ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Advertisements

Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Samhällsekonomiska kalkyler NVF-seminarieserie om samfunnsøkonomiske vurderinger og beslutningsprosesser. Hur gör man i dag? Seminar i Norge 13. og 14.
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Inventeringar och kunskapsuppbyggnad Lona-träff i Göteborg 23 september 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Målbild Tåg 2035 – tre delar Samrådsunderlag tio punkter huvudrapportsju underlagsrapporter Målbild Tåg 2035.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Fossilbränslefritt Kronoberg
Utveckling hittills och framöver
Länsgemensam ledning i samverkan
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En plattform för samhällsekonomisk analys
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En kort presentation av Tillväxtverket
Arbetet med den nationella strategin för energieffektiviserande renovering EnergiPuls - 29 januari 2016.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
På gång om Frisk luft målet.
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Utredningen om kommunal planering, del 2
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
SKL Trygghet & säkerhet
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län
Vilken planeringsprocess?
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Miljövinster med cykling
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Åtgärdswebben.
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Cykel information Agneta Nordström
Ledningens miljögenomgång
Lärares planeringsarbete!
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Nationell Patient Översikt
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Nya hastighetsgränser
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Nästa steg regionkalmar.se.
Möjligheter till finansiering?
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Klimatgasutsläpp från Svenskt jordbruk 2009
Hållbar utveckling måste vara
Kulturskolornas strategidokument
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Landsbygdskommittén.
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.

Bakgrund 1990-talet – Sampers/Samkalk – modell för samhällsekonomisk kalkyl av investering i infrastruktur för väg- eller järnvägstrafik ASEK-gruppen – Arbetsgruppen för samhälls-ekonomiska kalkylvärden och –principer SIKA – ansvar för modellutveckling och ASEK-arbetet Myndighetsövergripande grupp – Vägverket, Banverket, Rikstrafiken, Sjöfartsverket, Luftfartsstyrelsen, samt Naturvårdsverket och Vinnova

ASEK-arbetet på SIKAs tid ASEK-rapporten – rekommenderade kalkylprinciper och kalkylvärden Underlag för beslut i Verksforum (generaldirektörer för deltagande myndigheter). Beslutsdokument – inte pedagogisk dokument Översyn av rekommendationer vart 4:e år Baseras på underlag från forskare och utredare ASEKs vetenskapliga råd – granskning av ASEKs förslag till rekommendationer

Nuvarande ASEK – del av Trafikverket Trafikverket ansvarar för ASEK-arbetet - fattar beslut om analysmetoder och kalkylvärden och publicerar ASEK-rapporten Intern arbetsgrupp samt myndighetsövergripande samrådsgrupp (Trafikverket, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Naturvårdsverket, Vinnova, Energimyndigheten, Stockholms läns landsting (SL)) Ny planeringsprocess – möjlighet till årliga justeringar av modeller och kalkylvärden

ASEK-rapporten – endast digital version, på Trafikverkets hemsida: www ASEK-rapporten – endast digital version, på Trafikverkets hemsida: www.trafikerket.se/ASEK Trafikverkets tredje (ASEK 5.2), men den totalt 7:e i ordningen. Verktyg för planering och utvärdering. Bidrar till analysers jämförbarhet - över tiden, över trafikslag, över problemområden, över regioner. Informations- och kunskapsbank och styrinstrument för forskning och utveckling av samhällsekonomi inom transportsektorn

Vilka effekter har kalkylvärden i ASEK? Tidsvärden, inklusive värdering av förseningar och trängsel Olyckskostnader för vägtrafik och delvis järnväg Luftföroreningar från avgaser och utsläpp av koldioxid p g a fossila bränslen (dock endast vissa effekter av luftföroreningar) Buller (men sjöfart och flyg schablonvärderade) Fordonskostnader och Trafikeringskostnader Diskonteringsränta Skattefaktor

Vilka effekter har inte kalkylvärden i ASEK? Intrång i värdefulla natur- eller kulturmiljöer Effekter av avgaser på naturmiljö och ekosystem - värderas inte med skadekostnad utan härlett från politiska mål Värdering av trafiksäkerhet till sjöss och för flyg Miljöeffekter av sjöfart för vatten och vattenmiljöer Indirekta effekter på andra marknader är transportmarknaden (WEI, vittomfattande effekter)

Fördelar med ASEK-arbetet Samordning och anpassning av kunskap mellan vetenskap/teori och empiri/praktik. Värderingar och principer hanteras i ett samman-hang. Bättre än ren expertgrupp. Gemensamma värden och kalkylförutsättningar gör olika analyser jämförbara. Transparens – lätt att kolla vilka underliggande värderingar och förutsättningar som våra kalkyler bygger på

Nackdelar och svårigheter med ASEK-arbetet Samhällsekonomiska värden ofta situations-beroende (alternativkostnader) - Schablonvärden och standardiserade kalkyler ej optimalt Kalkylvärdena uppdateras men revideras inte så ofta (ASEK har värden från 1990-talet) Spänner över oerhört stort kunskapsfält – svårt för ASEK-gruppen att ha överblick över alla problemområden ASEK-värdena har mer tonvikt på väg/järnväg än på sjöfart/luftfart, och mer tonvikt på tidsvärdering än på trafiksäkerhet och miljö.

Utmaningar för ASEK-arbetet Göra om ASEK-rapporten till ett pedagogiskt dokument där kalkylvärdena sätts in i ett sammanhang. Bredda ASEK-arbetet - Ta fram kalkylvärden som Transportstyrelsen och Sjöfartsverket Bredda ASEK-arbetet – inte bara kalkyler för infrastrukturinvesteringar – även principer och kalkylvärden för andra typer av åtgärder