande

Uppbjudning 5 min Bjud upp någon/bli uppbjuden med/av någon du inte pratat med på länge. Diskutera vad ni tycker att det innebär med Bara Bra möten mellan pedagoger.

Vi har aldrig tid… För att äga rätten att påtala tidsbrist måste jag veta… …att jag gjort vad jag kan för att själv skapa tid… …vad jag ska ha tiden till!

Pedagog Pedagog Pedagog Framgång Vad är framgång? Vad beror framgång på? Har vi nått framgång och hur vet vi isf det? Hur når vi framgång? Pedagog Pedagog Pedagog - - - Pedagog Förälder Barn

Gruppfaser 2 sätt att se på det… Stadie 1 Tillhörighet & Trygghet Medlemmarna är koncentrerade på den personliga tryggheten. De är rädda för att bli avvisade. De uttrycker ett behov av tydliga direktiv från ledaren. Interna konflikter är sällsynta. Stadie 2 Opposition & Konflikt Det uppstår konflikter kring värderingar. Missnöje med rollfördelning börjar dyka upp. Medlemmarna utmanar och ifrågasätter ledaren. Det bildas subgrupper vilka ses som hot mot gruppen av övriga. Stadie 3 Tillit & Struktur Det råder en markant ökad klarhet och konsensus om målen. Ledarens roll blir mindre styrande och mer konsultativ. Ökad tolerans för subgrupper. Tilliten ökar och samarbetet blir tydligare. Konflikter uppstår men hanteras effektivare. Stadie 4 Arbete & Produktivitet Medlemmarna delar teamets mål. Medlemmarna är medvetna om sina roller och har accepterat dem som sina. Delegering präglar ledarstilen. Teamet förväntar sig att varje medlem ska vara framgångsrik. Subgrupper är integrerade i helheten och erkänns/belönas. Teamet har effektiva strategier för konflikthantering. Vilken fas är vi i och hur går vi vidare till nästa?

Några avslutande frågor?