Flygbranschens årsmöte 26 september 2013 Staffan Widlert Generaldirektör
Pågående ICAO-konferens
Pågående ICAO-konferens FN-organ, 191 länder medlemmar Generalförsamlingen sammanträder vart tredje år Generalförsamlingen väljer ICAO:s råd bestående av 36 stater Sverige och nordiska länderna med sedan ICAO:s tillkomst 1944
Sveriges syn på aktuella frågor som tas upp under pågående ICAO-konferens Miljöfråga hetast - ”Market Based Measures” –åtgärder att minska utsläppen av koldioxid. EU – har ”stannat klockan” Febril aktivitet i ICAO, ännu ingen enighet, svåraste frågan. Enighet viktigt för Europa, realistisk tidtabell för globalt MBM-system till 2020 samt rimlig tillämpning av nationella och regionala MBM
ICAO Generalförsamlingen delar upp sig i olika kommittéer Executive Committée Miljöfrågor, luftfartsskydd, övergripande policyfrågor Technical Commission Tekniskt/operativa frågorna inklusive flygtrafiktjänst
Sveriges syn på aktuella frågor som tas upp under pågående ICAO-konferens Economic Commission Transportpolitiska frågor, bl.a. marknadstillträde, konkurrens passagerarrättigheter. Från europeisk sida är det angeläget att luftfarten inte bara liberaliseras och öppnas för konkurrens utan också att konkurrens ska ske på sunda villkor Legal Commission Mellanstatliga överenskommelser på lufträttsområdet – konventioner. Montrealkonventionen gäller ansvaret för skador när det gäller passagerare, frakt och gods. För närvarande arbetar ICAO med en revision av Tokyokonventionen från 1963 för att förbättra möjligheterna att lagföra och straffa ”unruly passengers”
Pågående ICAO-konferens Mer information om mötet finns på ICAO:s hemsida www.icao.int
Vad bör ingå i svensk luftfartspolitik?
Vad bör ingå i svensk luftfartspolitik?
Transportstyrelsens strategi för svensk luftfart Beredskap inför olika framtidsscenarier Tydliggöra förutsättningarna för att nå transportpolitiska målen Utgångspunkter: Luftfartens internationella beroende, behovet av internationellt samarbete, transportpolitiska beslut som fattas utanför Sverige Krympande luftfartsbransch Minskande ekonomiskt underlag för myndighetens verksamhet
Utrikestrafiken svarar för tillväxten
Svenska flygbolag tappar konkurrens-kraft Svenska flygbolags andel av antalet passagerare respektive år År Inrikes Utrikes 2005 100 % 40 % 2008 92 % 33 % 2011 82 % 28 %
Utveckling senaste decenniet Försämrad tillgänglighet och åtkomlighet Minskad lönsamhet Minskad återväxt på certifikatområdet Bolagen delar upp sin verksamhet i flera länder – tillsynen blir mer splittrad Lufttransporter i Sverige sker i större omfattning med luftfartyg som flyger med annan flagg än svensk
Framtida utveckling Fortsatt ”utflaggning” sannolik Färre bolag verksamma i Sverige Fortsatt konsolidering av marknaden Fortsatt försämrad tillgänglighet och åtkomlighet Teknisk utveckling skapar nya förutsättningar (obemannade luftfartyg, obemannade torn) Det behövs en kritisk massa som utgör basen för svensk luftfartsnäring för att svensk luftfart ska vara konkurrenskraftig
Förslag till strategi Främja konkurrens genom en mer effektiv marknadsbevakning och marknadstillsyn Gör Sverige mer attraktivt som registreringsland genom att se över stämpelskatten för inskrivning i inskrivningsregistret Skapa en effektiv och trygg finansiering i nya luftfartyg genom anslutning till Kapstadskonventionen Utveckla systemtillsyn, riskbaserad tillsyn och målstyrande regler Flexibel organisation anpassad efter omvärldens behov och förutsättningar
8 övergripande strategier för TS Vår verksamhet ska kännetecknas av helhetssyn genom en avvägning mellan samtliga transportpolitiska mål Vi ska stimulera en dynamisk transportmarknad och en väl fungerande konkurrens Vårt internationella arbete ska leda till genomslag för svenska ståndpunkter Vi ska skapa en enklare vardag för medborgare och näringsliv Vårt regelverk ska underlätta pågående teknikutveckling Vårt befintliga regelverk ska förenklas Vår tillsyn ska så långt som möjligt vara riskbaserad Vår verksamhet ska bedrivas kostnadseffektivt
Avgifter
Avgifterna inom luftfarten Vår utredning om små och medelstora företag pekade på problem att finansiera fullt ut med avgifter Kulturhistorisk verksamhet, medicinska dispenser, flygoperatörer och verkstäder inom luftfart pekades ut I budgetproppen öppnar regeringen för att frångå kravet på full kostnadstäckning inom vissa områden
Avgifterna inom luftfarten Hemställan till regeringen om avsteg Avsteg möjliggör subvention av avgifterna för flygoperatörer (JAR-OPS och Bruksflyg), verkstäder (underhållsverkstäder del 145, AUB, luftvärdighets- organisationer enligt Del M kapitel F och Del M kapitel G)
2018-12-28