Det ökade internationella jämförandet ur ett rättighetsperspektiv
OECD Organisationen för Ekonomiskt Samarbete och Utveckling PISA - Programme for International Student Assessment. IALS – International Adult Literacy Study PIAAC – Programme for the International Assessment of Adult Competencies TALIS – Teaching and Learning International Survey CERI – Centre for Education Research and Innovation Education at a Glance annual publication
Generalisering Kvantitativ data Kontextuell förståelse Flera variabler
OECD ”At a glance”
POLITISKA REFORMER Analys – ideologisk förklaring RT Deskriptiv/beskrivande data
Knowledge Economy “No other organization has been as globally influential in promoting the social imaginary of the knowledge economy as the OECD…The OECD has been centrally important in articulating and spreading this policy talk about the knowledge economy and the role education, innovation, and research must play in it.” (Cowen and Kazamias, p.445)
EKONOMISK TILLVÄXT INTELLIGENS ? RT RT
Rektor Henning L Håkanson vid Palmgrenska samskolan, “Hr Bergmans uttalande, att hela hans skoltid var ett helvete, förvånar mig. Jag minns tydligt, att både han, hans bror och hans far var mycket nöjda med skolan. Efter sin studentexamen har också Ingmar Bergman uppenbarat sig i skolan vid vår julfest, glad och nyter och av allt att döma utan någon känsla av agg vare sig mot skolan eller mot dess lärare. Saken ligger nog till på ett annat sätt. Den gode Ingmar var ett problembarn, lat men ganska begåvad, och att en sådan typ ej lätt inordnar sig i en dagligt ordnad studiegång, är naturligt. En sådan skola kan ej vara anpassad för drömmande bohémer utan för normalt funtade arbetsmänniskor.” Aftonbladet, 3 oktober 1944
Kvalitativa aspekter av Intelligens Internationellt jämförande? Barn som mål eller medel? Kvalitativa aspekter av Intelligens välmående miljö kommunikation
2018-12-24 /Namn Namn, Institution eller liknande
Ej koppling till ekonomi INTELLIGENS Ej kvantifierbar Ej koppling till ekonomi KVALITATIVA ASPEKTER miljö välmående BARN SOM MÅL Ej medel för tillväxt MR-perspektiv JÄMFÖRANDE FORSKNING Definiera våld Helhetsgrepp förtryck mot barn
Berättelser vi inte orkar ta in Helhetsbilden gällande utsatta barn Definition av våld, känslomässig och fysisk misshandel, sexuella övergrepp och vanvård Vuxnas förklaringsmodeller bygger på fördomar mot barn
CHILDISM Se strukturer och fördomar hos vuxna mot barn Childistisk logik ligger bakom förgivettaganden kring barn Sexism, rasism, childism Diskriminering, kränkande behandling och trakasserier Brist på rättslig uppföljning
DET OTÄNKBARA I DET VARDAGLIGA ’BARN LYSSNAR INTE’ ’JAG MÅSTE TA I ANNARS FÖRSTÅR HEN INTE’ ’BARN ÄR MANIPULERANDE’ ’HEN GRÅTER BARA FÖR ATT FÅ SOM HEN VILL’ ’BARN FÖRSTÅR INTE SITT EGET BÄSTA’ ’VAD SKULLE HÄNDA OM BARN FICK BESTÄMMA’ ’DET GÅR INTE ATT TRO PÅ ALLT BARN SÄGER’ ’BARN HAR SÅ LIVLIG FANTASI’ ’JAG GÖR VAD JAG VILL MED MITT BARN’ ’INGEN HAR RÄTT ATT KOMMA OCH SÄGA TILL MIG HUR JAG UPPFOSTRAR MITT BARN’
Good Practise Beyond PISA – On CHILDISM And Children’s Rights