Flygbranschens årsmöte 26 september 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Välkommen till seminariet En skattereform för ett nytt århundrade – Nu tar vi första stegen #skattereform.
Näringslivets perspektiv Miljömålsdagarna maj 2013, -Mer fart i miljöarbetet Inger Strömdahl, Ansvarig Miljö polices, Svenskt Näringsliv.
Utrikesdepartementet De tre mötena under 2015: Agendan integrerar flera multilaterala processer och organ Juli 2015 December 2015 Konferensen för utvecklingsfinansiering.
Handel i världen.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Våra tankar om ett nytt program Stödja innovationsprocesser - klusterinitiativ Stödja regionernas innovationsarbete.
Hur styrs Sverige?.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Värmlands län
Fossilbränslefritt Kronoberg
Informationsmöte VA till Varola
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
EASA-Kommittén, vad är det?
Länsgemensam ledning i samverkan
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
En plattform för samhällsekonomisk analys
IAAP Norden Susanna Laurin.
Skattereformer De mest skadliga skatterna behöver åtgärdas först
En kort presentation av Tillväxtverket
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
Arbetet med den nationella strategin för energieffektiviserande renovering EnergiPuls - 29 januari 2016.
AKTIVITETER RESULTAT EFFEKTER HÅLLBARHETS MÅL
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Utredningen om kommunal planering, del 2
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Healthy Workplaces for All Ages 2016/17
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER en handbok för idrotten
Regler för upphandling
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Näringslivsanalys Umeå kommun
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Cykel information Agneta Nordström
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Förändring för kvalitet och förnyelse
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Information om REGERINGSUPPDRAG luftrum 2040
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Regeringen Så styrs Sverige!.
Utredningen om ekologisk kompensation
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Sammanhållningspolitiken
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Hållbar utveckling måste vara
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Landsbygdskommittén.
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Presentationens avskrift:

Flygbranschens årsmöte 26 september 2013 Staffan Widlert Generaldirektör

Pågående ICAO-konferens

Pågående ICAO-konferens FN-organ, 191 länder medlemmar Generalförsamlingen sammanträder vart tredje år Generalförsamlingen väljer ICAO:s råd bestående av 36 stater Sverige och nordiska länderna med sedan ICAO:s tillkomst 1944

Sveriges syn på aktuella frågor som tas upp under pågående ICAO-konferens Miljöfråga hetast - ”Market Based Measures” –åtgärder att minska utsläppen av koldioxid. EU – har ”stannat klockan” Febril aktivitet i ICAO, ännu ingen enighet, svåraste frågan. Enighet viktigt för Europa, realistisk tidtabell för globalt MBM-system till 2020 samt rimlig tillämpning av nationella och regionala MBM

ICAO Generalförsamlingen delar upp sig i olika kommittéer Executive Committée Miljöfrågor, luftfartsskydd, övergripande policyfrågor Technical Commission Tekniskt/operativa frågorna inklusive flygtrafiktjänst

Sveriges syn på aktuella frågor som tas upp under pågående ICAO-konferens Economic Commission Transportpolitiska frågor, bl.a. marknadstillträde, konkurrens passagerarrättigheter. Från europeisk sida är det angeläget att luftfarten inte bara liberaliseras och öppnas för konkurrens utan också att konkurrens ska ske på sunda villkor Legal Commission Mellanstatliga överenskommelser på lufträttsområdet – konventioner. Montrealkonventionen gäller ansvaret för skador när det gäller passagerare, frakt och gods. För närvarande arbetar ICAO med en revision av Tokyokonventionen från 1963 för att förbättra möjligheterna att lagföra och straffa ”unruly passengers” 

Pågående ICAO-konferens Mer information om mötet finns på ICAO:s hemsida www.icao.int

Vad bör ingå i svensk luftfartspolitik?

Vad bör ingå i svensk luftfartspolitik?

Transportstyrelsens strategi för svensk luftfart Beredskap inför olika framtidsscenarier Tydliggöra förutsättningarna för att nå transportpolitiska målen Utgångspunkter: Luftfartens internationella beroende, behovet av internationellt samarbete, transportpolitiska beslut som fattas utanför Sverige Krympande luftfartsbransch Minskande ekonomiskt underlag för myndighetens verksamhet

Utrikestrafiken svarar för tillväxten

Svenska flygbolag tappar konkurrens-kraft Svenska flygbolags andel av antalet passagerare respektive år År Inrikes Utrikes 2005 100 % 40 % 2008 92 % 33 % 2011 82 % 28 %

Utveckling senaste decenniet Försämrad tillgänglighet och åtkomlighet Minskad lönsamhet Minskad återväxt på certifikatområdet Bolagen delar upp sin verksamhet i flera länder – tillsynen blir mer splittrad Lufttransporter i Sverige sker i större omfattning med luftfartyg som flyger med annan flagg än svensk

Framtida utveckling Fortsatt ”utflaggning” sannolik Färre bolag verksamma i Sverige Fortsatt konsolidering av marknaden Fortsatt försämrad tillgänglighet och åtkomlighet Teknisk utveckling skapar nya förutsättningar (obemannade luftfartyg, obemannade torn) Det behövs en kritisk massa som utgör basen för svensk luftfartsnäring för att svensk luftfart ska vara konkurrenskraftig

Förslag till strategi Främja konkurrens genom en mer effektiv marknadsbevakning och marknadstillsyn Gör Sverige mer attraktivt som registreringsland genom att se över stämpelskatten för inskrivning i inskrivningsregistret Skapa en effektiv och trygg finansiering i nya luftfartyg genom anslutning till Kapstadskonventionen Utveckla systemtillsyn, riskbaserad tillsyn och målstyrande regler Flexibel organisation anpassad efter omvärldens behov och förutsättningar

8 övergripande strategier för TS Vår verksamhet ska kännetecknas av helhetssyn genom en avvägning mellan samtliga transportpolitiska mål Vi ska stimulera en dynamisk transportmarknad och en väl fungerande konkurrens Vårt internationella arbete ska leda till genomslag för svenska ståndpunkter Vi ska skapa en enklare vardag för medborgare och näringsliv Vårt regelverk ska underlätta pågående teknikutveckling Vårt befintliga regelverk ska förenklas Vår tillsyn ska så långt som möjligt vara riskbaserad Vår verksamhet ska bedrivas kostnadseffektivt

Avgifter

Avgifterna inom luftfarten Vår utredning om små och medelstora företag pekade på problem att finansiera fullt ut med avgifter Kulturhistorisk verksamhet, medicinska dispenser, flygoperatörer och verkstäder inom luftfart pekades ut I budgetproppen öppnar regeringen för att frångå kravet på full kostnadstäckning inom vissa områden

Avgifterna inom luftfarten Hemställan till regeringen om avsteg Avsteg möjliggör subvention av avgifterna för flygoperatörer (JAR-OPS och Bruksflyg), verkstäder (underhållsverkstäder del 145, AUB, luftvärdighets- organisationer enligt Del M kapitel F och Del M kapitel G)

2018-12-28