Utvärderingssystem 2015- 2018-12-27
Innehåll Våra riktlinjer Modell Metod Utvecklingsidéer Processen 2018-12-27
Utvärderingssystemets syfte Kontrollera att all högre utbildning har hög kvalitet Bidra till utvecklingen av högre utbildning i Sverige Ge underlag till presumtiva studenters val av utbildning 2018-12-27
Princip för UKÄs utvärderingar - Propositionen och förordningen Resultat Om och hur väl utbildningen säkerställer att studenterna uppnår målen i förordningen Kvalitet i utbildningar 2018-12-27
Principer för reviderat system Resultat och måluppfyllelse Underlag för kvalitetsbaserad resurstilldelning Arbetsmarknadsperspektiv beaktas Studentperspektivet beaktas Kvalitetsutvecklande moment och främjande av diversifiering Internationell legitimitet 2018-12-27
”Utvecklingsarbetets principer” Bygger på erfarenheter Förenkla och förtydliga Förbättra och utveckla 2018-12-27
UKÄ HL HF Regeringen Lärosätena ENQA propositionen instruktion Studenter Arbetslivs.repr. ENQA propositionen instruktion autonomin inflytande utvecklingsförslag arbetsbelastning ESG inflytande utvecklings förslag inflytande utvecklingsförslag 2018-12-27
Utvecklingsidéer Utökat underlag Utvärderingsfrågor Utbildningsmiljö Resurstilldelningen i särskild ordning Mer omfattande yttranden 2018-12-27
Studenternas måluppfyllelse Modell Utbildningens kvalitet Intern kvalitetssäkring Arbetslivsrelevans Upplägg Lärarresurs Studenternas måluppfyllelse Utbildningen säkrar studenternas måluppfyllelse 2018-12-27
Metod SV utökat underlag Utvärderings Målen SA frågor Intervjuer Bedömning Utbildningsmiljö Utökat Yttrande Målen Utvärderings frågor SA Intervjuer 2018-12-27
Utvärderingsfrågor Vad: Utgår från målen i högskoleförordningen Nära knutna till examensmålen Varför: Förtydliga och motsvara utbildningar Förenkla utvärderingsprocessen ”många överlappande delmål och mångordiga kriterier” Hur: Utvärderingsfrågorna kända i förväg Yrkesexamina, konstnärliga specifika frågor Andemeningen, slippa överlappning, vissa delar av målen har viktats ner 2018-12-27
Utbildningsmiljö Vad: Självvärderingen skrivs på aggregerad nivå (beslut fortfarande per examina) Varför: Förenkla utvärderingsprocessen – SV på rätt nivå Mer holistisk syn Relevant feedback till institutioner, presumtiva studenter ”Resultat av utvärderingen måste kunna analyseras” ”Fler underlag och anpassas till olika områdenas särart” ”Hård skala – bristande på ett mål” Hur: Utgångsläget är att lärosätena definierar miljö Ta hänsyn till att grupperingar ser olika ut Utmaningar: olika definitioner på huvudområde 2018-12-27
Extra resurstilldelning Bedömning av mycket hög kvalitet i särskild ordning med fokus på utbildningens mervärde och orientering mot omgivande samhälle Parametrar: a) Studentperspektivet/studentstöd b) Samverkan med omvärlden och andra arbetslivsaspekter c) Intern kvalitetssäkring Väga in kvalitéerna i en hel miljö 2018-12-27
Arbetets process 2014 Materialinsamling Produktion Implementering Utgångs punkt Materialinsamling och bearbetning Produktion (Förslag juni?) Implementering (Pilotprojekt) Revidering 2018-12-27
Externa möten under våren 2014 2 x Dialogseminarium, SFS, Arbetslivsrepr. SUHF, SULF Referensgruppsmöten, 1ggr i månaden Vetenskapliga rådet Fokusgrupper med fd. bedömare Intervjuer med koordinatorer och samordnare Intervjuer med personer som skrivit självvärdering Externt stöd/workshops – utvärderingsfrågor och självvärdering Erfarenhetsutbyte med NVAO Deltagande på seminarier och konferenser 2018-12-27