VARUMÄRKESPLATTFORM FÖR PLATSEN VADSTENA

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Medborgarundersökning 2015 Nacka kommun Tabeller och diagram Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2016/ Här visas värden utan felmarginaler. Det bör.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Anna-Maria Lenngren Bilden hämtad från Wikipedia
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Varumärke. Ett VARUMÄRKE är det man förknippar med namnet. Det väcker bilder, känslor och associationer.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
TILLGÅNGAR (Besöksmål/platser)
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Empowerment i teori och praktik?
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Barn och ungdomars utveckling
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
De sju intelligenserna
”Dragan” Lagets envisaste tjej. Hon må vara lugn på utsidan, men inuti henne finns en kraft ingen motståndare vill möta. När hon bestämmer sig för en sak.
Staden Geografi åk 4.
Varför läser ni religionskunskap?
XX kommun Kommunikationsplan.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Att bemöta och bli bemött
Granska läromedel.
Regiongemensam elevenkät 2016
Den digitala resan är påbörjad
Regiongemensam elevenkät 2016
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
VI SKA VARA BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN
Kurs mindfulness Studenthälsan
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
Barnkonventionen.
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
- Att vara personlig och beröra
Regiongemensam elevenkät 2016
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Varumärket Härnösands kommun.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Hållbar utveckling måste vara
Alla drabbas inte av cancer men alla blir berörda av cancer.
Kreativa verktyg och metoder
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Nacka stad på västra sicklaön växer fram
MÖJLIGHETERNAS SÖDERSLÄTT
Nacka stad på västra sicklaön växer fram
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Om Tro.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

VARUMÄRKESPLATTFORM FÖR PLATSEN VADSTENA

INNEHÅLL Vad är ett varumärke och varumärkesplattform? Begrepp i plattformen Förflyttning Position Tillgångar Hur kan vår position kommuniceras – några exempel

Vad sätter vi i skyltfönstret? Vad är… Ett varumärke? Vadstenas varumärke är alla de tankar, känslor och associationer som platsen förknippas med. Vårt varumärke ägs och byggs av oss alla tillsammans. En varumärkesplattform? Varumärkesplattformen är vår gemensamma led­ stjärna när vi utvecklar och pratar om Vadstena. Den hjälper oss att agera och kommunicera enhetligt. Den berättar vad som ska lyftas fram, hur vi gör det och vad omvärlden främst ska förknippa med Vadstena. Utifrån varumärkesplattformen kan vi utveckla och bygga en attraktiv plats. Vad sätter vi i skyltfönstret? ”Att våga välja ut och välja bort är en framgångsfaktor när det handlar om att bygga ett starkt, tydligt varumärke. När vi väl fått in folk i affären kan vi sälja hela utbudet”

Begrepp i plattformen Position Förflyttning Tillgångar Positionen handlar om vad andra ska tänka och känna när de kommer i kontakt med Vadstena. Den särskiljer oss från andra och är den röda tråden i allt vi kommunicerar. Vår position är också en ledstjärna när vi utvecklar platsen. (Det är dock ingen slogan utan ett huvudbudskap som kan uttryckas och illustreras på många olika sätt) Förflyttning Den omställning vi behöver göra i omvärldens medvetande för att vara en attraktiv plats. Tillgångar Beskriver vad vi lyfter fram när vi berättar om Vadstena på en övergripande nivå. Dessa tillgångar representerar det som är unikt för oss och som är attraktivt för våra målgrupper. (Det vi sätter i skyltfönstret) Kombinationen av dessa tillgångar gör oss unika.

FÖRFLYTTNING & POSITION Hur vi vill förflytta omvärldens associationer och vår position – ledstjärnan vi utgår från när vi kommunicerar och utvecklar Vadstena. Styrkorna kan viktas beroende på målgrupp

FÖRFLYTTNING En historisk plats Som jag förväntar mig Nöjd och belåten Atmosfär Ett besöksmål Kan bra själv Mer än historia Oväntad och överraskande Driv och framtidstänk Karaktär! En plats att uppleva, bo och verka i Kan bättre tillsammans Styrkorna kan viktas beroende på målgrupp

INGÅNGAR TILL POSITION Vi är välkända för vår fantastiska historia. Men Vadstena är mer än så. Låt oss vidga vår historia Inrymma fler perspektiv Fler berättelser Moderna uttrycksätt Låt oss ta historien in i framtiden på ett kreativt sätt. Styrkorna kan viktas beroende på målgrupp

BRANDSTORY – berättelsen om Vadstena Det går inte riktigt att ta på den. Men i Vadstena råder en alldeles särskild, nästan magisk atmosfär. Kanske är det den medeltida bebyggelsen, Vätterns närvaro, östgötaslättens vackra landskap eller invånarnas stolthet över sin plats som skapar den. Denna atmosfär som har förmågan att bringa lugn och stillhet och skapa energi och rörelse på samma gång. Att det här är en plats för både rekreation och inspiration har människor vetat i hundratals år. Vadstena har alltid varit en plats att förundras över, besöka, återkomma till, trivas och stanna i. Här finns också engagerade och kreativa människor och företag som inspireras av historien för att skapa framtiden. Och det gör man genom att utmana tron om hur allt ska vara, vända på perspektiven och våga testa nya, oväntade saker. För det intressanta uppstår i mötet mellan historia och framtid, gammalt och nytt. När vi vågar kombinera medeltidsslott med ny teknik och gamla berättelser med nya, kreativa idéer. Idag har vi konstutställningar, modiga företagare och opera på slottet. Imorgon kanske vi får se ett historiskt lajv i stadskärnan eller ett Creative Valley med nyskapande innovatörer. Vem vet. Det vi vet är att Vadstena inte bara har En historia – utan många. Och att vi skapar dem tillsammans. Vår position är: En kreativ historia.

POSITION En kreativ historia Styrkorna kan viktas beroende på målgrupp Vår position - En kreativ historia – kan uttryckas på olika sätt Med ”En kreativ historia” vill vi berätta om Vadstena på ett nytt sätt. Låta det oväntade, överraskande ta plats. En kreativ historia behöver inte vara historisk utan ger även utrymme för berättelser om Vadstena, dess företag och invånare.

TILLGÅNGAR Beskriver vad vi lyfter fram när vi berättar om Vadstena på en övergripande nivå. Dessa tillgångar representerar det som är unikt för oss och som är attraktivt för våra målgrupper. Tillgångarna lyfter vi fram på ett sätt som skildrar En kreativ historia… (positionen). Styrkorna kan viktas beroende på målgrupp

Vättern och slätten Naturen är varierande och påtagligt nära, här finns Omberg, Tåkern, den vackra bördiga Östgötaslätten och så Vättern. Här går invånarna bokstavligen i morgonrocken ned till stranden för ett morgondopp – året om och mitt i stan finns både sandstrand och gästhamn.

Pittoresk och medeltida stadskärna Här befinner du dig mitt i historien, bland slott, borggårdar, kloster och medeltida byggnader. Den pittoreska och mysiga stadskärnan med kullerstensgator och gamla bevarade trähus är charmig, äkta och levande. Här möts handlare, invånare, pilgrimer, turister, företagare och nunnor. Våra vackra omgivningar fascinerar och skapar en unik miljö och atmosfär.

Pilgrimsmål och rekreation INDUSTRIELLA MILJÖER Alla som någon gång varit i Vadstena vittnar om den speciella, nästan magiska atmosfär som finns i staden. Här råder ett särskilt lugn som ger plats för återhämtning och rekreation. Vadstena är ett av världens pilgrimsmål och hit kommer folk från hela världen för att vandra, besöka Klosterkyrkan eller bara för att finna lugn och ro i våra vackra miljöer. Och det finns det gott om. Inte konstigt att man mår bra av att vistas här. Vårt industriella arv föddes för 150 år sedan när rallarna kom till platsen och är idag pånyttfött genom bland annat Kulturgatan i Bodafors, street art i centrala Nässjö och utvecklingskraften i Träcentrum. Det ger oss också en opolerad och genuin personlighet som sticker ut i Småland. Vi sneglar mer åt Norrköping och Borås än åt Eksjö och Vimmerby.

Kreativa uttryck Vår historia är en stor källa till kreativitet och inspiration. Här arrangeras events, aktiviteter och upplevelser med våra fantastiska omgivningar som scen. Här finns eldsjälar som skapar framtidens historia i form av utställningar och scenkonst. Imorgon kanske vi får se ett Escape Room i gamla hospitalet.

Det här är En kreativ historia: Modern scenkonst på Borggården När tomma lokaler utnyttjas för nya mötesplatser Virtuella guidade turer i Slottet Att arrangera ett historiskt live eller gamingkonvent i stadskärnan Entreprenörer/företagare som gör sin grej/tänker nytt Annorlunda ”Livshistorier” som inspirerar till ett liv i Vadstena Styrkorna kan viktas beroende på målgrupp

EN ………… HISTORIA NYTÄNKANDE MODERN INSPIRERANDE FANTASIFULL ANNORLUNDA Här finns inte bara en historia – utan många! Så, vad vill vi berätta om Vadstena? EN ………… HISTORIA NYTÄNKANDE MODERN INSPIRERANDE FANTASIFULL ANNORLUNDA ÖVERRASKANDE FÖRETAGSAM MODIG KREATIV Styrkorna kan viktas beroende på målgrupp