Syncentralen, Region Norrbotten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barnteamet på Syncentralen Halland
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Valet görs Jan-Feb Vilka meritvärde-betygspoäng hade de detta året? Info om alla programmen.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
Att lita på vår egen förmåga. Att tro att allt är möjligt så länge vi gör det tillsammans. Att planera för framtiden men leva i nuet. Att bry oss om oss.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland. Från 1 januari 2010 nya bestämmelser i 2g§ HSL om information, råd och stöd när barn under 18 år är anhöriga.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Föräldramöte BHC U12/U13 (Team -04/-05)
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Utbildning personlyftar. Upplägg Teoridel Praktiska stationer med lyft (smågrupper) Teoretiskt prov Lyft upp från golv med personlyft (helgrupp) Genomgång.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Barn och ungdomars utveckling
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
En snabbkurs i orientering
Informationsmöte VA till Varola
Människokännedom.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Föräldramöte Hägglunds F07/08
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Föräldramöte 20 november 2016
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 10 min)
Funktionsskillnader Tommy Hagström begripsam.com.
Törnekviors förskola Januari 2018.
Barn- och ungdomsidrott
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – MOTTAGNINGAR 1
Stimulerande butiksmiljö
Elev- och Föräldraenkät
Dagstidningen som taltidning
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Föräldramöte Fredrik fihn | linda helgesson | anders NÄS | ANNA JOHANSSON | mikael bergeby.
Tankar om lärplattan i förskolan
Klassmöte Språkval i åk 6
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
FRÅN SKOLA TILL ARBETE.
Flyktingersättningarna har ökat med 147 procent.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
SAY CHEESE!.
Hörsel och Syn LD Hjälpmedel
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Systematiskt kvalitetsarbete
Alla kan läsa och hör sen!
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Föräldrarmöte P07 Säsong 2016
Inkluderande arbetsliv
Primärvårdens hälsoenhet
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Skolsamverkan - Göteborg.
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Dylan Selway.
Presentationens avskrift:

Syncentralen, Region Norrbotten

Vi på Syncentralen Vi arbetar i team: Vuxenteam Barnteam Dövblindteam

Barn/ungdomar i Norrbotten Ca 85 barn och ungdomar med synnedsättning är aktuella vid Syncentralen i Norrbotten, av dessa har ca 1/3 CVI/hjärnsynskada.

Remiss till Syncentralen: Syn på långt håll lika med 0,3 eller sämre på bästa ögat Synfältsbortfall som stör dagliga aktiviteter Ögonsjukdom med annan synpåverkan Diagnostiserad CVI / hjärnsynskada

Insatser av syncentralens barnteam Remissgenomgång Kartläggning / habiliteringsplan (barn, ungdomar) Information/råd om synnedsättningens konsekvenser Hjälpmedel Miljöanpassningar i hemmet Kurs-/gruppverksamhet (behovsanpassade till diagnos och barnens olika behov) Förskola / skolbesök

Samverkan Ögonmottagning Barn och ungdomshabiliteringen Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) Kommunens synkontaktperson Parasport f d Norrbottens handikappidrottsförbund ex, prova på idrott Patientföreningar

Stöd till föräldrar Information och råd kring synnedsättningens konsekvenser Introduktion av förskrivna hjälpmedel Vid behov förskole-/skolbesök, nätverksmöten Delta i samarbetsplaner tillsammans med barn och ungdomshabilitering

Personliga hjälpmedel till barn/elever i följande skolformer Förskola Grundskola Gymnasieskola Särskola Statlig och kommunal vuxenutbildning Högskola och universitet

Hjälpmedel Individuellt utprovade hjälpmedel till hem och förskola/skola Ett lån Försäkringar Information till rektor om personliga hjälpmedel

Synhjälpmedel för hem och skola Glasögon

Förstoringshjälpmedel

Bokstöd

Namnteckningsram

Läs-TV, avståndskamera och rörlig bildskärmsarm

Elektroniskt förstoringsglas

med eller utan fickminne Talbokspelare, med eller utan fickminne 16

Appar i mobiltelefon och surfplatta

Appen Legimus

Anpassningar till dator Förstärkta inställningar Förstoringsprogram Talsyntes Förstorande tangentbordsdekaler Punkttangentbord och punktdisplay

Orientering / förflyttning

Nya miljöer Genomgång av miljön tillsammans med barnet Träna att gå nya vägar Ge barnet tid

Precane

Vita käppar

Ledfyr med sändare Vit käpp

Miljöanpassningar HEMMET: Syncentralen intygar bestående synnedsättning och behov av bostadsanpassning ang belysning, färgsättning etc FÖRSKOLA/ SKOLA: Syncentralen kan ge generella synpunkter på anpassningar utifrån det enskilda barnets behov

Anpassa i miljön God allmänbelysning, ej bländande Skärma av solljuset ex med persienn, markis

Barnets placering Fasta platser Barnet bör sitta med ryggen mot fönster för att undvika bländning Kan behöva sitta nära Kan behöva titta nära

Material Undvik röriga underlag Tydliga och ”rena” bilder med god kontrast och klara färger. Vitt papper kan vara bländande Ej för små bilder Matt plast vid inplastning Var sak på sin plats

Att tänka på vid färgsättning och uppmärkning både inom- och utomhus Bra och dålig kontrast Att tänka på vid färgsättning och uppmärkning både inom- och utomhus

Ledstråk Orienteringspunkt

www.norrbotten.se, NLL+, Synnedsättning/Blind För förskolor och skolor Allmänna tips Belysning Dator och lathundar Flexiboard i förskola Råd om möblering och placering Skolarbetsplats bärbar för punktläsare Skolarbetsplats stationär för synsvag elev Specialpedagogiska skolmyndigheten Syncentralen Taktila bilder i förskolan Skolarbetsplats bärbar för synsvag elev Uppmärkning

Kontaktuppgifter Hemsida: www.norrbotten.se/syncentralen Tel: 0920 - 28 40 50 (reception) syncentralen@norrbotten.se 0920 - 28 20 00 (växel Synderby sjukhus) Adress: Robertsviksgatan 9, Plan 3 971 89 Luleå Plats: Stadsvikens hälsocentral, Plan 3 Regionhuset

Tack för oss!