Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter Upphandlingssamverkan mellan Falun, Borlänge, Ludvika, Gagnef, Säter och Hedemora kommuner Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter UhC-dagen 2015 i Borlänge
Om UpphandlingsCenter - Samarbete över kommungränserna
Om UpphandlingsCenter Vårt uppdrag Samverkande kommuner … genomför samordnade upphandlingar, kvalitetssäkring och avtalsuppföljning. … hantera ca 300 upphandlingsprojekt/ uppdrag per år. … upphandlar årligen för mellan 2-3 miljarder kronor. … har 15 medarbetare i fyra olika team och verksamhet i sex kommuner. … Affärsnytta och hållbara offentliga affärer. Vår organisation
Hur går det för oss? Några nyckeltal 2014 Upphandlingar/uppdrag UhC har gett möjlighet att lämna in anbud i 162 st upphandlingar (2013 81 st). Anbud I snitt 3,5 anbud per upphandling (2013 3,0, snitt Dalarna 4,0 anbud). Överprövningar 16 överprövningar vilket motsvarar andel 9,8 % (2013 6,2 %, snitt Dalarna 8,4 %). Nöjd kund 84 % av kunderna är nöjda/ganska nöjda -162 svarande (2013 84 % - 60 svarande). Avtal i avtalsdatabas Totalt 720 avtal via UhC avtalsdatabas som gäller för sex kommuner.
Förutsättningar och nuläge Mer och mer… Ökad efterfrågan Ökad ambition Politiska mål Ökade krav Ökade krav på unikitet i det generella Expanderat uppdrag Klimatet mellan köpare och säljare har hårdnat
Samverkande kommuners Visioner ”Sveriges trevligaste stad” ”Ett större Falun” ”Mötesplats mitt i Dalarna” ”Framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun” ”Säter präglas av framtidstro. I Säter känner medborgarna trygghet och livskvalitet. Säter har 2030 12 000 invånare” ”En bygd med framtidstro, där människor och näringsliv utvecklas” Vision (förslag) ”UpphandlingsCenter ska vara en ledande upphandlingsorganisation inom offentlig sektor.”
Våra intressenter olika perspektiv/utmaningar Gemensam nämnd för upphandlingssamverkan (GNU) Styr UhC verksamhet. Politiska mål och samhällsutmaningar. Samrådsgrupp för UhC Samordna gemensamma frågor för implementering och utveckling. Samråd om prioriteringar. Instans före GNU. Lokala upphandlingsgrupper En arena för att informera, diskutera och utveckla upphandling och avtalsuppföljning i verksamheten. Referensgrupper i upphandling och UhC Produktion av upphandling. Att paketera och leverera avtal.
- Från mål till genomförande Sammanfattning - Från mål till genomförande
- Vi gillar kunder som ställer krav Vårt uppdrag och mål - Vi gillar kunder som ställer krav
Våra tjänster Samordnade upphandlingar Upphandlingar Direktupphandlingar Avrop/förnyad konkurrensutsättning Rådgivning och stöd i upphandlingsfrågor Kvalitetssäkring (undantag) Avtalsuppföljning Utveckling och utredning Utbildning
Våra mål och samhällsutmaningar Det finns ett antal utpekade målområden enligt vårt samarbetsavtal och upphandlingspolicy, med upphandling som verktyg. Ekonomisk hållbarhet (kostnadseffektiva upphandlingar) Social hållbarhet (relevanta sociala och etiska krav) Ekologisk hållbarhet (relevanta miljökrav) Hållbar tillväxt (en regional tillväxt och hänsyn till små och medelstora företag) Löser vi våra utmaningar genom att göra som vi alltid har gjort?
Färdriktningen och drivkrafter Upphandlingsformer Uppdragsformer Ersättningsformer Verktyg för effektiv konkurrens Verktyg för effektiv ansvarsfördelning Verktyg för effektiv drivkraft Samverkansformer Beskrivningsformer Utvärderingsformer Verktyg för effektivt samarbete Tjänstens utförande, egenskaper (funktion) Metod och kriterier. Våga värdera kvalitet.
Sammanfattningsvis Affärsnytta Dialog i upphandling ska stärkas Socialt hållbara offentliga affärer Upphandling tar tid och kräver resurser Regelverk styr upphandlingsarbetet och bygger på samarbete Vi är kommunernas affärsstöd och grindvakt
Tack för visat intresse! Kontakta oss UpphandlingsCenter Folkets Hus Carlavägen 24 771 30 Ludvika Telefon: 0240-860 00 E-post: uhc@ludvika.se Öppettider: 07.30-12.15 och 13.00 – 16.15. Se vår hemsida www.upphandlingscenterfbr.se