Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Hur länge har vi haft vi regler?
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Hållbar upphandling i hälso- och sjukvården - Så arbetar vi i Blekinge
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Kommunförbundet Skåne Nätverksträff för upphandlare 25/ Daniel Moius
Upphandling Ystad-Österlenregionen
Ett processinriktat arbetssätt
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Upphandling av stöd till bredband
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Upphandlingsutredningens slutbetänkande och aktuella domar Frukostmöte den 18 sept 2013 i Malmö Erik Backlund Juridik AB 1.
Oktoberrapport Oktoberrapport
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Idéburet Offentligt Partnerskap
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
GIS-samverkan Södertörn
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
Upphandlingssamverkan mellan Falun, Borlänge, Ludvika, Gagnef, Säter och Hedemora kommuner Våra ramavtal ger goda affärer UhC-dagen 2015 i Borlänge.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Beslut i kommunfullmäktige
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Heby kommuns kvalitetspolicy
Malin Forssell, Karolina Henningsson
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Omställningen av hälso- och sjukvården
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Vad innebär regionbildningen?
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
SOI Mitt onsdag den 18 september 2018
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Utbildning till Diplomerad beställare
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Välkomna till UhC-dagen 2015
Presentationens avskrift:

Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter Upphandlingssamverkan mellan Falun, Borlänge, Ludvika, Gagnef, Säter och Hedemora kommuner Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter UhC-dagen 2015 i Borlänge

Om UpphandlingsCenter - Samarbete över kommungränserna

Om UpphandlingsCenter Vårt uppdrag Samverkande kommuner … genomför samordnade upphandlingar, kvalitetssäkring och avtalsuppföljning. … hantera ca 300 upphandlingsprojekt/ uppdrag per år. … upphandlar årligen för mellan 2-3 miljarder kronor. … har 15 medarbetare i fyra olika team och verksamhet i sex kommuner. … Affärsnytta och hållbara offentliga affärer. Vår organisation

Hur går det för oss? Några nyckeltal 2014 Upphandlingar/uppdrag UhC har gett möjlighet att lämna in anbud i 162 st upphandlingar (2013 81 st). Anbud I snitt 3,5 anbud per upphandling (2013 3,0, snitt Dalarna 4,0 anbud). Överprövningar 16 överprövningar vilket motsvarar andel 9,8 % (2013 6,2 %, snitt Dalarna 8,4 %). Nöjd kund 84 % av kunderna är nöjda/ganska nöjda -162 svarande (2013 84 % - 60 svarande). Avtal i avtalsdatabas Totalt 720 avtal via UhC avtalsdatabas som gäller för sex kommuner.

Förutsättningar och nuläge Mer och mer… Ökad efterfrågan Ökad ambition Politiska mål Ökade krav Ökade krav på unikitet i det generella Expanderat uppdrag Klimatet mellan köpare och säljare har hårdnat

Samverkande kommuners Visioner ”Sveriges trevligaste stad” ”Ett större Falun” ”Mötesplats mitt i Dalarna” ”Framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun” ”Säter präglas av framtidstro. I Säter känner medborgarna trygghet och livskvalitet. Säter har 2030 12 000 invånare” ”En bygd med framtidstro, där människor och näringsliv utvecklas” Vision (förslag) ”UpphandlingsCenter ska vara en ledande upphandlingsorganisation inom offentlig sektor.”

Våra intressenter olika perspektiv/utmaningar Gemensam nämnd för upphandlingssamverkan (GNU) Styr UhC verksamhet. Politiska mål och samhällsutmaningar. Samrådsgrupp för UhC Samordna gemensamma frågor för implementering och utveckling. Samråd om prioriteringar. Instans före GNU. Lokala upphandlingsgrupper En arena för att informera, diskutera och utveckla upphandling och avtalsuppföljning i verksamheten. Referensgrupper i upphandling och UhC Produktion av upphandling. Att paketera och leverera avtal.

- Från mål till genomförande Sammanfattning - Från mål till genomförande

- Vi gillar kunder som ställer krav Vårt uppdrag och mål - Vi gillar kunder som ställer krav

Våra tjänster Samordnade upphandlingar Upphandlingar Direktupphandlingar Avrop/förnyad konkurrensutsättning Rådgivning och stöd i upphandlingsfrågor Kvalitetssäkring (undantag) Avtalsuppföljning Utveckling och utredning Utbildning

Våra mål och samhällsutmaningar Det finns ett antal utpekade målområden enligt vårt samarbetsavtal och upphandlingspolicy, med upphandling som verktyg. Ekonomisk hållbarhet (kostnadseffektiva upphandlingar) Social hållbarhet (relevanta sociala och etiska krav) Ekologisk hållbarhet (relevanta miljökrav) Hållbar tillväxt (en regional tillväxt och hänsyn till små och medelstora företag) Löser vi våra utmaningar genom att göra som vi alltid har gjort?

Färdriktningen och drivkrafter Upphandlingsformer Uppdragsformer Ersättningsformer Verktyg för effektiv konkurrens Verktyg för effektiv ansvarsfördelning Verktyg för effektiv drivkraft Samverkansformer Beskrivningsformer Utvärderingsformer Verktyg för effektivt samarbete Tjänstens utförande, egenskaper (funktion) Metod och kriterier. Våga värdera kvalitet.

Sammanfattningsvis Affärsnytta Dialog i upphandling ska stärkas Socialt hållbara offentliga affärer Upphandling tar tid och kräver resurser Regelverk styr upphandlingsarbetet och bygger på samarbete Vi är kommunernas affärsstöd och grindvakt

Tack för visat intresse! Kontakta oss UpphandlingsCenter Folkets Hus Carlavägen 24 771 30 Ludvika Telefon: 0240-860 00 E-post: uhc@ludvika.se Öppettider: 07.30-12.15 och 13.00 – 16.15. Se vår hemsida www.upphandlingscenterfbr.se