Information om ekonomiskt bistånd
Hur man ansöker om ekonomiskt bistånd: Kontakt via receptionen, telefon och mail med Mottagningen Handlingar skickas ut Komplett ansökan och ärendet fördelas vidare på ny handläggare Pernilla
Ärendet har fått socialsekreterare Handläggaren kallar till ett nybesök Träffar klienten Utreder och fattar beslut Anna
Handläggarens process Handläggaren går igenom det som har inkommit med ansökan Vi kollar med Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Migrationsverket, Landstinget, bilregistret, CSN, SFI, AME och andra aktörer. Sen gör vi en beräkning för att utreda rätten till ekonomiskt bistånd till förhållande av rådande riksnorm. Bedömningen görs utifrån ekonomi och klientens planering delar
Ekonomiskt beräkning Utreder om klienten ligger över eller under riksnormen. Vad ingår i riksnormen? Vad kan man ansöka om? Vad ska klienten redovisa? delar
Krav F-stöd är inte kravlöst. Alla som har F-stöd ska aktivt arbeta med att göra förändringar i sin livssituation. Då efter egen förmåga och kraven kan alltså se väldigt olika ut från person till person. Men huvudregeln om man är arbetslös ska vara anmälda vid Arbetsförmedlingen, aktivt arbetssökande samt delta i sysselsättning. Om det inte finns några hinder för det. Är man sjuk eller förhindrad på annat sätt ska man kunna styrka det med exempelvis sjukintyg. delar
Utöver myndighetsutövningen Vi följer upp klienterna med möten, på plats eller hembesök Samverkan med sjukvård, övriga enheter av socialtjänst, AMV, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen. Hjälper till med olika ansökningar tex, bostadsbidrag, sjukersättning Hjälpa klienter att fylla i vår ansökan eller andra ansökningar, aktivitetsrapportering mm. Håller oss uppdaterade med andra kommuner genom SoL-träffar, Socialstyrelsen, utbildningar och erfarenheter. Anna
Akuta ansökningar Akut matnorm Akut medicin Rekvisition eller konto? Övrigt Pernilla
Frågor?