Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Advertisements

Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Kompetensförsörjning vid Uppsala universitet Förutsättningar De små stegens väg Exempel - lönebildning SUHF arbetsgivardag - 12 november 2013 Stina Nyström.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
Workshop i medarbetarsamtal för chefer med personalansvar inom Välfärd skola ht14.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Information till medarbetare inför Löneöversyn 2016 HR-staben, information medarb löneöversyn 2016.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Trygg hemma Hur går införandet? Chefsträff 5, Kiruna
Lönebildning inom friskolorna
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Riktlinjer för betygssättning
Iris Rosengren Larsson
Lönesättande samtal Resultat och prestation i fokus
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Kartkontroll och godkänd karta
Vi snackar lön!.
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Lönebildningsdagen 2018.
LOKAL LÖNEBILDNING.
Metod för utvecklings-arbete
Chefers erfarenheter av individuell lönesättning
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vision för rätt lön
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkomna!.
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Lönesamtal och bedömningsområden
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Lönesamtal och bedömningsområden
Bedömningsområden för teknisk och administrativ personal
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Presentationens avskrift:

Lönesamtal, lönesättande samtal och bedömningsområden Bilder att använda vid arbetsplatsmöten Reviderad 2017-09-05

Dialogerna Formella samtal Utvecklingssamtal Lönesamtal (prestationsbedömningssamtal) Uppföljande lönesamtal Lönesättande samtal (prestationsbedömning + dialog om ny lön) (Gäller Saco-medlemmar vid UFV, Universitetsbiblioteket, UU Innovation, NCK & Internrevisionen)

Utvecklingssamtalet Ett framåtsyftande samtal Ett samtal som fokuserar på utförda arbetsprestationer i förhållande till huvudsakliga arbetsuppgifter

Lönesamtalet Ett bakåtsyftande samtal som ska genomföras inför lönerevision Ett samtal som fokuserar på utförda arbetsprestationer i förhållande till huvudsakliga arbetsuppgifter Sammanvägd bedömning av arbetsprestationer under perioden Ett samtal som utgår från bedömningsområdena/ lönekriterierna

+ Lönesättande samtal Samma innehåll som i lönesamtalet Dialog om ny lön. Lönen bestäms direkt i samtal mellan chef och medarbetare. Den bästa förutsättningen för att säkerställa sambandet mellan medarbetarens prestation och lön. Poängtera att förberedelsen som chef gör inför ett lönesättande samtal är de samma som att förbereda sig inför ett lönesamtal med medarbetare som sedan följs av en förhandling med facket.

Syftet med lönesamtalet/ lönesättande samtalet Att som medarbetare får veta utgångspunkterna för den nya lönen Att som medarbetare få återkoppling på arbetsprestationer Att bidra till bättre förståelse för sambandet mellan mål – arbetsprestation – lön En medarbetare arbetar för hela lönen. Inte enbart för en löneökning. Lönesamtalet ska handla om en medarbetares totala arbetsprestation och totala lön och är ett tillfälle att ge återkoppling på arbetsresultatet i förhållande till de mål eller uppdrag verksamheten ska uppfylla. En medarbetare ska få information om på vilka grunder den nya lönen har förändrats och på vilket sätt medarbetaren kan påverka sin löneutveckling. Mål Uppdrag Arbets- prestation Lön

Lönesättande samtal – hur går det till? Tillfälle 1 Samtal om arbetsuppgifter och arbetsprestationer. Chefen motiverar sina bedömningar och presenterar medarbetarens nya lön. Tillfälle 2 Chef och medarbetare träffas på nytt efter skälig tid för eftertanke för att avsluta dialogen om ny lön. Skriftlig överenskommelse undertecknas när chef och medarbetare är överens. Endast chef och medarbetare är närvarande vid samtalet. Om det finns särskilda skäl, är det möjligt att genomföra samtalet via till exempel telefon eller videokonferens.   Utgångspunkten är att det lönesättande samtalet genomförs vid två olika tillfällen. Detta då det kan finnas skäl för en paus i samtalet som ger möjlighet till reflektion och tid för att rådgöra med personalavdelningen eller Saco-S-rådet. Syftet med samtalet är att chef och medarbetare ska komma överens om ny lön. Detta kan innebära att det kan finnas skäl för chef och medarbetare att träffas vid ytterligare tillfällen. Om chef och medarbetare är överens om att dialogen om ny lön kan avslutas vid tillfälle ett är det möjligt. Alla medlemmar i förbund inom Saco-S och som omfattas av lönerevision ska erbjudas lönesättande samtal. I de fall medarbetaren väljer att avstå från samtal beslutar arbetsgivaren om ny lön.

Om chef och medarbetare inte kommer överens Det lönesättande samtalet fortsätter i ett fyrpartssamtal chef medarbetare representant från personalavdelningen representant från Saco-S-rådet Personalavdelningens och Saco-S-rådets roll granska processen ge stöd i syfte att chef och medarbetare kommer överens

Bedömningsområden och lönekriterier Ledningen har beslutat om: Sex bedömningsområden för forskande och undervisande personal Fyra bedömningsområden för teknisk och administrativ Till varje bedömningsområde finns förslag till lönekriterier Varje institution/motsvarande ska definiera vilka lönekriterier som gäller för lönesättning Ledningen har beslutat om bedömningsområdena. För att skapa en bra process vid framtagandet av lönekriterier rekommenderas att detta görs i samverkan mellan chefer och medarbetare (eller medarbetarrepresentanter)

Syftet med bedömningsområden och lönekriterier Att spegla vägledande principer som bidrar till en god verksamhet och de krav som ställs på medarbetare Att ge stöd till chefer och medarbetare i lönesamtalet Att öka enhetlighet och minska utrymme för subjektiva tolkningar Kriterierna behöver fyllas med mening vid varje vetenskapsområde alternativt institution/enhet

Bedömningsområden för forskande och undervisande personal Prestationer som bidragit till universitetets verksamhet i sin helhet Prestationer som bidragit till en god arbets- och studiemiljö Prestationer inom forskning (inklusive handledning av doktorander och administration kopplat till forskningen) Prestationer inom undervisning (inklusive undervisning på forskarutbildning och administration kopplat till undervisningen) Prestationer inom samverkan med det omgivande samhället Prestationer i ledningsuppdrag och/eller administrativa uppdrag Lönekriterierna har reviderats inför lönerevisionen 2015. Revisionen innebär i sak inga större förändringar, revideringen har inneburit en omformulering av kriterier till bedömningsområden. Bedömningsområdena har ingen inbördes rangordning. För att markera vikten av helhetssyn och helhetsbedömning ligger de två bedömningsområdena som handlar om helhet (bidragit till universitetets verksamhet i sin helhet, bidragit till en god arbets- och studiemiljö) överst på listan.

Bedömningsområden för teknisk och administrativ personal Prestationer som bidragit till ett gott stöd till verksamheten Prestationer som bidragit till universitetets verksamhet i sin helhet Prestationer som bidragit till en god arbets- och studiemiljö Prestationer gällande ledningsuppdrag och/eller administrativa uppdrag

Nivåbeskrivningar vid bedömning Vid bedömning av arbetsprestationer kan följande nivåer användas: Personen utgör genom sina arbetsprestationer en förebild Personen utmärker sig genom sina arbetsprestationer positivt Personens arbetsprestationer är tillfredsställande Personens arbetsprestationer har brister/behöver utvecklas Syftet med en nivåbeskrivning är att underlätta bedömning av och dialog om arbetsprestation. Nivåerna kan utgöra en av utgångspunkterna för saklig motivering av ny lön.

Lönekriterier med fyra nivåer Personens arbetsprestationer har brister/behöver utvecklas: Medarbetaren brister i någon aspekt i vilja eller förmåga i relation till sitt uppdrag och/eller roll Beskriver en arbetsprestation som i någon aspekt behöver utvecklas för att uppnå förväntningarna Ett utgångsläge att utvecklas från

Lönekriterier med fyra nivåer Personens arbetsprestationer är tillfredsställande: Uppfyller förväntningarna Medarbetaren har erforderlig kunskap och förmåga och visar vilja till utveckling

Lönekriterier med fyra nivåer Personen utmärker sig genom sina arbetsprestationer positivt: Beskriver arbetsprestationer som ger mervärde till verksamheten Medarbetaren visar vilja och förmåga att prestera inom olika områden

Lönekriterier med fyra nivåer Personen utgör genom sina arbetsprestationer en förebild: Medarbetaren är en bärare av Uppsala universitets uppdrag och mål Uppfattas inom och utanför den egna arbetsplatsen som en positiv förebild

Användningen av utgångspunkter och nivåbeskrivningar Chef och medarbetare bör enbart fokusera på de utgångspunkter som bäst fångar upp arbetsuppgifter och krav i arbetet Beskrivningar bör användas för att skapa en helhetsbedömning av arbetsprestationer Beskrivningar kan utgöra ett stöd i dialogen mellan medarbetare och ansvarig chef

Att tänka på före lönesamtalet/lönesättande samtalet Har du fått tillräcklig information om förutsättningarna inför lönerevisionen? Förbered dig Tänk igenom vad du vill förmedla i samtalet kopplat till samtalets syfte Utvärdera helheten Har något förändrats sedan förra lönesamtalet? Hur bedömer du arbetsprestationen?

Om ni har olika uppfattningar om arbetsprestationen Det är okej att tycka olika Lyssna in varandra, försök förstå varandras olika perspektiv Tydlighet är viktigt för att båda parter ska kunna förstå varandra Era olika synpunkter bör framgå i en dokumentation från samtalet

När lönerevisionen är avslutad Besked om ny lön och uppföljande samtal för de som inte haft lönesättande samtal Chef informerar om ny lön – efter den lokala förhandlingen mellan arbetsgivaren och facket Medarbetare erbjuds ett uppföljande samtal med syfte att förklara den nya lönen - dialog om hela lönen, inte bara lönejusteringen

Kollektiva förhandlingar med Saco, Seko, OFR Tre olika lönesättningsmodeller Arbetsgivaren fastställer lön för oorganiserade Kollektiva förhandlingar med Saco, Seko, OFR Bedömning av prestation Lönesamtal Fastställande av ny lön Lönesättande samtal där ny lön fastställs (Gäller ca 400 Saco-medlemmar)