1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Landstinget i Kalmar län Birgitta Hjalmarsson Barn- och Ungdomskliniken Länssjukhuset i Kalmar Nätverksträff.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Vid en specifik arbetsplats möter personalen dessa frågor med nyfikenhet och delar med sig av sina kunskaper, men också för att själv lära. I en specifik.
Lifecare SVP Utvecklingsönskemål för Örebro. Workshop - utökad samverkan mellan kommun, sjukvården och ambulansen –Effektivisera vårdbegäran (statusmeddelandet)
Tobias Hedkvist Ulf Wallin Linköping 1 juni. Utveckling av folkhögskola för ensamkommande ungdomar Start i Skåne 2012 Samverkansprojekt Drivs med nationella.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Hållbar upphandling för en hållbar utveckling. Vårt uppdrag Landsting och regioner bedriver sina verksamheter så att de främjar en hållbar utveckling.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Välkomna till HFS-nätverkets presidie- och årsmöte Den 22 mars 2017
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Status från kundgrupperingarna i arbetet med framtida vårdinformationskoncept Alla landsting är engagerade i upphandling eller utveckling av framtida vård-informationskoncept.
Mina vårdkontakter blev 2015……
Leila Chanko Färre besök på akuten
RMPG Cosmic i Sydöstra Sjukvårdsregionen
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Bröstcancerscreening
GEUMGÅS FÖRÄNDRA TRÄFFALEDALEKATESTA BESTÄMMAFÖLJAPLANERA
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Läs igenom anteckningsfältet till varje bild
Skogspriser halvår 2013.
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Videosamtal vid sjukvårdsrådgivning med teckenspråkstolk
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Erfarenhetsutbyte 25 november
Antal olyckor januari-december
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Utvärdering Mötesplats Goda exempel
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Frihandel och EU:s inre marknad Värmlands län
9...
Rådgivningsstödet webb grundutbildning
En välinformerad patient är en trygg patient
Antal olyckor januari-september
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Länsgemensam ledning i samverkan
Information om ekonomiskt bistånd
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Samordnad vård och omsorgsplanering
Avrapportering barn och unga
Specialiserad Sjukvård I Hemmet
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
Nationell patientöversikt
Verksamhets- berättelse 2012 Sydöstra sjukvårds-regionen
Nationell Patient Översikt
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Samverkan för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård
Diagnos och delaktighet
Centrum Sällsynta Diagnoser Sydöstra sjukvårdsregionen
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Regionsamverkan Sydsverige
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Västra Götaland idag Värmland Örebro (Östergötland) Västra Götaland
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
1 2 Vad är viktigt för ett fruktbart samarbete i Uppsala län mellan olika aktörer, om vi ser till invånarnas bästa? Hur kan vår verksamhet utvecklas.
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Månadsstatistik till och med december 2018
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Länsgemensam ledning i samverkan
Antibiotikastatistik- kvartalsrapport
Certifiering av astma, allergi och KOL-mottagning
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
1177 Vårdguidens e-tjänster Halland
MALG Östergötland Boel MALG logga och motiveringen till priset
Närvårdscentrum Skene
1177 Vårdguiden på telefon. Rådgivning i egen regi
Det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
Presentationens avskrift:

Samverkan vid utskrivning från sjukhus 1177 – Vårdguiden på telefon i Dalarna 2018-11-06

1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar 1177 Vårdguiden på telefon erbjuder sjukvårdsrådgivning dygnet runt i hela Sverige. Den nationella förvaltningen både utvecklar och förvaltar Rådgivningsstödet som innehåller symtombaserade beslutsunderlag, integrerat telefonisystem och integrerad journalföring. Varje landsting eller region driver sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivning. Tillsammans ingår alla i ett nationellt nätverk med ett gemensamt arbetssätt och gemensamt beslutsstöd. Sofia kommer att berätta mer om våra olika verktyg lite senare

Sjuksköterskan bistår också med hälso- och sjukvårdsinformation. Uppdraget Telefonrådgivningssjuksköterskorna genomför medicinska bedömningar utifrån de vårdsökandes symtombeskrivningar och allmäntillstånd, ger metodisk och strukturerad rådgivning och hänvisar vid behov till lämplig vårdnivå. Sjuksköterskan bistår också med hälso- och sjukvårdsinformation.

1177 Vårdguiden på telefon Cirka 1200 telefonrådgivningssjuksköterskor arbetar på 1177 Vårdguiden på telefon runt om i landet och besvarar sammanlagt ca 4,5 miljoner samtal per år. Över 90 procent av de som ringer följer de råd de får och är så nöjda att de skulle ringa igen. NKI 2016

1177 Vårdguiden på telefon i Dalarna Vår arbetsplats ligger i Borlänge, Ludvika och Avesta Vi är idag 26 telefonrådgivningssjuksköterskor på 1177 Vårdguiden på telefon i Dalarna Vi har ca 300-600 samtal per dygn med högsäsong vintertid 2017 var det drygt 175 000 samtal till 1177 i Dalarna.

NKI november 2017 NKI ligger på 82 (skala 0-100) vilket är mycket bra. Förra mätningen (2016) låg NKI på 82. Bemötande är den kvalitetsfaktor som invånarna ger högst betyg (91). Telefonkön - väntetid är den kvalitetsfaktor som invånarna ger lägst betyg (63). Trovärdighet är den kvalitetsfaktor som har störst påverkan på NKI. 2017-05-18 VCD-möte Sälen

Fortsättning Sammanfattning NKI 79 procent har fått ett råd eller en rekommendation. Av dessa har 93 procent följt rådet helt, 3 procent delvis och 3 procent inte alls. 2017-05-18 VCD-möte Sälen

du inte hade ringt 1177 Vårdguiden? Hur hade du sökt råd och hjälp om du inte hade ringt 1177 Vårdguiden?

Utökad samverkan för 1177 Vårdguiden på telefon 1177 Vårdguiden på telefon i elva landsting har beslutat att delta i en gemensam telefonkö. Den 1 juni 2017 var den officiella starten. Från start deltog Landstingen Dalarna och Kalmar samt regionerna Halland, Jönköping, Skåne, Västmanland, Västra Götaland, Örebro, Östergötland. Till sommaren 2018 kom även regionerna Uppsala och Gävleborg med.  Samverkan är ett resultat av projektet Nationell samverkan. Ambitionen är att alla regioner och landsting på sikt ska samverka och 1 juni i sommar startar ett första steg. I detta första steg sker samverkan helgfri vardag kl. 7-16 och alla nätter kl. 22-7.

Framtid Samverkan mellan landsting och regioner – fler anslutna Samverkan Dygnet runt Språktjänst Tekniska framsteg Chattforum, videosamtal Möjlighet att kunna arbeta från Filial/hemifrån M.M

Vad behöver vi? Måste göra lika över länet – arbeta lika, samma personalsammansättning Lösningarna måste hålla i framtiden Öppenhet för ny teknik

Varför förändra? Vi har det väl bra?

Kom och hospitera hos oss! Mikael.Haga@ltdalarna.se Ann-Catrin.Sterner@ltdalarna.se