UPV Upphandlingsgruppen Handla klokt 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Dagens program Vilka är vi och vad gör vi Om upphandling Inköpsansvariga Var information Nya statliga och lokala avtal 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Organisation 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Vårt uppdrag Ge stöd och service vid upphandling Tillgodose ledningens krav på kvalitetssäkring av upphandlingar Få leverantörer att uppfatta LU som en professionell upphandlare och avtalspart Vara Ert första alternativ 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Upphandlingsgruppen vid Sekretariatet för utrednings- och projektverksamhet (UPV) Vad har vi att erbjuda Er? Professionell service kring upphandling. Avtal Centrala statliga ramavtal Lokala ramavtal Upphandling Råd och stöd (konsulting) Projektansvar Information och utbilding Resor Information och utbildning Avtal Förklara vad ramavtalen är för ngt. Olika myndigheter vägverk, Rikspolisstyrelsen etc gör ramavtal för staten efter ÖK med Statskontoret (tidigare kammarkollegiet). Vi gör avtal vid LU. Resor 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Relevanta lagar Lagen om offentlig upphandling Lagen om ingripande mot otillbörligt beteende avseende offentlig upphandling Sekretesslagen Övriga lagar, EG-direktiv och allmänna rättsprinciper Kunskapskrav Personal som handlägger upphandlingsärenden berörs av och behöver ha grundläggande kunskaper om: Interna regelverk: Policys och föreskrifter Lagar: Lagen om offentlig upphandling, Sekretesslagen, Förvaltningslagen, Köplagen, Avtalslagen m fl Allmänna rättsprinciper: Icke-diskriminering, likabehandling, transparens och öppenhet och ömsesidigt erkännande Sekretesslagens viktigaste lagrum: 1:6 om vilka som omfattas, 6:2 om skydd för det allmänna, 8:2 om skydd för enskilda och 14:7 om skyldighet att lämna information i vissa fall (fackliga ombud ex) Brottsbalkens regler om mutor och bestickning. Avtalslagen. Köplagen. Förvaltningslagen. Innehåller handlingsföreskrifter för myndigheter, bland annat beskriver lagen när anbud skall anses ha inkommit till Lunds universitet (10§). Naturligtvis styrs upphandlingsprocessen även av allmänna rättsprinciper samt vissa EG-rättsliga principer såsom Icke-diskriminering, Likabehandling, Transparens och öppenhet, Proportionalitet, Ömsesidigt erkännande 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Inköpsansvariga Föreskrifter Regelverk Utbildning Föreskrifter från Rektor till upphandlngspolicy. Inköpsansvarig Prefekt/motsv eller den som utses i sitt ställe. Skall vara registrerat i Lucat. Översiktlig utbildning. Utbildning i bl a vad ramavtal är och varför vi skall använda dessa. Krav på offentlig anskaffning. Var finner man information och var tar man kontakt vid frågeställningar. Hur gör man anskaffning. 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
Professionell upphandling Affärsmässighet Konkurrens Objektivitet Mot bakgrund att allt blir mer komplext både regelmässigt och upphandlingsinnehållsmässigt kan vi leva upp till dessa fundamentala begrepp om vi samtidigt skall klara tidskonkurrensen? Fordras nya arbetssätt, nya rutier och nya verktyg. 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Beloppsgränser Direktupphandling Varor 0-75 tkr Tjänster 0-110 tkr Förenklad upphandling Från 75 resp 110 till 1,4 miljoner Över tröskelvärdet 1,4 milj kronor 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Varför ramavtal? Rationellt Jämför processer för upphandling – avrop Lägre kostnader Priser Sparar tid Resultat Upphandlingsmässigt Samla större kvantiteter Kvalificerat innehåll Bättre avtal över tiden Kvalitetsmässigt rätt Överblick med statistik etc Verksamhetsmässigt Göra rätt saker Snabbt kunna erhålla produkter till fördelaktiga priser 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
Nackdelar med ramavtal? ”- Går alltid att hitta lägre pris.” Suboptimering, ser bara till egen budget. ”- Måste kontrollera om avtal finns.” ”- Varför måste jag byta leverantör?” Nya rutiner Ev begränsat sortiment Olika leverantörer för olika produkter Nytt sortiment 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Konsekvenser Avtalstrohet Större volymer Anbudsgivarna ser värdet av avtalet Lägre administrativa kostnader Möjligheter för EH Underlag för kommande upphandlingar Högre servicegrad Kompetenshöjande Partnerskap 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Konsekvenser Vid avtalsotrohet Urholkning av avtal Anbudsgivare ointresserade Högre priser Högre hanteringskostnader Avtalsbrott / skadestånd Annan produkt (äpplen o päron) Tidspillan Oseriös kund 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Här söker man avtal 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Aktuella ramavtal Catering Konditorivaror Kontorsmaterial Skrivare, kopiatorer och faxar AV-utrustning samt inredning Kontorsflyttningar Kontorsmöbler Möbler för offentlig miljö Kontorsarbetsstolar Tryckerier 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen OBS! Papper: Lyreco samt Xerox samt AGE (Killbergs) Datortillbehör o erg hjälmedel: Supplies Team 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
Skrivare, kopiatorer & faxar Konica Minolta Business Solutions AB Xerox AB Scribona Sverige AB OKI Systems Sweden AB LexMark Sverige AB Hewlett Packard Sverige AB NRG Svenska AB Carl Lamm AB 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
Lunds Universitets Resor Vart skall Du åka? Våra mest frekventerade resmål med alla avtalspriser, prisjämförelser och länkar (t.ex. Paris, London, Stockholm m.m.) Tidtabeller. Länkar till olika tidtabeller för flyg, båt, tåg samt buss Våra Resebyråer. Information om resebyråerna, adresser, avtal, kortnummer, epost, hemsida m.m. Våra Avtal. Våra avtal på bil, buss, flyg, hotell, taxi och tåg Inför Resan. Information om flygplatser, vaccination, visum, valuta, väder samt lite länkar till bra platser. Praktisk information. Reseriktlinjer, resepolicy, hur vi förhåller oss till studieresor, upphandlingspolicy, försäkringar, traktamenten samt vårt reseräkningssystem. Vår ambition är att Du och dina medarbetare på denna webbplats skall finna den information som behövs för att arrangera Era resor på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt. För frågor och synpunkter kontakta Ola Ohlson, tel: 046-2227135 epost: Ola.Ohlson@upv.lu.se 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen WIN - WIN 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen
UPV Upphandlingsgruppen Martin Reinholtz Upphandlingschef Tel: 046-222 15 05, Mobil: 0705-900964, e-post: martin.reinholtz@upv.lu.se Conny Sjögren Upphandlare Tel: 046-222 70 93, Mobil: 0705-900993, e-post: conny.sjogren@upv.lu.se Ola Ohlson Resesamordnare Tel: 046-222 71 35, Mobil: 0703-968250, e-post: ola.ohlson@upv.lu.se Martin Puumalainen Upphandlingsjurist Tel: 046-222 76 18, Mobil: 0706-87 89 07, e-post: martin.puumalainen@upv.lu.se Anders Vedin Upphandlingsjurist Tel: 046-222 37 47, Mobil: 0705-69 37 47, e-post: anders.vedin@upv.lu.se Fax: 046-222 04 32 2018-12-27 UPV Upphandlingsgruppen