Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Välkommen till Industritekniska programmet. •3-årig yrkesutbildning •Två inriktningar –Svetsteknik – MIG/MAG, MMA, TIG –Produkt och maskinteknik – svarvning,
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Vård- och omsorgs- programmet - VO Spångbergsgymnasiet
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bygg- och anläggningsprogrammet
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Välkommen till handledarutbildning på Allvar Gullstrandgymnasiet
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Instruktioner BF12A – BF12B
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Behov av habilitering och rehabilitering
Praktisk arbetslivsorientering
Valideringsprocessen
Kapitel 11 November 2008/Leif Carlsson Arbete och arbetsmiljö Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Reseproduktion och försäljning
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Aktiviteter och upplevelser
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Tillhandahåller utföraren arbetskläder och/eller skyddskläder till personalen? Ja 95 Nej 4.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
ASI (Addiction Severity Index) Beslut på bättre grunder En systematisk intervjumetod för vuxna personer med missbruks- och beroendeproblematik.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Medlemsenkät Vilka frågor tycker du är viktigast att Vårdförbundet arbetar med Inriktningsmål och operativa mål vårdförbundet avd Gävleborg
Kompetensplattform Hälsa, vård och omsorg Arbetat med fyra områden Stärkt introduktion för nya sjuksköterskor Gemensam marknadsföringsinsats Jobbgaranti.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
T4 inom Tc Norrbotten Inriktning skapas utifrån det lokala näringslivets behov. Arbete lokalt och regionalt. Samordning för att undvika konkurrens. En.
Diskussion om jobb (inspiration för e-post)
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
APL/praktik Riksgymnasiet Tullängsgymnasiet
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Delat beslutsfattande och SIP
Arbetsplatsförlagt lärande
Hbtq-diplomering Alla har rätt att slippa utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på sin arbetsplats. Och alla har rätt till en likvärdig.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Marint program för dig som vill arbeta i skärgården
Praktikplatsen.se Demo - Företag • • SKAPAD AV
Tidigare granskningar
Framtidens lärlingsutbildning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Marint program för dig som vill arbeta i skärgården
FÖRSTKLASSIG SKOLA Startade läsåret 2010/2011 för att kvalitetssäkra utbildningarna Ansökan sker varje år för att behålla kvalitén Kan sökas av både gymnasieskolor.
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Tanum
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Handledarutbildning Steg 2.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL Yrkeskompassen Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL

Inför APL-period Samarbete mellan yrkeslärare och koordinator ang ev nya platser.  Telefonkontakt/besök på APL-platsen där följande gås igenom:   Vad kan de erbjuda utifrån utbildningen dvs. elevens program och de kurser som ingår? Yrkeslärare besöker arbetsplatsen och går igenom kursinnehåll. 

Inför APL-period (forts) Telefonkontakt/besök på APL-platsen där följande gås igenom (forts):   Lämplig handledare med minst ett års erfarenhet från branschen utses  Ev kollektivavtal, hängavtal? För GLA. GLU-elever är i utbildning.  Organisationsnummer 

Inför APL-period (forts) Vård och omsorgsarbete 1 Kursens syften Genomförs på APL Om Delvis/Nej – vad är orsaken/vad saknas? Hur löser man innehållet? Exempelvis studiebesök, byta APL-plats under viss tid, alternativt tills vidare.   Ja Delvis Nej 1) Kunskaper om teorier och centrala begrepp inom vård och omsorg. 2) Kunskaper om hur smitta och smittspridning förhindras. 3) Kunskaper om det normala åldrandet fysiskt, psykiskt och socialt. 4) Förmåga att planera och utföra vård- och omsorgsuppgifter samt utvärdera den egna arbetsinsatsen. Kunskaper om hälso- och sjukvårdsuppgifter där delegering krävs. 5) Förmåga att använda teknisk utrustning och tekniska hjälpmedel samt använda informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation. 6) Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra samt arbeta på ett sätt som utgår från den enskilda människans önskemål och krav på stöd och hjälp i relation till biståndsbedömning eller vårdplanering. 7) Kunskaper om hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens historia och utveckling.

Inför APL-period (forts) Bygg och anläggning 1 Kursens syften Genomförs på APL Om Delvis/Nej – vad är orsaken/vad saknas? Hur löser man innehållet? Exempelvis studiebesök, byta APL-plats under viss tid, alternativt tills vidare.   Ja Delvis Nej 1) Förmåga att söka information samt planera, organisera och utföra vanliga arbetsuppgifter. 2) Kunskaper om olika metoder, material, verktyg och maskiner. 3) Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet. 4) Förmåga att göra riskbedömningar av arbetsuppgifterna. 5) Färdigheter i att följa arbetsbeskrivningar och använda ritningar. 6) Förmåga att hantera och vårda material, verktyg och maskiner. 7) Förmåga att arbeta säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi. 8) Förmåga att utvärdera arbetsprocessen och resultatet samt att dokumentera sitt arbete. 9) Kunskaper om vanliga yrken och arbetsprocesser inom bygg- och anläggningsbranschen samt om vad hållbar utveckling innebär i branschen. 10) Förmåga att samverka och kommunicera med andra samt använda fackspråk.

Inför APL-period (forts) Ev Handledarutbildning, om det finns möjlighet innan eleven börjar  Besök av elev tillsammans med koordinator på APL-platsen före elevens APL börjar, där följande delar ingår:   Kontraktsskrivning  Kontaktuppgifter 

Inför APL-period (forts) Besök av elev tillsammans med...(forts)  Arbetstider, resor till och från  Presentation av lärlingsutbildningen tillsammans med företaget/handledaren  Försäkringsinformation  Rutiner vid skada/tillbud på APL-platsen 

Inför APL-period (forts) Besök av elev tillsammans med...(forts)  Ansvaret för elevernas arbetsmiljö  Värdegrund - finns det indikatorer för att inte sätta eleven där? Hur jobbar ni med värdegrundsfrågor på arbetsplatsen? (språkbruk, likabehandling, kön)  Riskbedömning av arbetsmiljö görs tex med hjälp av listor från Prevent 

Inför APL-period (forts) Besök av elev tillsammans med...(forts)  Information om elevens APL-kalender, arbetstider och närvarounderlag, rutiner vid sjukfrånvaro  Arbetskläder, skyddskläder mm  Genomgång av skyddsregler mm görs på elevens första APL-dag - elev tillsammans med handledare 

Under APL-period Regelbundna besök av yrkeslärare (spontana samt inbokade)  Trepartssamtal där följande delar ingår:  Elevens progression, utbildningens innehåll - en fortsatt diskussion om vad APL-platsen kommer tillgodose. Detta tydliggörs för handledaren via tex matriser. Nyckelkompetenser gås också igenom (anställningsbarhet) mm 

Under APL-period (forts) Telefon- och mailkontakt  Ev digitala hjälpmedel tex LoopMe (obligatoriskt vid GLA)  Dokumentation av all kontakt med APL-plats samt av elevens progression/lärande  Informationsbrev tex vid terminsstart och terminsslut 

Under APL-period (forts) Handledarutbildning (webb/fysisk)  Deltagande i lokala programråd (1/termin)  Ämnesintegration tex projektarbeten, temaarbeten mellan GGÄ- och KAR-kurser på APL-platsen. 

Efter APL-period Utvärdering med handledare, företag - Hur upplevde de tiden med eleven, kontakten med skolan, innehållet i utbildningen, vad vill företaget att eleven lär sig mer om, vad efterfrågas inom branschen mm? 

Efter APL-period (forts) Utvärdering - Telefonintervju med eleven ca 6 månader efter studenten där följande frågor ställs:  Program, kön, vad gör du nu? (tillsvidareanställd i branschen – annan bransch, visstid i branschen – annan bransch, studerar, arbetssökande, annat)  Hur upplevde du din tid på Uddevalla Gymnasieskola? 

Efter APL-period (forts)    Mycket bra  Ganska bra  Varken eller  Dåligt  Vet ej  Ditt helhetsintryck av din tid på GLU     Avseende apl?      Avseende skolförlagda utbildningen?      Stödet från koordinator?      Stödet från yrkeslärare      Stödet från Lots      Stödet från elevhälsan      Stödet från syv 

Efter APL-period (forts) Frågor till lärlingen: Hur många besök hade du sista året av din yrkeslärare ute på praktiken?  Upplevde du att antalet besök från din yrkeslärare var tillräckligt? Skulle du velat haft fler?   Övriga synpunkter på din utbildning? 

Efter APL-period (forts) Handledare bjuds på studentmiddag, som tack för deras insats.  Tackbrev  Statsbidrag