Kommuners styrning av gymnasieskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårt ansvar! nå högre måluppfyllelse för eleverna forma en förskola och skola som äger förmåga att vara relevant för sin samtid och kanske spjutspets.
Advertisements

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Länsgemensam ledning i samverkan
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
En plattform för samhällsekonomisk analys
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Svenska i gymnasieskolan
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Uppdrag EHT Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Lärares planeringsarbete!
Utbildningsutskott inom SDN
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till skolans styrning, ansvar och mandat
Huvudmannens ansvar för förskola
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Kommuners styrning av gymnasieskolan Ger kommunerna alla elever möjlighet att nå målen? Projektledare och rapportskribent Karin Lindqvist

Granskningens problembild Omkring 30 procent av eleverna vid yrkesprogram når inte kraven för gymnasieexamen. Antalet elever vid introduktionsprogram har ökat. Otillräcklig uppföljning av gymnasial utbildning på övergripande nivå. Fokus på grundskolan, gymnasieskolan som självständiga enheter och ett kvardröjande synsätt på ”urvalsskola”. I många kommuner är elevunderlaget lågt och tillgång till lärarkompetens saknas - svårt att erbjuda ett brett urval nationella program. Varför har vi undersökt detta område? Det finns etablerad generell kunskap om behov av kompensatorisk styrning, men Skolinspektionens tidigare granskningar och forskning inom området tyder på att det finns svagheter i hur huvudmän för gymnasial utbildning hanterar det kompensatoriska uppdraget. Rektorer kan sakna stöd från huvudmannen. Med en otillräcklig analys av skolenheternas resultat finns det risk att huvudmän missar information om problem i verksamheterna, vilket kan göra att de har svårt att fatta relevanta beslut om utbildningens utveckling. I grundskolan är det vanligt att medel inte fördelas utifrån elevernas behov och att resursfördelningen inte utvärderas av huvudmannen. Det innebär att huvudmän inte fullt ut använder ett av de viktigaste verktygen för att uppväga skillnader i grundskolan. Det finns anledning att tro att problemet till och med är större för gymnasieskolan. Huvudmännen har utöver resursfördelning flera möjligheter att stödja skolenheterna. Exempel på sådana styrmedel är omfördelning av personella resurser, riktat stöd till skolenheter med större behov, förstärkning av elevhälsan eller fortbildning.

Skolans styrkedja Statlig styrning – regering, riksdag, skolverket Kommunalt självstyre Huvudman – kommunfullmäktige, nämnd, förvaltning Ytterst ansvarig, planering, dimensionering, finansiering Statlig styrning – regering, riksdag, skolverket Skollag, läroplan, program, examensmål, ämnesplaner Lärare Skolenheter – rektorer Enhetens inre organisation, resultat, uppföljning och utvärdering i förhållande till de nationella målen I skollagen anges att kommuner är huvudmän för förskola, förskoleklass, grundskola, grundsärskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna och fritidshem. I varje kommun ska det finnas en eller flera nämnder som ska fullgöra kommunens uppgifter enligt denna lag. Huvudmannen ansvarar för att utbildningen genomförs i enlighet med de bestämmelser som finns i skollag, läroplaner och andra föreskrifter.62 Det innebär att huvudman-nen ansvarar för att hänsyn tas till elevers olika behov och att alla elever ges stöd och stimulans att utvecklas så långt som möjligt mot utbildningens mål.63 I det arbetet kan kommunen i sin roll som hu-vudman omfördela resurser mellan sina skolenheter för att uppväga skillnader mellan elevers förut-sättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Huvudmannen ansvarar även för att organisera verksamheten utifrån lokala förutsättningar samt att systematiskt och kontinuerligt följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten i gymnasieskolan. Elever

Viktigaste iakttagelserna Huvudmannens styrning mot det kompensatoriska uppdraget Få åtgärder för att kompensera för skillnader mellan elevernas förutsättningar. Flera skolenheter i en byggnad riskerar att betraktas som ”en skola”. Hälften av huvudmännen fördelar resurser utan att ta hänsyn till information om elevernas behov. Huvudmannens uppföljning av utbildningen Resursfördelningens effekter på elevernas måluppfyllelse följs upp i låg utsträckning. Analys av utbildningens resultat otillräcklig hos en tredjedel. Få beslut om utvecklingsåtgärder. Exempel på typiska åtgärder Exempel på typiska resursfördelningsmodeller Beskriv hur resursfördelning typiskt följs upp Övergripande analys saknas hos många > beslut om utvecklingsåtgärder saknas hos många Beskriv vilken typ av regional samverkan vi har sett Huvudmannens erbjudande om allsidigt urval av nationella program Alla kommuner utom två breddar utbudet genom regional samverkan.

Konsekvenser av decentraliserat ansvar Organisatorisk sårbarhet – all kunskap hos rektorn. Rektorerna går miste om stöd – ansvaret kan hamna i klassrummet. Bristande likvärdighet – övergripande perspektiv saknas. Exempel på huvudmannens organisatoriska resurser: Omfördela resurser, dela kompetens mellan enheter, stödja skolenheterna genom centralt tillsatt personal. Resultat i tidigare granskning: 70 procent av rektorerna i granskade skolor arbetat vid skolorna i mindre än fem år och många av dem mindre än ett år. Bristande likvärdighet: vem tar det övergripande likvärdighetsperspektivet om inte huvudmannen?

Framgångsrika arbetssätt Hämtade från 7 av 19 huvudmän med flera skolenheter Huvudmannen identifierar elevernas förutsättningar och analyserar resultat. Resursfördelning utgår från elevernas behov. Huvudmannen och rektorer samverkar kring utvecklingsbehov och resursbehov. Resultaten analyseras i relation till de resurser som tilldelats verksamheten. Användning av fördelade resurser utvärderas. Andra möjliga insatser från huvudmannen vägs in. Rektorer, förvaltning och politisk ledning är delaktiga i uppföljningen av gymnasieskolan. Rutiner för dialog fungerar väl. En huvudman kan bland annat omfördela, dela kompetens mellan enheter och stödja skolenheterna genom centralt tillsatt personal. Rektorn har färre möjligheter att skapa stödfunktioner i sin organisation, även om det kan finnas. Rektorsbyten: Eftersom det är en riskbild som finns hos många huvudmän, behöver huvudmännen verka för att skapa organisatoriska förutsättningar för att undvika att ackumulerad kunskap förloras vid rektorsbyten. Huvudmän med en transparent organisation, där kunskapsöverföringen mellan nivåerna i styrkedjan fungerar, har därmed bättre förutsättningar i det avseendet. Frågan om vilka beslut som ska fattas av rektor respektive huvudman är hos huvudmännen främst besvarad genom att identifiera vilka åtgärder huvudmannen utifrån sin organisatoriska kapacitet kan vidta för att stödja skolenheterna.

Framgångsrika arbetssätt – exempel på åtgärder Åtgärder på skolnivå - Omfördelning av ekonomiska resurser - Riktade personella resurser - Förstärkning av elevhälsan. Åtgärder på programnivå - Resurser till nationella program där meritvärden varit ovanligt låga vid antagning - Beslut om förstärkning av undervisningen genom tvålärarsystem vid vissa program - Stöd till jämställdhetsarbete på programnivå. Stöd till lärare – Fortbildning - Tillsättning av förstelärare. Åtgärder på elevnivå – Huvudmannen inhämtar information om elevernas stödbehov oavsett kommun - Åtgärder för inackorderade elever, t ex att hålla skolan öppen under kvällstid.